Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, próby samobójcze - zadania szkoły, procedury postępowania
Jednym ze wskazań do zapewnienia dzieciom i młodzieży odpowiedniego wsparcia mogą być potrzeby wynikające z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Często to właśnie nauczyciel jest pierwszą osobą, która uzyskuje informację o ekstremalnych przeżyciach dziecka. To trudne zadanie, do którego nauczyciele nie zawsze czują się kompetentnie przygotowani i najczęściej oczekują wsparcia specjalistów – psychologów, pedagogów szkolnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W kontekście nieprzewidywalności wystąpienia zdarzeń kryzysowych z jednej strony, a prawdopodobieństwa wystąpienia z drugiej – należy założyć, że prędzej czy później w każdej placówce może pojawić się uczeń wymagający wsparcia z uwagi na traumatyczne doświadczenie. W artykule m.in.Sytuacja kryzysowa, czyli jaka?Jaka może być reakcja na stres?Na co zwrócić uwagę przy ocenie funkcjonowania dziecka po sytuacji kryzysowej?Jak wesprzeć dziecko z doświadczeniem traumy?Jakie zadania spoczywają na szkole?Na czym polega interwencja kryzysowa?Co zrobić, gdy dziecko mówi o samobójstwie?Praktyczne narzędzie Zrozumieć małego Robinsona – warsztat dla nauczycieli pracujących z dziećmi z traumą porzucenia
Zmiany w organizacji nauczania indywidualnego w szkole krok po kroku
Od 7 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy pozwalające na prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego stacjonarnie na terenie szkoły. Nowe przepisy to krok w stronę lepszego dostosowania edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów. Ich realizacja wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i współpracy wszystkich zaangażowanych stron: szkół, rodziców oraz organów prowadzących. W artykule szczegółowo wyjaśniamy, jak skutecznie i zgodnie z prawem zorganizować indywidualne nauczanie na terenie szkoły.W artykule m.in.Objęcie ucznia nauczaniem indywidualnymSpełnienie warunków, by zorganizować indywidualne nauczanie w szkoleDecyzja dyrektora o prowadzeniu zajęć w szkolePrzygotowanie pomieszczeń do prowadzenia zajęćWyznaczenie nauczycieli prowadzących zajęciaDokumenty do tematuWniosek rodziców o indywidualne nauczanie na terenie szkołyPraktyczna narzędzieNauczanie indywidualne w szkole w praktyce - 5 faktów
Obserwacja prowadzonej przez nauczyciela lekcji
Celem nadrzędnym nadzoru pedagogicznego jest inspirowanie i intensyfikowanie w szkole procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy nauczycieli ukierunkowane na rozwój uczniów. Wnioski z podjętych działań kontrolnych mają służyć m.in. organizacji wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań. O tym, jaki obszar działania szkoły zostanie poddany obserwacji w ramach działań kontrolnych, decyduje dyrektor.
Klasyfikacja śródroczna uczniów w praktyce szkolnej
Jak powinno wyglądać śródroczne podsumowanie osiągnięć uczniów? Jaki jest termin wystawiania ocen śródrocznych? Jak klasyfikować ucznia, który przeszedł na nauczanie domowe? Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych? Czy ocenę śródroczną należy ustalić za pomocą średniej ważonej? To tylko niektóre z pytań, które pojawiają się w związku z śródroczną klasyfikacją uczniów. Zbieramy je i rozwiewamy wątpliwości.W artykule m.in.Czy negatywna ocena śródroczna przesądzają o promocji ucznia do kolejne klasy?Kiedy można przeprowadzić egzaminy klasyfikacyjne śródroczne?Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych?Czy można zgłaszać zastrzeżenia do ocen śródrocznych?Czy ocena śródroczna z przedmiotu może być niższa od prognozowanej?Dokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników śródrocznej klasyfikacji uczniówWyniki klasyfikacji śródrocznej danej klasy
Standardy ochrony małoletnich w praktyce szkolnej
