Kompendium wiedzy o mobbingu w szkole

Nauczyciel obraził swojego kolegę. Inny uważa, że został pomówiony. Dyrektor skrytykował nauczyciela i ustalił negatywną ocenę jego pracy. Wychowawca jednej z klas nieustannie krytykuje szkolnego pedagoga i głośno wytyka jego błędy podczas zebrań rady pedagogicznej. Podstawowe pytanie w każdej z tych sytuacji brzmi: czy dane zachowanie to już mobbing? Jak go odróżnić od zniesławienia, znieważenia, naruszenia dobór osobistych? Co jest, a co nie jest mobbingiem i jak postępować w sytuacji, gdy do niego doszło? Szczegółowe informacje i przykłady z praktyki szkolnej w artykule. W artykule m.in. Cechy mobbingu w szkoleCo jest, a co nie jest mobbingiemMobbing a dyskryminacjaMobbing a naruszenie dóbr osobistychOdpowiedzialność za mobbing w szkoleRoszczenia związane z mobbingiem w szkoleRola dyrektora w postępowaniu sądowymDokumenty do tematuZarządzenie dyrektora w sprawie wprowadzenia Wewnętrznej Polityki AntymobbingowejWewnętrzna Polityka Antymobbingowa

Nauczanie indywidualne w teorii i praktyce - 25 porad

Ze względu na to, że pojawia się wiele wątpliwości i problemów związanych z organizacją i prowadzeniem nauczania indywidualnego, zbieramy dla Państwa 13 zasad – przepisów prawa, wraz z komentarzem i objaśnieniem eksperta oraz 12 porad z praktyki ze wskazaniem właściwego postępowania. Tak kompleksowy i narzędziowy materiał pozwoli rozwiać wszelkie obawy. Uzupełnieniem artykułu są gotowe do wykorzystania dokumenty.W artykule m.in.Zajęcia prowadzone w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z uczniemDyrektor organizuje różne formy uczestniczenia ucznia w życiu szkolnymDyrektor zawiesza organizację indywidualnego nauczaniaZasady usprawiedliwiania nieobecności ucznia z orzeczeniemDokumenty do tematuWniosek rodziców o indywidualne nauczanieWzór wykazu nauczycieli realizujących nauczanie indywidualnePlan zajęć indywidualnego nauczania

Dziecko i uczeń z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych

Niestety brutalna rzeczywistość pokazuje, że w obecnych czasach dzieci pochodzące z domów z niższym statusem materialnym, których rodzice nie mogą sobie pozwolić na modne ubrania i nowoczesne przybory szkolne dla swoich dzieci, nieraz są dyskryminowane, przez co czują się gorsze i odrzucone. Niejednokrotnie też dziecko wstydzi się przyznać, że chodzi głodne lub jest mu zimno. Wielka rolę odgrywa tu społeczność szkolna – dyrektor, wychowawca, nauczyciele, którzy powinni szybko wychwycić problem, przeprowadzić diagnozę potrzeb uczniów, zabezpieczyć dzieci pomocą socjalną oraz wykorzystać specjalne narzędzia, chociażby w postaci finansowania posiłków. W artykule m.in.Niski status materialny rodzinyDiagnoza potrzeb i w kryteria oceny sytuacji materialnej uczniówPomoc socjalna dla dzieci z rodzin ubogichStypendium i zasiłek szkolnyPomocy w postaci finansowania posiłków w szkole lub przedszkoluPomoc dla dzieci, których trudności uwarunkowane są sposobem spędzania czasu wolnegoDokumenty do tematuWniosek o przyznanie zasiłku szkolnego

