E-szkolenia
ZAPRASZAMY NA SZKOLENIE!
Fundacja Kuźnia Talentów chciałaby zaprosić nauczycieli oraz dyrekcję na terenie Małopolski do wzięcia udziału w II edycji programu szkoleniowego Lekcja:Enter.
Zapraszamy na szkolenie! Decyzje administracyjne i kierownicze dyrektora szkoły
Webinarium ma na celu ukazanie dyrektora szkoły i placówki, który z racji delegacji ustawowych staje się organem administracji w celu rozstrzygnięcia określonych spraw w formie decyzji administracyjnych.
Zapraszamy na szkolenie! Regulamin działalności rady pedagogicznej
Webinarium ma na celu ukazanie pracy rady pedagogicznej zgodnie z uregulowaniami prawnymi, a szczególnie z uchwalonym przez radę regulaminem działalności rady pedagogicznej. Ważnym jest określenie roli regulaminu działalności rady pedagogicznej w wewnątrzszkolnym systemie prawnym. Podkreślenia wymaga autonomia rady przy tworzeniu regulaminu.
AKTUALNOŚCI
Obowiązek szkolny i nauki od A do Z – przepisy, dokumenty, procedury, praktyka
Prawo do nauki jest jednym z podstawowych praw gwarantowanych postanowieniami Konstytucji. Zgodnie z art. 70 „Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa”. Sposób wykonywania tego obowiązku określa ustawa Prawo oświatowe. Z jej przepisów wynika jasno, że uczniowie zobowiązani są uczęszczać do szkoły podstawowej, a po jej ukończeniu spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły ponadpodstawowej. Jak należy realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki, jak wyglądają poszczególne procedury i egzekwowanie realizacji tych obowiązków – opisujemy w artykule.W artykule m.in.Skreślenie z listy ucznia objętego obowiązkiem szkolnymObowiązek szkolny i nauki uczniów z orzeczeniemObowiązek szkolny i nauki poza szkołąZadania dyrektorów z obwodu uczniaUmożliwienie realizacji obowiązku szkolnegoProcedura kontroli realizacji obowiązku szkolnego i nauki krok po krokuObowiązek szkolny i nauki w praktyce szkolnej - 7 pytań i odpowiedziDokumenty do tematuUpomnienie w sprawie nieregularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolneWniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnejZawiadomienie o przyjęciu ucznia do szkoły spoza obwoduRejestr upomnieńPraktyczne narzędzieProcedura realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów
Mentor nauczyciela początkującego - 15 praktycznych porad
W awansie zawodowym nauczycieli od 1 września 2022 r. funkcjonuje nowe pojęcie – mentor. Kto może zostać mentorem, jaką rolę w awansie będzie odgrywał, czym się różni to stanowisko od stanowiska opiekuna stażu, czy mentor zastępuje opiekuna stażu, czy też nauczyciele realizujący staże na starych zasadach będą mieć nadal opiekuna, jak powinien wyglądać dokument powołujący mentora? Porządkujemy przepisy, rozwiewamy wątpliwości i analizujemy nowe regulacje prawne, w tym jakie zadania ma mentor w zależności od tego, czy nauczyciel rozpoczął przygotowanie do zawodu przed czy po 1 września 2025 r.W artykule m.in.Kto może pełnić funkcję mentora?Czy nieprzydzielenie nauczycielowi mentora pociąga za sobą negatywne konsekwencje?Na jaki okres wyznaczyć mentora nauczyciela początkującegoJakie są różnice między mentorem a opiekunem stażu?Od kiedy przydzielić mentora nauczycielowi?Komu wyznaczyć mentora?Dokumenty do tematuInformacja o powierzeniu funkcji mentoraRezygnacja z funkcji mentoraOdwołanie z funkcji mentora
TOP TEMATY
Najważniejsze zmiany przepisów w roku szkolnym 2025/2026
Nowy rok szkolny 2025/2026 przynosi wiele istotnych zmian w przepisach prawa oświatowego oraz w regulacjach dotyczących funkcjonowania szkół i placówek edukacyjnych. Część z nich wynika z uchwalonych nowelizacji ustaw i rozporządzeń, inne to projekty legislacyjne, które – zgodnie z zapowiedziami – mają wejść w życie już w najbliższych miesiącach. Dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz organy prowadzące powinni szczególnie uważnie śledzić te modyfikacje, gdyż obejmują one zarówno kwestie organizacyjne, jak i zasady zatrudniania nauczycieli, finansowania oświaty czy obowiązki administracyjne.W artykule przedstawiamy zestawienie najważniejszych zmian i projektów, ujęte w przejrzystej tabeli oraz uzupełnione krótkim omówieniem przepisów i konkretnymi datami wejścia w życie. Dzięki temu łatwo można sprawdzić, które przepisy już obowiązują, a które są dopiero planowane, i jak przygotować szkołę do nadchodzących wymogów prawnych.W artykule m.in.Organizacja lekcji religii w szkoleNowa podstawa programowa wychowania fizycznegoZmiany w Kacie Nauczyciela Ramowe plany nauczaniaZmiany w kwalifikacjach nauczycieli
