E-szkolenia
ZAPRASZAMY NA SZKOLENIE!
Fundacja Kuźnia Talentów chciałaby zaprosić nauczycieli oraz dyrekcję na terenie Małopolski do wzięcia udziału w II edycji programu szkoleniowego Lekcja:Enter.
Zapraszamy na szkolenie! Decyzje administracyjne i kierownicze dyrektora szkoły
Webinarium ma na celu ukazanie dyrektora szkoły i placówki, który z racji delegacji ustawowych staje się organem administracji w celu rozstrzygnięcia określonych spraw w formie decyzji administracyjnych.
Zapraszamy na szkolenie! Regulamin działalności rady pedagogicznej
Webinarium ma na celu ukazanie pracy rady pedagogicznej zgodnie z uregulowaniami prawnymi, a szczególnie z uchwalonym przez radę regulaminem działalności rady pedagogicznej. Ważnym jest określenie roli regulaminu działalności rady pedagogicznej w wewnątrzszkolnym systemie prawnym. Podkreślenia wymaga autonomia rady przy tworzeniu regulaminu.
AKTUALNOŚCI
Pielęgniarka szkolna - obalamy 7 mitów
Pielęgniarka szkolna pełni istotną funkcję w systemie oświaty, przyczyniając się do realizacji obowiązku zapewnienia bezpiecznych warunków nauki oraz opieki zdrowotnej nad uczniami. Jej rola regulowana jest przepisami prawa, które precyzują zakres obowiązków oraz odpowiedzialność, jaka na niej spoczywa. Zadania pielęgniarki szkolnej obejmują nie tylko doraźną pomoc medyczną, ale także działania profilaktyczne, edukację zdrowotną oraz współpracę z rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły. W artykule zbieramy i obalamy 7 najczęściej spotykanych mitów, dotyczących pracy pielęgniarki w szkole.W artykule m.in.Kontrola czystości głów dzieciPrzeprowadzanie badań bilansowych uczniówWeryfikacja w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle SeksualnymPodawanie leków i zajmowanie się uczniami przewlekle chorymiLiczba godzin dostępność pielęgniarki szkolnej
Ankiety jako narzędzia pomocne w doskonaleniu pracy szkoły
Coraz więcej uczniów boryka się z licznymi problemami, a podłoża wielu z nich można doszukać się w miejscu, w którym spędzają, poza domem, najwięcej czasu - więc w szkole. Poczucie zagrożenia, lęk przed nauczycielem, odrzucenie ze strony rówieśników, brak tolerancji, zbyt wymakający i niewłaściwie podchodzący do problemów pedagodzy. Obowiązkiem dyrektora jest jak najszybciej wychwycić te oraz inne problemy i skutecznie im zaradzić. Pomocne mogą się tu okazać ankiety – anonimowe, badające poczucie bezpieczeństwa, zadowolenie uczniów czy ich relacje z nauczycielami. Dane z nich zebrane będą idealnym narzędziem do doskonalenia pracy szkoły. W artykule m.in.Zadania dyrektora szkołyNarzędzie do uzyskania obiektywnych informacjiCel ankiety9 zasad tworzenia ankietPraktyczne narzędzieAnkieta dla uczniów o pracy nauczycielaAnkieta dla uczniów o bezpieczeństwie i atmosferzeAnkieta dla maturzystów
Dokumentacja szkolna w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Bardzo ważną częścią pracy każdego nauczyciela, specjalisty i dyrektora jest dokumentowanie swojej pracy. Rozporządzenie wskazuje rodzaj koniecznych dokumentów oraz zakres niezbędnych informacji, które powinny zostać uwzględnione w tych dokumentach. Nie narzuca jednak konkretnego wzoru i pozostawia szkole możliwość przyjęcia najbardziej dla niej przydatnego i celowego sposobu dokumentowania podejmowanych działań. Jakie dokumenty powinni prowadzić specjaliści i co w nich zapisywać opisujemy w artykule. W artykule m.in.Ogólne zasady prowadzenia dokumentacjiDziennik pracy specjalistyDziennik innych zajęćProgram prowadzonych przez specjalistę zajęćDokumentacja postępów dzieciIndywidualne teczki uczniaDokumentowanie współpracy z rodzicami i innymi podmiotamiDokumenty do tematuZarządzenie w sprawie sposobu informowania rodziców o formach i okresie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznejZawiadomienie o spotkanie zespołu nauczycieli i specjalistówPraktyczne narzędziePrzykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego
TOP TEMATY
Prowadzenie akt osobowych w roku szkolnym 2024/2025 - 12 zasad postępowania
Po zatrudnieniu pracownika w szkole, jednym z podstawowych obowiązków dyrektora jest założenie mu akt osobowych i pozostałej dokumentacji pracowniczej. Zasady i przepisy dotyczące prowadzenia dokumentacji są złożone i nie zawsze jasne, stąd często pojawiające się pytania i wątpliwości. Nieprowadzenie dokumentacji pracowniczej, przechowywanie jej przez niewłaściwy okres, pozostawianie w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem grozi grzywną nawet do 30 tys. zł. Dlatego tak ważne jest precyzyjne wyjaśnienie i uporządkowanie wszystkich kwestii związanych z tym zagadnieniem. Robimy to, prezentując 12 zasad postępowanie z dokumentacją pracowniczą. W artykule m.in.Odpisy lub kopie dokumentówPrzechowywanie w porządku chronologicznymWykaz znajdujących się oświadczeń lub dokumentówUsuwanie zawiadomień o karachTylko niezbędne dane osoboweZwrot dokumentów, jeżeli nie doszło do zatrudnieniaLimit dostępu osób trzecich
