OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W CZASIE EPIDEMII I KSZTAŁCENIA ZDALNEGO

Administratorem danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest szkoła reprezentowana przez jej dyrektora. Również to dyrektor, a nie nauczyciele prowadzący zajęcia online, jest odpowiedzialny za przetwarzanie tych danych zgodnie z prawem. Co więc trzeba wiedzieć, by uniknąć błędów? W poradniku „Ochrona danych osobowych w czasie epidemii i kształcenia zdalnego” przeczytasz m.in., jak zaktualizować procedury i przepisy wewnętrzne, aby dostosować je do kształcenia zdalnego oraz hybrydowego. Dodatkowo publikacja zawiera rozdział, w którym eksperci odpowiadają na pytania Czytelników.

MEN: Egzaminy zewnętrzne w latach 2022-2023

Zgodnie z tym, co ogłosiło Ministerstwo Edukacji i Nauki - egzaminy zewnętrzne w 2022 r. będą przeprowadzane na takich samych zasadach jak egzaminy w tym roku szkolnym. W przypadku egzaminu ósmoklasisty oznacza to, że nie będzie przedmiotu dodatkowego, który wejdzie dopiero w 2024 r. Natomiast w 2023 r. zrezygnowano z progu zdawalności na egzaminie maturalnym z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.

Kontrola spełniania obowiązku szkolnego - różnice w wykazach gmin i szkoły

Zarówno zgłaszanie dzieci do szkół, jak i kontrola spełniania obowiązku są zadaniami sprawiającymi wiele kłopotów i przysparzającymi wielu wątpliwości. Kluczowe znaczenie przy zapisie dziecka do szkoły obwodowej, kontrolowaniu spełniania obowiązku szkolnego oraz właściwym prowadzeniu dokumentacji ma miejsce jego zamieszkania. Okazuje się jednak, że gminy często przekazują dyrektorom informacje o dzieciach zameldowanych na pobyt stały lub czasowy w obwodzie szkoły. Czy mają one znaczenie dla dyrektora? Czy szkoła ma możliwość, aby sprawdzać faktyczne miejsce zamieszkania dziecka?

MEN: Od kwietnia rusza program „Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”

Zdalne nauczanie, które trwa od wielu miesięcy, spowodowało, że uczniowie mniej się ruszają, a więcej siedzą przed komputerem. Resort edukacji ze specjalistami z Akademii Wychowania Fizycznego pomoże uczniom wrócić do sprawności fizycznej. Od kwietnia br. rusza program MEiN i AWF „Aktywny powrót do szkoły”. Szkolenia dla nauczycieli rozpoczną się w kwietniu i potrwają do grudnia.

MEN: III program wsparcia uczniów po pandemii - dodatkowe zajęcia wspomagające

Po powrocie z edukacji zdalnej uczniowie z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych będą mogli uczestniczyć w dobrowolnych zajęciach wspomagających - to trzeci z czterech programów dotyczący wsparcia uczniów w czasie i po pandemii. Zasady organizacji zajęć zostaną określone w rozporządzeniu MEiN. 

MEN: II program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w czasie i po pandemii

Resort edukacji zapowiedział też drugi z czterech programów wsparcia uczniów i nauczycieli w czasie i po pandemii. Tym razem wsparcie ma dotyczyć aspektów psychologiczno-pedagogicznych, które obejmą uczniów, a także nauczycieli i rodziców. Program rozpocznie się w kwietniu.

W 2021 r. wyższa dotacja na podręczniki

W roku 2021 ma wzrosnąć dotacja celowa na wyposażenie szkół w podręczniki, natomiast kwota dotacji na materiały ćwiczeniowe pozostanie taka sama jak w roku ubiegłym – przewiduje projekt rozporządzenia MEiN w tej sprawie. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 kwietnia 2021 r. Sprawdzamy, jakie będą kwoty dotacji.

Planowane wielkie zmiany: Model Edukacji dla Wszystkich

W prawie oświatowym zapowiadana jest prawdziwa rewolucja. Już na pierwszy kwartał 2021 r. zaplanowane są pierwsze projekty zmian w prawie oświatowym, które mają rozpocząć wdrażanie „Modelu Edukacji dla Wszystkich” (MEW). Zmiany zakładają m.in. przekształcenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w Centrum Dziecka i Rodziny czy wprowadzenie nowych stanowisk tj. asystenta ucznia oraz koordynatora edukacji włączającej. Przedstawiamy planowane etapy wdrażania tego projektu.