Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 – wersja aktualna na 8.09.2021 r.

Początek roku szkolnego 2021/2022 wprowadza zmiany w przepisach dotyczących nadzoru pedagogicznego. Główną zmianą jest wprowadzenie zamiast ewaluacji – kontroli. Dotyczy to zarówno nadzoru zewnętrznego, jak i nadzoru dyrektora szkoły. O wskazówkach dla dyrektora do opracowania planu oraz o przykładowym planie nadzoru na rok szkolny 2021/2022 piszemy w artykule.

RAPORT SPECJALNY: Zadania szkół w związku z ustalonymi kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2021/2022

Dnia 8 lipca 2021 r. opublikowano kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Przedstawiamy obszary pracy szkół, które w kolejnym roku szkolnym będą traktowane priorytetowo. Ponadto, ekspert zebrał do każdego kierunku zadania i wytyczne dla dyrektora.

Ocena stanu bezpieczeństwa w szkole na początku roku szkolnego

Szkoła musi być przygotowana pod względem bezpieczeństwa na powrót do niej po przerwie wakacyjnej uczniów i pracowników. Tym bardziej jest to istotne w roku szkolnym 2021/2022, gdyż ze względu na pandemię nieobecność w szkole była znacznie dłuższa niż dwa miesiące letnie. Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole należy do zakresu zadań dyrektora. Odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom wymaga zaś dokonywania ocen stanu bezpieczeństwa uwzględniających całokształt zagadnień mających na nie wpływ. Sprawdzamy, jak dokonać takiej oceny.

Znamy terminy egzaminu ósmoklasisty i maturalnego w roku szkolnym 2021/2022

W nowym roku szkolnym egzamin ósmoklasisty zaplanowany został na 24-26 maja. Z kolei matura w terminie podstawowym odbędzie się w dniach 4 - 23 maja. Szczegóły poniżej.

Warunki utworzenia klasy integracyjnej

Jakie są warunki utworzenia klasy integracyjnej od 1 września 2021 r.? Czy coś zmieniło się w przepisach?

Realizowanie zalecenia z orzeczenia przez prywatny ośrodek

Pytanie o realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego (w tym wypadku Zespół Aspergera). W orzeczeniu jest zalecona Terapia Integracji Sensorycznej (SI) oraz trening umiejętności społecznych TUS. Czy szkoła ma obowiązek zorganizować takie zajęcia? Jak wygląda ta kwestia, jeśli nie ma specjalisty mającego uprawnienia do prowadzenia takich zajęć i/lub brakuje odpowiednio przygotowanej sali? Czy jest możliwość zapłacenia za te zajęcia ośrodkowi prywatnemu (jest to oczekiwanie rodzica)?

Nowe zasady funkcjonowania ośrodków specjalnych - 4 proponowane zmiany

Resort edukacji przygotował zmiany dotyczące funkcjonowania specjalnych ośrodków wychowawczych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Nowelizacja przepisów wynika z konieczności rozróżnienia specyfiki pracy tych placówek. Przedstawiamy proponowane zmiany.

Zmiany w organizacji zajęć wspomagających

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadza kilka ważnych zmian w organizacji zajęć wspomagających.          

Zmiany w egzaminach maturalnych

Znowelizowane rozporządzenie z 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego wprowadza m.in. zmianę terminu ogłaszania przez dyrektora CKE komunikatów i informacji dotyczących egzaminu. Zmiany dotyczą również zasad przystępowania do egzaminu maturalnego absolwentów z kwalifikacjami zawodowymi.