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO 2024/2025
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025 stanowi kluczowy element oceny efektywności działań edukacyjnych i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Artykuł ma na celu omówienie istotnych kwestii związanych z przygotowaniem sprawozdań i podsumowań nadzoru, w tym zakresu analizy, formy oraz sposobu komunikowania wyników. Zostaną również przedstawione elementy dokumentu podsumowującego, a także schemat analizy wyników, który pomoże w wyciąganiu wniosków oraz formułowaniu rekomendacji. Całość materiału stanowi praktyczne wsparcie dla osób odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny w placówkach oświatowych.W artykule m.in.Sprawozdanie a podsumowanie nadzoruZakres podsumowaniaForma i sposób komunikowaniaForma i elementy dokumentuSchemat analizy wynikówDokumenty do tematu Przykładowe wnioski i rekomendacje z kontroli przestrzegania przepisów prawa
PORADY EKSPERTA
Zatrudnienie nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego po umowie z art. 15 Prawa oświatowego
Czy pracownik z art. 15 Prawa oświatowego zatrudniony w trakcie roku szkolnego 2024/2025 może od 1 września 2025 r. być zatrudniony na stanowisku nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego tj. na podstawie art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela? Co awansem na mianowanego w takim przypadku?
Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe w szkole niepublicznej
Pytanie: Czy w szkołach niepublicznych oblicza się i wypłaca wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe na zasadach przewidzianych w art. 35 ust. 3-3h Karty Nauczyciela?
Wpisy w dzienniku w przypadku przebywania ucznia w sanatorium
Czy wpisywać nieobecność w dzienniku uczniowi przebywającemu przez okres jednego miesiąca w sanatorium?
UKRAINA
Czy oceniać dodatkowe zajęcia z języka polskiego
Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?
Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy w praktyce
W roku szkolnym 2022/2023 szkoła organizuje i prowadzi dla uczniów dodatkowe zajęcia z języka polskiego. To nowe zadanie budzie jednak wiele wątpliwości – dla kogo organizować takie zajęcia, czy mogą się odbywać w grupach łączonych, ile godzin zajęć tygodniowo powinny mieć dzieci, czy są dla uczniów obowiązkowe, i w końcu – kto i kiedy może je prowadzić? Zbieramy pytania i wątpliwości dyrektorów i rozwiewamy je w dzisiejszym wydaniu. W artykule m.in.:Przeniesienie z oddziału przygotowawczego do ogólnodostępnego a zajęcia dodatkoweJakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, by prowadzić te zajęcia?Ile godzin tygodniowo powinno mieć dziecko zajęć dodatkowych z języka polskiego?Czy można połączyć dzieci z różnych klas w jednej grupie zajęć?Czy dodatkowe godziny języka polskiego są dla uczniów z Ukrainy obowiązkowe?Finansowanie nauki języka polskiego w szkole niepublicznej
8 RAD JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z DZIECKIEM, KTÓRE NIE MÓWI PO POLSKU – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Podajemy praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w adaptacji dzieci z Ukrainy w placówce oświatowej.
MATERIAŁY
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły 2025/2026
Plan nadzoru opracowano z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora sprawowanego w roku szk. 2024/2025, kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 oraz bieżących potrzeb przedszkola.