WYDANIE BIEŻĄCE

PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO 2024/2025
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025 stanowi kluczowy element oceny efektywności działań edukacyjnych i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Artykuł ma na celu omówienie istotnych kwestii związanych z przygotowaniem sprawozdań i podsumowań nadzoru, w tym zakresu analizy, formy oraz sposobu komunikowania wyników. Zostaną również przedstawione elementy dokumentu podsumowującego, a także schemat analizy wyników, który pomoże w wyciąganiu wniosków oraz formułowaniu rekomendacji. Całość materiału stanowi praktyczne wsparcie dla osób odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny w placówkach oświatowych.W artykule m.in.Sprawozdanie a podsumowanie nadzoruZakres podsumowaniaForma i sposób komunikowaniaForma i elementy dokumentuSchemat analizy wynikówDokumenty do tematu Przykładowe wnioski i rekomendacje z kontroli przestrzegania przepisów prawa

czytaj więcej »

Choć zasady organizacji egzaminu poprawkowego określają przepisy rozporządzenia i ustawy o systemie oświaty, praktyka pokazuje, że w codziennym funkcjonowaniu placówek pojawia się szereg niejasności i problemów. Dotyczą one m.in. terminów, składu komisji, praw ucznia i rodzica, a także dokumentowania przebiegu egzaminu. W artykule przedstawiamy 10 najczęstszych problemów – oraz konkretne, zgodne z przepisami oświatowymi, rozwiązania. Pozwoli to uniknąć błędów formalnych i zorganizować egzamin w sposób przejrzysty i zgodny z prawem.W artykule m.in.Czy można przesunięcia terminu egzaminu poprawkowego na wrzesień?Jak udokumentować nieobecność ucznia na egzaminie poprawkowym?Czy wynik egzaminu poprawkowego ogłasza się w dniu, w którym się odbył?Czy z egzaminu poprawkowego należy sporządzić protokół?Dokumenty do tematuProtokół z egzaminu poprawkowego

czytaj więcej »

Czy jest możliwe znaczne (np. o dwie oceny) obniżenie oceny zachowania na koniec roku szkolnego w stosunku do wystawionej oceny przewidywanej? Wychowawca wystawił najpierw ocenę bardzo dobrą, a jako roczną ocenę klasyfikacyjną – poprawne.

czytaj więcej »

Czy ocenę efektywności pomocy tworzy się dla każdego ucznia, który uczęszcza na zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne), nawet jeżeli nie ma opinii z poradni? Czy uczeń, który ma opinie z poradni, ale nie uczęszcza na żadne zajęcia, też powinien mieć przygotowaną ocenę efektywności? Czy taką ocenę należy sporządzać dwa razy w roku szkolnym?

czytaj więcej »

Czy rodzice muszą wyrazić zgodę na doraźną interwencję psychologa/pedagoga szkolnego w sytuacjach awaryjnych?

czytaj więcej »

Czy niepubliczna szkoła podstawowa powinna otrzymać z JST w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) dotację na dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w wysokości zgodnej ze stanem czerwcowym? Wiadomym jest, że w okresie tym zajęcia dla tych dzieci się nie odbywają, jak zatem złożyć poprawnie wniosek o dotację w tym miesiącach?

czytaj więcej »

Co zrobić z teczką akt osobowych nauczyciela, która została całkowicie zapełniona?

czytaj więcej »

Nauczyciel nie zdał egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu zawodowego. Odbył dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy. Czy w takiej sytuacji nauczyciel sporządza sprawozdanie wyłącznie z realizacji zadań w ramach tego dodatkowego 9-miesięcznego stażu? Czy również dyrektor szkoły dokonuje oceny dorobku zawodowego za ten właśnie okres?  

czytaj więcej »

Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej to obowiązek formalny, który wymaga znajomości określonych zasad. W artykule przedstawiamy, jak prawidłowo przygotować protokół – od wyboru protokolanta, przez elementy dokumentu, aż po jego zabezpieczenie i udostępnianie. Uzupełnieniem materiału są gotowe wzory pomocne w codziennej pracy.W artykule m.in.Forma i treść protokołuWybór protokolantaWytyczne do sporządzania protokołuElementy protokołuZabezpieczenie protokołówUdostępnianie protokołów zebrania rady pedagogicznejDokumenty do tematuPrzykład protokołu z posiedzenia rady pedagogicznej podsumowującego rokProtokół z zebrania rady pedagogicznej na temat porozumienia z rada rodziców w sprawie wprowadzenia programu wychowawczo profilaktycznego

czytaj więcej »

Rada pedagogiczna podsumowująca rok szkolny 2024/2025 służy ocenie realizacji planu nadzoru pedagogicznego oraz wyciągnięciu wniosków do dalszej pracy szkoły. To moment na analizę efektów działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz wskazanie obszarów wymagających poprawy. W artykule przedstawiamy, jak przygotować się do tego posiedzenia i sformułować wnioski wspierające rozwój placówki.W artykule m.in.Co uwzględnić w podsumowaniu?Jak zorganizować zebranie rady zgodnie z przepisami?Obowiązek zawiadomienia rady o terminie i porządku zebraniaUczestnicy zebrania rady pedagogicznejPorządek zebrania rady pedagogicznejPrzedstawienie i przyjęcie porządku zebraniaPodejmowanie uchwał i wnioskówDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznejPraktyczne narzędzieZagadnienia do przedstawienia na zebraniu podsumowującym

czytaj więcej »

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY, KSZTAŁCENIE, FINANSE

czytaj więcej »