Od 15 sierpnia 2024 r. każde przedszkole, szkoła i placówka mają obowiązek stosowania standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem. Wprowadzenie standardów ma na celu ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą oraz zapewnienie im bezpiecznych warunków nauki i rozwoju. Zbieramy zasady, wskazówki, wytyczne i praktyczne przykłady dotyczące wprowadzania i przestrzegania standardów ochrony małoletnich w placówkach oświatowych. W artykule m.in.Obowiązek wprowadzenia standardówCztery zasady postępowaniaNajważniejsze zadania szkołyCzy osoba prowadząca zajęcia w formie online powinna być zweryfikowana w KRK?Czy szkoła może zakazać rodzicom całkowitego wstępu do szkoły?Dokumenty do tematuRejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnichPraktyczne narzędzieProtokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
Uczeń z zaburzeniami tikowymi – zadania szkoły, procedura postępowania
Zaburzenia tikowe to choroba psychiczna, zaburzenie, dolegliwość? Wyjaśniamy to w artykule. Warto wiedzieć jakie zadania ma szkoła, jak powinni postępować nauczyciel, by pomóc dziecku i go nie stygmatyzować. Uzupełnieniem tematu jest opracowana, gotowa procedura postępowania, którą, po dopasowaniu do indywidualnych potrzeb ucznia i szkoły, można zastosować w każdej placówce oświatowej. W artykule m.in.Czym są tiki?Jak rozpoznać zaburzenie tikoweZadania i postępowanie nauczycieliFunkcjonowanie z zaburzeniami tikowymi w szkolePraktyczne narzędzieProcedura postępowania z uczniem przewlekle chorym - zaburzenia tikowe
Kompendium wiedzy o zmianie szkoły
Zmiana szkoły w trakcie cyklu kształcenia to szkolna codzienność, ale także mnóstwo dylematów i trudności oraz dodatkowych zadań dla dyrektorów szkół, zarówno w zakresie organizacyjnym, jak i w zakresie egzaminowania oraz dokumentacji. Szczególnie ważne jest właściwe postępowanie podczas przyjmowania ucznia do szkoły w trakcie roku szkolnego. Przedstawiamy szczegółowe kompendium wiedzy na temat zmiany szkoły - przepisy, zasady, wyjątki, dokumenty oraz opis 20 sytuacji z praktyki szkolnej. W artykule m.in.Zasady zmiany szkołyTrzy wyjątki dotyczące zmiany szkołyUzupełnianie różnic programowych20 sytuacji z praktyki szkolnej z wyjaśnieniemDokumentowanie uzupełniania różnic programowychDokumenty do tematuProcedura postępowania przy przyjmowaniu uczniów w trakcie roku szkolnegoDecyzja w sprawie przyjęcia ucznia do szkoły w trakcie roku szkolnego
Trzynastka za 2024 r. - uniknij 3 najczęściej popełnianych błędów
Mimo że naliczanie trzynastych pensji to coroczne zadanie osób odpowiedzialnych za sprawy kadrowo-płacowe w jednostkach oświatowych to jednak mając do obsługi kilkudziesięciu pracowników nietrudno o błąd. Podpowiadamy, jak obliczyć trzynastkę za 2024 rok oraz gdzie najczęściej występują pomyłki w ustaleniu do niej prawa lub obliczeniu jej wysokości. W artykule m.in.Jak obliczyć trzynastkę za 2024 rok?Wysokość trzynastki w praktyce - 25 przykładówBłąd 1. Niepoprawnie ustalony okres przepracowanyBłąd 2. Nieuwzględnienie wyjątków od wymogu przepracowania 6 miesięcyBłąd 3. Niepoprawnie naliczona wysokość trzynastkiDokumenty do tematuInformacja o braku uprawnienia do dodatkowego wynagrodzenia rocznegoInformacja o przyznaniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego
POMOCNIK DYREKTORA GRUDZIEŃ
Kiermasz świąteczny w szkole
Jak ustalić wymiar urlopu w ramach pierwszej pracy w oświacie?
Podjęcie przez nauczyciela pierwszej pracy w życiu w jednostce oświatowej nie zawsze będzie się wiązało z nabyciem prawa do urlopu wypoczynkowego. Przykładowo nauczyciel zatrudniony po raz pierwszy w szkole feryjnej od września do grudnia 2024 r. nie nabędzie prawa do urlopu wypoczynkowego, ponieważ nie dopracuje do dnia poprzedzającego ferie szkolne. W artykule m.in.Urlop nauczycieli zatrudnionych w placówkach feryjnychUrlop nauczycieli placówek nieferyjnych4 przykłady z praktyki szkolnejDokumenty do tematuInformacja o udzieleniu urlopu wypoczynkowego
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »