Opinia z niepublicznej poradni a dostosowanie warunków na egzaminie ósmoklasisty

Pytanie: Czy na podstawie opinii z niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, np. o dysleksji, dysgrafii, można dostosować warunki na egzaminie ósmoklasisty?

14 nowych przepisów na rok szkolny 2021/2022

Zapowiadana rewolucyjna nowelizacja Karty Nauczyciela, która miała wejść w życie 1 września, została odłożona na późniejszy termin, a zaś prace nad nią będą kontynuowane w nowym roku szkolnym. Szereg zmian i nowości wprowadzono jednak w przepisach dotyczących organizacji pracy szkół. Część zmian została wprowadzona w okresie wakacji, a część w dalszym ciągu czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Przedstawiamy najważniejsze przepisy, które trzeba wziąć pod uwagę w roku szkolnym 2021/2022.

Wieszaki na ubrania uczniów poza szatnią

Czy w holu szkoły pod ścianą można zainstalować wieszaki na ubrania dla uczniów, wzorem szkół skandynawskich?

ORGANIZACJA WSPARCIA DLA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI KROK PO KROKU

Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe obejmują szerokie spektrum dzieci i młodzieży, którym placówka, do której uczęszczają, powinna zapewnić wsparcie adekwatnie do ich potrzeb – na podstawie dokumentów, takich jak orzeczenia i opinie, lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów podczas bieżącej pracy. Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły. Oznacza to, że każda placówka działająca w systemie edukacji powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Powinno się to odbywać, począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnątrzszkolnym, przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby szkoły i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia w indywidualnych przypadkach.

RAPORT SPECJALNY: ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE W PRAKTYCE SZKOLNEJ

Do redakcji napływa wiele pytań dotyczących organizacji w szkole zajęć wspomagających. Jak widać, temat jest wciąż aktualny i przysparza wielu wątpliwości – dziś zbieramy pytania dyrektorów. Ekspert udziela konkretnych, wyczerpujących odpowiedzi, wskazuje kierunki postępowania.

Zajęcia online w roku szkolnym 2021/2022 dla chorego ucznia

Czy istnieje możliwość zorganizowania zajęć w roku szkolnym 2021/202 z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość dla ucznia klasy 4 szkoły podstawowej chorującego przewlekle i posiadającego zmniejszoną odporność (cukrzyca)? Jeżeli tak to na podstawie jakich przepisów?

PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO DYREKTORA SZKOŁY 2021/2022 - WERSJA AKTUALNA, PO ZMIANACH. STAN NA 14.09. 2021

Zapoznaj się z przykładowym planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły. Dokument uwzględnia najnowsze zmiany i wymagania prawne, które weszły w życie 3 września tego roku. Przedstawiamy gotowy dokument. Uwaga! Zmiany względem wcześniejszych wersji zostały zaznaczone na kolor czerwony. 

Do kiedy przedstawić radzie plan nadzoru?

Dnia 3 września ukazało się rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. W paragrafie 2 wprowadzono zapis, że opracowane plany nadzoru na rok 2021/2022 należy dostosować do przepisów rozporządzenia w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Pojawiły się w związku z tym wątpliwości, czy istnieje konieczność zwoływania posiedzenia rady na 15 września, czy dyrektor powinien plan nadzoru przedstawić i zatwierdzić na kolejnej radzie, pod koniec września. 

Urlop wypoczynkowy nauczyciela uzupełniającego etat w innej szkole

Nauczycielka uzupełnia etat w naszej szkole (3 godziny) i dodatkowo ma z nami zawartą umowę na 4 godziny. W szkole macierzystej będzie do 30 września korzystać z urlopu uzupełniającego. Czy to oznacza, że nie będzie realizować u nas zajęć w ramach uzupełniania etatu? Czy może w tym czasie realizować zajęcia z dodatkowej umowy?