E-szkolenia

ZAPRASZAMY NA SZKOLENIE!

Fundacja Kuźnia Talentów chciałaby zaprosić nauczycieli oraz dyrekcję na terenie Małopolski do wzięcia udziału w II edycji programu szkoleniowego Lekcja:Enter.

Zapraszamy na szkolenie! Decyzje administracyjne i kierownicze dyrektora szkoły

 Webinarium ma na celu ukazanie dyrektora szkoły i placówki, który z racji delegacji ustawowych staje się organem administracji w celu rozstrzygnięcia określonych spraw w formie decyzji administracyjnych. 

Zapraszamy na szkolenie! Regulamin działalności rady pedagogicznej

Webinarium ma na celu ukazanie pracy rady pedagogicznej zgodnie z uregulowaniami prawnymi, a szczególnie z uchwalonym przez radę regulaminem działalności rady pedagogicznej. Ważnym jest określenie roli regulaminu działalności rady pedagogicznej w wewnątrzszkolnym systemie prawnym. Podkreślenia wymaga autonomia rady przy tworzeniu regulaminu.   

AKTUALNOŚCI

Zatrudnienie na zastępstwo nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego

Które przepisy zastosować, jeżeli zachodzi potrzeba zatrudnienia nauczyciela na zastępstwo, a kandydat do pracy nie ma przygotowania pedagogicznego?

WYKLUCZENIE RÓWIEŚNICZE - ZADANIA SZKOŁY, SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Wykluczenie ucznia występujące w społeczności szkolnej to sytuacja trudna dla wszystkich: ofiary i jej rodziny, dla osób dokonujących wykluczenia i ich bliskich, dla nauczycieli i dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego. Dla każdej z tych osób sytuacja ta stawia wymagania, by nasilić uwagę i wysiłki w przeciwdziałaniu wykluczeniu i dalszych działaniach mających na celu naprawę szkód, które powstały. To sytuacja stresująca dla wszystkich, ale musimy pamiętać, że takich spraw nie można „zamiatać pod dywan”, gdyż brak reakcji może mieć dramatyczne konsekwencje, w skrajnych przypadkach prowadzące nawet do utraty życia dziecka.W artykule m.in.Znaczenie ostracyzmu rówieśniczegoCzym jest wykluczenie rówieśniczeZachowania wskazujące na wykluczenieObowiązki szkoły i nauczycieli w zakresie przeciwdziałania wykluczeniuPostępowanie z uczniem wykluczonym i wykluczającymPraktyczne narzędzieScenariusz zajęć: „Nie pasujesz do nas” - wykluczenie w środowisku rówieśniczym

Dysleksja - kompendium wiedzy

Niskie wyniki nauczania to nie zawsze efekt lenistwa czy lekceważącego stosunku ucznia do obowiązków szkolnych. Słabe oceny to nierzadko skutek specyficznych trudności w uczeniu się, z którymi bardzo trudno poradzić sobie bez wsparcia i zrozumienia ze strony nauczycieli. Rodzice zwykle nie mają wiedzy z tego zakresu, więc szkoła jest miejscem, w którym najczęściej trudności zostają dostrzeżone, co pozwala na zaoferowanie odpowiedniej pomocy. Dlatego niezwykle ważne jest, by nauczyciele mieli wiedzę o tym jakie symptomy mogą świadczyć o potrzebie diagnozy i dostosowaniu metod i form pracy do specyficznych potrzeb ucznia obciążonego trudnościami w uczeniu się. W tym wydaniu rozpoczynamy ważny i potrzebny cykl – Uczeń z dysfunkcjami.W artykule m.in.Specyficzne trudności w uczeniu się - czyli co?Czym jest dysleksja?Przyczyny dysleksjiRodzaje dysleksjiDiagnozowanie dysleksjiDyslektyk w szkoleUprawnienia podczas egzaminów zewnętrznych

TOP TEMATY

Najważniejsze zmiany przepisów w roku szkolnym 2025/2026

Nowy rok szkolny 2025/2026 przynosi wiele istotnych zmian w przepisach prawa oświatowego oraz w regulacjach dotyczących funkcjonowania szkół i placówek edukacyjnych. Część z nich wynika z uchwalonych nowelizacji ustaw i rozporządzeń, inne to projekty legislacyjne, które – zgodnie z zapowiedziami – mają wejść w życie już w najbliższych miesiącach. Dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz organy prowadzące powinni szczególnie uważnie śledzić te modyfikacje, gdyż obejmują one zarówno kwestie organizacyjne, jak i zasady zatrudniania nauczycieli, finansowania oświaty czy obowiązki administracyjne.W artykule przedstawiamy zestawienie najważniejszych zmian i projektów, ujęte w przejrzystej tabeli oraz uzupełnione krótkim omówieniem przepisów i konkretnymi datami wejścia w życie. Dzięki temu łatwo można sprawdzić, które przepisy już obowiązują, a które są dopiero planowane, i jak przygotować szkołę do nadchodzących wymogów prawnych.W artykule m.in.Organizacja lekcji religii w szkoleNowa podstawa programowa wychowania fizycznegoZmiany w Kacie Nauczyciela Ramowe plany nauczaniaZmiany w kwalifikacjach nauczycieli

PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO 2024/2025

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025 stanowi kluczowy element oceny efektywności działań edukacyjnych i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Artykuł ma na celu omówienie istotnych kwestii związanych z przygotowaniem sprawozdań i podsumowań nadzoru, w tym zakresu analizy, formy oraz sposobu komunikowania wyników. Zostaną również przedstawione elementy dokumentu podsumowującego, a także schemat analizy wyników, który pomoże w wyciąganiu wniosków oraz formułowaniu rekomendacji. Całość materiału stanowi praktyczne wsparcie dla osób odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny w placówkach oświatowych.W artykule m.in.Sprawozdanie a podsumowanie nadzoruZakres podsumowaniaForma i sposób komunikowaniaForma i elementy dokumentuSchemat analizy wynikówDokumenty do tematu Przykładowe wnioski i rekomendacje z kontroli przestrzegania przepisów prawa

PORADY EKSPERTA

Z PRAKTYKI SZKOLNEJ - ROZWIEWAMY BIEŻĄCE PROBLEMY DYREKTORÓW

W swojej codziennej pracy dyrektor spotka się z licznymi wątpliwościami i problemami. Zmieniające się stale przepisy oświatowe sprzyjają popełnianiu błędów i uchybieniom. Zbieramy najczęściej pojawiające się pytania i podpowiadamy jak zgodnie z prawem wywiązać się ze swoich obowiązków. Eksperci w krótki, narzędziowy, konkretny sposób zbierają niezbędne informacje i wskazówki. Ta praktyczna część aktualizacji to doskonałe uzupełnienie merytorycznych tematów wydania, nawiązujących do tematyki konferencji oświatowej „Siła dyrektora”, której poświęcony jest ten numer.W artykule m.in.Czy po 25 września można zrezygnować z edukacji zdrowotnej?Czy rodzic może zwolnić dziecko z jednej godziny WF do końca półrocza?Czy rodzic może wnioskować o przedłużenie czasu na egzaminie ósmoklasisty w 2026 z powodu astmy oskrzelowej?Czy rodzic może wycofać opinię ze szkoły?Czy można przenieść „niegrzecznego” ucznia do innej klasy bez zgody rodziców?Czy nauczyciel może odmówić doskonalenia zawodowego?Czy nauczyciel może odmówić doraźnego zastępstwa?

Zatrudnienie nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego po umowie z art. 15 Prawa oświatowego

Czy pracownik z art. 15 Prawa oświatowego zatrudniony w trakcie roku szkolnego 2024/2025 może od 1 września 2025 r. być zatrudniony na stanowisku nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego tj. na podstawie art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela?  Co awansem na mianowanego w takim przypadku?

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe w szkole niepublicznej

Pytanie: Czy w szkołach niepublicznych oblicza się i wypłaca wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe na zasadach przewidzianych w art. 35 ust. 3-3h Karty Nauczyciela?

UKRAINA

Czy oceniać dodatkowe zajęcia z języka polskiego

Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy w praktyce

W roku szkolnym 2022/2023 szkoła organizuje i prowadzi dla uczniów dodatkowe zajęcia z języka polskiego. To nowe zadanie budzie jednak wiele wątpliwości – dla kogo organizować takie zajęcia, czy mogą się odbywać w grupach łączonych, ile godzin zajęć tygodniowo powinny mieć dzieci, czy są dla uczniów obowiązkowe, i w końcu – kto i kiedy może je prowadzić? Zbieramy pytania i wątpliwości dyrektorów i rozwiewamy je w dzisiejszym wydaniu. W artykule m.in.:Przeniesienie z oddziału przygotowawczego do ogólnodostępnego a zajęcia dodatkoweJakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, by prowadzić te zajęcia?Ile godzin tygodniowo powinno mieć dziecko zajęć dodatkowych z języka polskiego?Czy można połączyć dzieci z różnych klas w jednej grupie zajęć?Czy dodatkowe godziny języka polskiego są dla uczniów z Ukrainy obowiązkowe?Finansowanie nauki języka polskiego w szkole niepublicznej

8 RAD JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z DZIECKIEM, KTÓRE NIE MÓWI PO POLSKU – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK

Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Podajemy praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w adaptacji dzieci z Ukrainy w placówce oświatowej.