Zasiłek lub stypendium szkolne dla ucznia pobierającego naukę w ukraińskiej szkole
Dziecko z Ukrainy (uchodźca) uczy się zdalnie (w polskim domu) w ukraińskiej szkole. Czy przysługuje takiemu uczniowi zasiłek szkolny lub stypendium szkolne? Nie ma nic wspólnego ze szkołą w Polce, rodzic złożył oświadczenie, że dziecko uczy się zdalnie w domu.
Zasady finansowania obiadów w szkole dla dzieci z Ukrainy
W jaki sposób można finansować dzieciom z Ukrainy obiady w szkole? Chodzi o tzw. wsad do kotła.
UCZEŃ Z UKRAINY W POLSKIEJ SZKOLE
Do polskich szkół i przedszkoli uczęszcza coraz więcej dzieci z Ukrainy. Zatrudniani są też nauczyciele, pomoce nauczycieli. Specustawa, która została uchwalona w związku z konfliktem zbrojnym na terenie Ukrainy, określa szczegółowe wymagania oraz zwolnienia, które obowiązują w przypadku przyjmowania uchodźców do polskich placówek. Jak zakwalifikować dziecko do konkretnej klasy, jak uzupełniać braki w podstawie programowej oraz różnice językowe, jak klasyfikować oraz jak wygląda finansowanie zajęć dla dzieci z Ukrainy – to wszystko pytania, które pojawiają się w ostatnich tygodniach i będzie się ich pojawiało coraz więcej. W tym wydaniu zamieszczamy kolejny tekst z nowego cyklu „Obywatele Ukrainy w polskiej oświacie”.W artykule m.in. Zasady przyjmowania do publicznych szkół i placówek wychowania przedszkolnego Kwalifikowanie do odpowiedniej klasy lub szkoły Bezpłatny dowóz dla dzieci z Ukrainy Wsparcie w nauce dla uczniów z Ukrainy Zatrudnienie nauczyciela i pomocy nauczyciela z Ukrainy Organizacja oddziałów przygotowawczych Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy
Pobieranie nauki zdalnej w ukraińskim systemie oświaty a skreślenie z listy uczniów
Czy dzieci przyjęte przed 21 marca 2022 r. możemy zapytać, czy korzystają ze zdalnego nauczania w ukraińskim systemie oświaty? Jeżeli rodzic potwierdzi korzystanie z nauki, to czy można takiego ucznia wykreślić z listy uczniów szkoły?
Jak oceniać i klasyfikować uczniów z Ukrainy
Opublikowano właśnie projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego kształcenia uchodźców (stan na dzień 12 marca 2022 r.) Nie wiadomo, czy regulacje w tym kształcenie będą ostateczne. Sytuacja wymaga szybkiego dostosowywania przepisów i regulacji do aktualnych realiów. Uczniowie z Ukrainy nie są już w polskich szkołach rzadkością i przybywa ich coraz więcej. Muszą mieć wystawiane oceny, muszą też być jakieś zasady klasyfikowania. Warto na bieżąco śledzić zmiany oświatowe – o wszystkich informujemy na stronie internetowej poradnika: poradnik-dyrektora.pl. W artykule m.in. Bez klasyfikacji dla uczniów z Ukrainy Możliwa kontynuacja nauki w Polsce Oddziały z większą liczbą uczniów Więcej dodatkowych zajęć języka polskiego Nowe reguły podziału na grupy
MEiN: Zmiany w kierunkach polityki oświatowej państwa
28 marca 2022 r. resort edukacji wprowadził zmiany w zakresie kierunków polityki oświatowej państwa. Skreślono dwa zadania z nadzoru dla kuratorów oświaty, oraz wprowadzono dwa nowe kierunki polityki oświatowej. Działanie to ma związek z przyjmowaniem do polskich placówek oświatowych uchodźców z Ukrainy.
Podstawa prawna organizacji kształcenia i przyjmowania do szkół uczniów z Ukrainy
Do polskich szkół i przedszkoli uczęszcza coraz więcej dzieci z Ukrainy. Zatrudniani są też nauczyciele, pomoce nauczycieli. Specustawa, która została uchwalona w związku z konfliktem zbrojnym na terenie Ukrainy, określa szczegółowe wymagania oraz zwolnienia, które obowiązują w przypadku przyjmowania uchodźców do polskich placówek.
Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy
Został już opublikowany projekt specustawy dla uchodźców. Specustawa ma ułatwić pomoc obywatelom Ukrainy w zalegalizowaniu pobytu oraz podjęciu pracy w Polsce, a także zapewnić ich dzieciom dostęp do szkół i przedszkoli. Propozycje zawarte w projekcie ustawy odnoszą się do wszystkich typów szkół na każdym z etapów edukacyjnych. Projekt nie wprowadza rozróżnienia na niepubliczne i publiczne szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe.
8 wytycznych postępowania, jak komunikować się z dzieckiem niemówiącym po polsku
Codziennie do Polski pzyjeżdżają uchodźcy z Ukrainy. Bardzo istotne jest szybkie włączenie i dostosowanie, zarówno dzieci, jak i dorosłych, do funkcjonowania w polskich realiach. Komunikacja to podstawowe prawo człowieka. Jest to też bardzo ważna potrzeba, a świadomość, że można się porozumieć daje wiele satysfakcji i poczucie przynależności. Warto o tym pamiętać nawiązując relację z dziećmi, które nie mówią w języku polskim.