Arkusz organizacji pracy szkoły 2024/2025 krok po kroku
Kwiecień to czas wytężonej pracy nad przygotowaniem i opracowaniem arkusza organizacji pracy szkoły na kolejny rok szkolny. Przedstawiamy kompendium wiedzy poświęcone tej tematyce: jakie czynności powinny poprzedzić przygotowanie arkusza, jak dobrać nauczycieli do zwolnienia, jak ująć nauczycieli na urlopach, czy planować wakaty, jakie są terminy poszczególnych czynności związanych z zatwierdzeniem arkusza, czy organ prowadzący może ingerować w ustalenia dyrektora? Analizujemy, wyjaśniamy, prezentujemy odpowiedzi na te oraz inne pytania dyrektorów. W artykule m.in.Czynności poprzedzające prace nad arkuszemProcedura tworzenia arkusza organizacjiPierwszy etap pracDrugi etap pracHarmonogram opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły w roku 2024Praktyczne wskazówki przy opracowywaniu arkuszuDokumenty do tematuPismo przekazujące projekt arkusza organizacyjnego organizacji związkowejPismo przekazujące projekt arkusza organizacyjnego organowi prowadzącemuUchwała - opinia rady pedagogicznejPraktyczne narzędziePrzykładowe kryteria doboru nauczycieli do rozwiązania stosunku pracy
Zastosowanie metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz w logopedii
Metoda Dobrego Startu zaliczana jest do metod wzrokowo-słuchowo-motorycznych. Kluczową rolę odgrywają tu trzy elementy: wzrok (wzory graficzne), słuch (piosenka) i motoryka (odtwarzanie wzorów). Jej główny celem jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, a także rozwijanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni. Niezwykle ważną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka. Połączenie elementów śpiewu, ruchu, muzyki oraz plastyki aktywizuje cały układ nerwowy. Zrytmizowany zestaw ćwiczeń ma uspokajać uczestnika zajęć oraz wpływać pozytywnie na sferę emocjonalną. Z artykułu dowiesz się: Jakie są założenia metody Dobrego Startu? Do jakiej grupy dzieci adresowana jest metoda Dobrego Startu? Jakie korzyści przynosi stosowanie metody Marty Bogdanowicz? Kto może stosować w praktyce zawodowej tę metodę? Jakie MDS może znajdować zastosowanie w logopedii?
PORADY EKSPERTA
Urlop uzupełniający nauczyciela – w dniach roboczych czy kalendarzowych
Nauczyciele szkół feryjnych korzystają z urlopu wypoczynkowego w wymiarze ferii i w czasie ich trwania. Za każdy dzień urlopu (także przypadający w weekend czy święto) otrzymują tzw. średnią urlopową w wysokości 1/30 podstawy wynagrodzenia za urlop. Czy to oznacza, że także urlopu uzupełniającego udziela się nauczycielowi w dniach kalendarzowych?
Przekształcenie w mianowanie umowy o pracę nauczyciela wspomagającego
Nauczyciel wspomagający zatrudniony na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć w sierpniu uzyskał stopień nauczyciela mianowanego. Czy należy przekształcić jego umowę o pracę w mianowanie?
Kontrola spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów z Ukrainy
Jak dyrektor kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci z Ukrainy?
UKRAINA
Czy oceniać dodatkowe zajęcia z języka polskiego
Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?
Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy w praktyce
W roku szkolnym 2022/2023 szkoła organizuje i prowadzi dla uczniów dodatkowe zajęcia z języka polskiego. To nowe zadanie budzie jednak wiele wątpliwości – dla kogo organizować takie zajęcia, czy mogą się odbywać w grupach łączonych, ile godzin zajęć tygodniowo powinny mieć dzieci, czy są dla uczniów obowiązkowe, i w końcu – kto i kiedy może je prowadzić? Zbieramy pytania i wątpliwości dyrektorów i rozwiewamy je w dzisiejszym wydaniu. W artykule m.in.:Przeniesienie z oddziału przygotowawczego do ogólnodostępnego a zajęcia dodatkoweJakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, by prowadzić te zajęcia?Ile godzin tygodniowo powinno mieć dziecko zajęć dodatkowych z języka polskiego?Czy można połączyć dzieci z różnych klas w jednej grupie zajęć?Czy dodatkowe godziny języka polskiego są dla uczniów z Ukrainy obowiązkowe?Finansowanie nauki języka polskiego w szkole niepublicznej
8 RAD JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z DZIECKIEM, KTÓRE NIE MÓWI PO POLSKU – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Podajemy praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w adaptacji dzieci z Ukrainy w placówce oświatowej.
MATERIAŁY
CZY SZKOŁA MUSI POSIADAĆ OGÓLNY REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH?
Żaden przepis nie obliguje dyrektora szkoły do posiadania ogólnego regulaminu wycieczek szkolnych. Dokumentem obligatoryjnym, wymaganym przepisami prawa, jest regulamin przygotowany odrębnie dla każdej wycieczki przez kierownika wycieczki wyznaczonego przez dyrektora (§ 9 i 10 rozporządzenia MEN z 25 maja 2018 r.).
DOKUMENTY
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023
Zapraszam do zapoznania się z przykładowym dokumentem.