WYDANIE ONLINE

Procedury postępowania w przypadku prób samobójczych i samobójstw uczniów
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, szkoły mają obowiązek określenia odpowiednich procedur w ramach standardów ochrony małoletnich. Pozostałe przepisy nie nakładają na szkołę obowiązku ich tworzenia. Są one opracowywane, gdy dyrektor uzna, że ich wprowadzenie i stosowanie w konkretnych sytuacjach będzie konieczne lub pomocne. Zważywszy jednak na to, że problem myśli i prób samobójczych jest coraz bardziej powszechny wśród coraz młodszych dzieci, warto być bardzo czujnym i podjąć odpowiednie kroki zapobiegawcze z wyprzedzeniem. W artykule m.in.Przyczyny samobójstw wśród dzieci i młodzieżyGdy nastolatek mówi o samobójstwieDiagnoza ryzyka zachowań samobójczych zachowanieProcedury na wypadek sytuacji nieprzewidzianych i kryzysowychOdpowiedzialność dyrektora szkołyDziałania postwencyjne w szkole po śmierci samobójczej uczniaCzy próbę samobójczą ucznia należy zgłaszać do jakiegoś organu?Praktyczna narzędzieMEN: Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym

czytaj więcej »

Bezpieczeństwa w placówce oświatowej nigdy za wiele. W tym wydaniu piszemy również na temat prób samobójczych i samobójstw uczniów. Jednym ze sposób na uniknięcie takich tragedii jest właśnie wprowadzenie w szkole monitoringu. Jednak – o czym trzeba pamiętać – z założenia kamery nie mogą być w każdym pomieszczeniu. Gdzie można je zamieszczać, a gdzie nie i jakie są wyjątki? Prezentujemy przepisy, obowiązki, postępowanie i przykłady z praktyki dotyczące wprowadzania i działania monitoringu.W artykule m.in.Podstawa prawna i zasady wprowadzenia monitoringuPomieszczania objęte monitoringiemMonitoring wizyjny w sali lekcyjnejMonitoring wizyjny w pomieszczaniach higienicznosanitarnychMonitoring w celu kontroli dyżurów międzylekcyjnychObowiązkowe uzgodnienia i konsultacjeFunkcjonowanie monitoringu a ustawa Kamilka

czytaj więcej »

Czy w roku szkolnym 2025/2026 zmiany dotyczące zmniejszenia liczby godzin religii (z 2 na 1 godzinę tygodniowo) oraz wprowadzenia nowego przedmiotu edukacja zdrowotna zamiast wychowania do życia w rodzinie obowiązują w oddziałach rozpoczynających naukę w szkole (np. w klasach pierwszych liceum ogólnokształcącego) czy będą też dotyczyły klas programowo wyższych? Czy może w starszych rocznikach wygaszane będą obowiązujące wcześniej przedmioty i ich godziny?

czytaj więcej »

Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia?

czytaj więcej »

Do klasy drugiej liczącej 25 osób w marcu tego roku został zapisany jeden uczeń z naszego obwodu szkoły, który będzie uczęszczał od września 2025 r. Czy dyrektor musi podzielić oddział, jeśli w klasie trzeciej będzie 26 osób?

czytaj więcej »

W przedmiotowym systemie oceniania (PZO) jest zapis, że obowiązkiem ucznia jest posiadanie zeszytu przedmiotowego, który ma być prowadzony w sposób estetyczny, powinien zawierać wszystkie, poprawne pod względem merytorycznym notatki. Zeszyt nie podlega ocenie 1-6. Po sprawdzeniu, czy uczniowie faktycznie tak robią, okazało się, że część uczniów ma zeszyt bez kompletu notatek i prowadzą go w sposób wysoce nieestetyczny. Proszę o informację jak w takiej sytuacji postąpić. Czy można wpisać takim uczniom uwagę negatywną za wypełnianie w sposób niewłaściwy, niepełny swoich obowiązków ? Czy też wstrzymać się od takiego zapisu? W statucie szkoły zapisano, że uczeń ma stosować się do ustaleń PZO. W zapisach statutowych nie ma jednak konkretnego zapisu w obowiązkach ucznia, że ten zeszyt na przedmiotach powinien mieć i, że powinien on być prowadzony estetycznie i z pełnymi notatkami. Jak zmotywować uczniów? A może z takich zeszytów zrezygnować ? Czy może dać dowolność uczniom w tym zakresie?

czytaj więcej »

Rada rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły. Dyrektor przekazał projekt, rada rodziców jednak zwraca się do niego z prośbą o wskazanie wpływów a nie tylko wydatków. Czy dyrektor ma obowiązek przekazać te informacje?

czytaj więcej »

Czy możliwe jest realizowanie części zajęć nauczania indywidualnego w domu, a części w szkole?

czytaj więcej »

