Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły 2025/2026

Plan nadzoru opracowano z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora sprawowanego w roku szk. 2024/2025, kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 oraz bieżących potrzeb przedszkola.

NADZÓR PEDAGOGICZNY I KONTROLA

1. Kontrola kuratorium a nieobecność dyrektora szkołyCzy jeśli podczas kontroli kuratorium oświaty nie będzie dyrektora szkoły, to musi on upoważnić lub dać pełnomocnictwo dla wicedyrektora szkoły?

KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE

1. Prawidłowe zapisy w statucie o przewidywanej ocenie rocznejCzy zapis w statucie, że przewidywana roczna ocena nie może zostać zmieniona, jest właściwy?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce szkolnej – 18 problemów z rozwiązaniami

Aby wspierać uczniów w pokonywaniu trudności edukacyjnych, szkoły oferują pomoc psychologiczno-pedagogiczną. To system wsparcia, który ma na celu nie tylko rozwiązywanie problemów, ale także rozwijanie potencjału uczniów i budowanie ich pewności siebie. Kto może korzystać z tej formy pomocy? Jak wygląda współpraca ucznia, rodzica i nauczyciela w jej ramach? Kiedy uczeń musi mieć nauczyciela współorganizującego kształcenie? Czy rodzice mogą zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych? W artykule odpowiadamy na te i inne pytania, pokazując, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna to kluczowy element edukacji i wiele obowiązków po stronie szkoły.W artykule m.in.Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z niepełnosprawnościąDostosowanie sposobu sprawdzania wiedzy do niepełnosprawności dzieckaGodzina wynikająca z rewalidacji, a godzina wynikająca z pomocy psychologiczno-pedagogicznejZwolnienie z nauki drugiego języka obcegoZintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniemWydłużenie etapu edukacyjnego dla ucznia z niepełnosprawnościąTermin podjęcia decyzji o wydłużeniu okresu naukiWspólne zajęcia rewalidacyjne dla dwóch uczniówNauczyciel wspomagający dla ucznia z zespołem Aspergera

Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, próby samobójcze - zadania szkoły, procedury postępowania

Jednym ze wskazań do zapewnienia dzieciom i młodzieży odpowiedniego wsparcia mogą być potrzeby wynikające z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Często to właśnie nauczyciel jest pierwszą osobą, która uzyskuje informację o ekstremalnych przeżyciach dziecka. To trudne zadanie, do którego nauczyciele nie zawsze czują się kompetentnie przygotowani i najczęściej oczekują wsparcia specjalistów – psychologów, pedagogów szkolnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W kontekście nieprzewidywalności wystąpienia zdarzeń kryzysowych z jednej strony, a prawdopodobieństwa wystąpienia z drugiej – należy założyć, że prędzej czy później w każdej placówce może pojawić się uczeń wymagający wsparcia z uwagi na traumatyczne doświadczenie. W artykule m.in.Sytuacja kryzysowa, czyli jaka?Jaka może być reakcja na stres?Na co zwrócić uwagę przy ocenie funkcjonowania dziecka po sytuacji kryzysowej?Jak wesprzeć dziecko z doświadczeniem traumy?Jakie zadania spoczywają na szkole?Na czym polega interwencja kryzysowa?Co zrobić, gdy dziecko mówi o samobójstwie?Praktyczne narzędzie Zrozumieć małego Robinsona – warsztat dla nauczycieli pracujących z dziećmi z traumą porzucenia

Nauczanie indywidualne dla dwóch uczniów stacjonarnie w szkole

Czy dyrektor szkoły może zorganizować nauczanie indywidualne jednocześnie dla 2 uczniów kl. VIII w odrębnym pomieszczeniu w szkole? Rodzice obu uczniów zgadzają się na takie rozwiązanie.

Zmiany w organizacji nauczania indywidualnego w szkole krok po kroku

Od 7 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy pozwalające na prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego stacjonarnie na terenie szkoły. Nowe przepisy to krok w stronę lepszego dostosowania edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów. Ich realizacja wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i współpracy wszystkich zaangażowanych stron: szkół, rodziców oraz organów prowadzących. W artykule szczegółowo wyjaśniamy, jak skutecznie i zgodnie z prawem zorganizować indywidualne nauczanie na terenie szkoły.W artykule m.in.Objęcie ucznia nauczaniem indywidualnymSpełnienie warunków, by zorganizować indywidualne nauczanie w szkoleDecyzja dyrektora o prowadzeniu zajęć w szkolePrzygotowanie pomieszczeń do prowadzenia zajęćWyznaczenie nauczycieli prowadzących zajęciaDokumenty do tematuWniosek rodziców o indywidualne nauczanie na terenie szkołyPraktyczna narzędzieNauczanie indywidualne w szkole w praktyce - 5 faktów

Klasyfikacja śródroczna uczniów w praktyce szkolnej

Jak powinno wyglądać śródroczne podsumowanie osiągnięć uczniów? Jaki jest termin wystawiania ocen śródrocznych? Jak klasyfikować ucznia, który przeszedł na nauczanie domowe? Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych? Czy ocenę śródroczną należy ustalić za pomocą średniej ważonej? To tylko niektóre z pytań, które pojawiają się w związku z śródroczną klasyfikacją uczniów. Zbieramy je i rozwiewamy wątpliwości.W artykule m.in.Czy negatywna ocena śródroczna przesądzają o promocji ucznia do kolejne klasy?Kiedy można przeprowadzić egzaminy klasyfikacyjne śródroczne?Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych?Czy można zgłaszać zastrzeżenia do ocen śródrocznych?Czy ocena śródroczna z przedmiotu może być niższa od prognozowanej?Dokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników śródrocznej klasyfikacji uczniówWyniki klasyfikacji śródrocznej danej klasy

Pielęgniarka szkolna - obalamy 7 mitów

Pielęgniarka szkolna pełni istotną funkcję w systemie oświaty, przyczyniając się do realizacji obowiązku zapewnienia bezpiecznych warunków nauki oraz opieki zdrowotnej nad uczniami. Jej rola regulowana jest przepisami prawa, które precyzują zakres obowiązków oraz odpowiedzialność, jaka na niej spoczywa. Zadania pielęgniarki szkolnej obejmują nie tylko doraźną pomoc medyczną, ale także działania profilaktyczne, edukację zdrowotną oraz współpracę z rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły. W artykule zbieramy i obalamy 7 najczęściej spotykanych mitów, dotyczących pracy pielęgniarki w szkole.W artykule m.in.Kontrola czystości głów dzieciPrzeprowadzanie badań bilansowych uczniówWeryfikacja w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle SeksualnymPodawanie leków i zajmowanie się uczniami przewlekle chorymiLiczba godzin dostępność pielęgniarki szkolnej