Bezpieczeństwo na parkingu szkolnym - 35 zasad i wskazówek

Obowiązek zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły dotyczy nie tylko sal lekcyjnych, korytarzy czy boiska szkolnego. Trzeba pamiętać o tym, że pracownicy szkoły oraz rodzice podwożący dzieci muszą w bezpiecznym miejscu zaparkować samochody. Dlatego w większości szkół zorganizowane zostały parkingi. Sprawdzamy, jakie trzeba spełnić wymagania, jakie rozwiązania wprowadzić, by zapewnić bezpieczeństwo na tym parkingu oraz czy szkoła może zamontować szlaban.W artykule m.in.4 grupy wymagań, które powinien spełniać parking szkolny3 kroki postępowania przy organizacji parkingu szkolnego6 obowiązków eliminujących zagrożenia i uciążliwości18 wymagań względem użytkowników wyznaczonych miejsc parkingowych 4 zasad dotyczących regulaminu parkingu

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce szkolnej – 18 problemów z rozwiązaniami

Aby wspierać uczniów w pokonywaniu trudności edukacyjnych, szkoły oferują pomoc psychologiczno-pedagogiczną. To system wsparcia, który ma na celu nie tylko rozwiązywanie problemów, ale także rozwijanie potencjału uczniów i budowanie ich pewności siebie. Kto może korzystać z tej formy pomocy? Jak wygląda współpraca ucznia, rodzica i nauczyciela w jej ramach? Kiedy uczeń musi mieć nauczyciela współorganizującego kształcenie? Czy rodzice mogą zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych? W artykule odpowiadamy na te i inne pytania, pokazując, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna to kluczowy element edukacji i wiele obowiązków po stronie szkoły.W artykule m.in.Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z niepełnosprawnościąDostosowanie sposobu sprawdzania wiedzy do niepełnosprawności dzieckaGodzina wynikająca z rewalidacji, a godzina wynikająca z pomocy psychologiczno-pedagogicznejZwolnienie z nauki drugiego języka obcegoZintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniemWydłużenie etapu edukacyjnego dla ucznia z niepełnosprawnościąTermin podjęcia decyzji o wydłużeniu okresu naukiWspólne zajęcia rewalidacyjne dla dwóch uczniówNauczyciel wspomagający dla ucznia z zespołem Aspergera

Podsumowanie półrocza w roku szkolnym 2024/2025 – checklista

Półrocze roku szkolnego to czas wytężonej pracy, podsumowań, weryfikacji zadań i analizy działań podejmowanych w pierwszym okresie nauki. Przedstawiamy szczegółową checklistę z obowiązkami i zmianami w przepisach oświatowych. Uzupełnieniem tematu są gotowe do wykorzystania wzory dokumentów. Małgorzata CeluchW artykule m.in.Obowiązki dyrektora w ramach podsumowania półroczaAnaliza wyników klasyfikacji śródrocznejPodsumowanie nadzoru pedagogicznegoOcena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznejNajważniejsze zmiany w przepisach oświatowych na przełomie rokuDokumenty do tematuWyniki klasyfikacji śródrocznej danej klasyRaport z przeglądu i oceny stanu bezpieczeństwa

Podsumowanie i sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego za I półrocze 2024/2025 - wskazówki i wzór

Zapraszam do lektury krótkiego, ale bardzo narzędziowego tematu dotyczącego półrocznego podsumowania nadzoru pedagogicznego. Podpowiadamy, jakie dokumenty opracowuje dyrektor, co w nich zawrzeć. Zamieszczamy też gotowy przykład dokumentu.W artykule m.in.Forma przekazywania radzie pedagogicznej wniosków z nadzoru pedagogicznegoWnioski z kontroliWnioski ze wspomagania nauczycieli z realizacji ich zadańDokumenty do tematuSprawozdanie dyrektora szkoły sprawowanego nadzoru pedagogicznego w I półroczu   roku szkolnego

NADZÓR PEDAGOGICZNY I KONTROLA

1. Zalecenia kuratorium dotyczące zasad poprawiania ocen

KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE

1. Informowanie szkół o spełnianiu obowiązku szkolnego

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

1. Zmiana statutu szkoły a aktualizacja REGON