Na terenie szkoły doszło po lekcjach do bójki pomiędzy dwoma umówionymi uczniami tzw. "ustawki". Podczas zajścia jeden z uczniów wyprowadził cios, a następnie obalił drugiego na ziemię. W bójce jako obserwatorzy uczestniczyli uczniowie starszej klasy, którzy podjudzali uczestników, używając wulgaryzmów. Obserwatorzy robili zakłady, kto wygra. Z całego zdarzenia nagrano filmik, który został przesłany na grupy klasowe. Film ten został nam udostępniony przez jednego z rodziców. Jakie kroki powinniśmy podjąć jako szkoła? Kogo powinniśmy oficjalnie powiadomić o zajściu?

czytaj więcej »

Czy każda szkoła/przedszkole musi mieć oficjalnie przyjętą politykę lub procedury dotyczące cyberbezpieczeństwa np. instrukcję postepowania w razie incydentów?

czytaj więcej »

Nauczyciel jest zatrudniony w danej szkole na pełny etat. W kolejnej szkole jest zatrudniony na część etatu. Czy szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony na pełen etat, może oddelegować tego nauczyciela do drugiej szkoły, w której również pracuje na część etatu, na egzamin maturalny? 

czytaj więcej »

Wniosek o dokonanie oceny pracy chce złożyć nauczyciel mianowany, który przez pięć lat przebywał na urlopie bezpłatnym w związku z pełnieniem funkcji w samorządzie gminnym. Przed urlopem bezpłatnym nauczyciel pełnił funkcję dyrektora szkoły. Nauczyciel wrócił do pracy w tym roku szkolnym. Za jaki okres dokonać oceny pracy nauczyciela? Czy przy ocenie należy uwzględnić czas sprzed urlopu bezpłatnego? Jeśli tak, to na jakich zasadach?  

czytaj więcej »

Nauczyciel w czerwcu 2024 r. uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego w związku z odbywanym jeszcze na starych zasadach awansem zawodowym na stopień nauczyciela dyplomowanego. Czy może się powołać na taką ocenę, przystępując do konkursu na dyrektora szkoły w czerwcu 2025 r.?

czytaj więcej »

Czy nauczycielowi zatrudnionemu na umowie o pracę na czas nieokreślony, w niepełnym wymiarze godzin, będzie przysługiwała odprawa w sytuacji rozwiązania umowy za wypowiedzeniem, w związku z brakiem możliwości dalszego zatrudnienia - zmniejszenie liczby oddziałów?

czytaj więcej »

Ministerstwo Edukacji Narodowej i strona związkowa wychodząc naprzeciw pracownikom oświaty, proponują unowocześnienie systemu oświaty oraz zwiększenie atrakcyjności zawodu nauczyciela. Zapowiadane zmiany w Karcie Nauczyciela mają znacząco wpłynąć na warunki pracy, rozwój zawodowy oraz wynagradzanie nauczycieli. Przedstawiamy 17 punktów, dotyczących nowości w kwestiach kadrowych, płacowych, awansu zawodowego i czasu pracy.

czytaj więcej »

Marzec to czas wytężonych prac nad arkuszem organizacyjnym na kolejny rok szkolny – opracowanie projektu, ustalanie etatów, dobór nauczycieli do zwolnienia. Od kwietnia zaczyna się jego obieg, przekazywanie arkusza odpowiednim organom, konsultacje i zatwierdzenie. Przedstawiamy jakie obowiązują terminy i jakie zadania ma dyrektor po tym, jak arkusz zostanie już stworzony. Opracowanie Agnieszka Stebelska na podstawie porad udzielonych przez ekspertów: Michała Kowalskiego, Jacka Miklasińskiego, Przemysława Ogonowskiego, Dariusza DwojewskiegoW artykule m.in.Procedura zatwierdzenia arkusza organizacyjnego szkołyOpinia organizacji związkowej Czy opinia związków zawodowych dotycząca arkusza organizacyjnego jest wiążąca?Dlaczego rada pedagogiczna nie opiniuje arkusza organizacji?Przekazanie organowi prowadzącemuWażne zmiany i nowości w arkuszu organizacyjnym na rok 2025/2026Dokumenty do tematuWzór wniosku do organizacji związkowej o wyrażenie opiniiWzór wniosku do organu prowadzącego o zaopiniowanie projektu arkusza

czytaj więcej »

W tym roku szkolnym w klasie pierwszej jest niepełnoletnia uczennica, która wystąpiła z prośbą do nauczycieli uczących, aby zwracać się do niej w formie męskiej. Po rozmowie z rodzicami zasięgnięto informacji, iż uczennica jest w trakcie diagnozy u neuropsychiatry, psychiatry, seksuologa. W szkole jednak nie mamy dokumentów, które potwierdziłyby, że badania są w toku. Prośba uczennicy została złożona bez wiedzy rodziców. Jakie powinno być stanowisko szkoły zgodne z obowiązującym prawem dotyczącym zwracania się do uczennicy (bez oficjalnej zmiany płci) w formie męskiej?

czytaj więcej »

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY, KSZTAŁCENIE, FINANSE

czytaj więcej »