E-szkolenia
ZAPRASZAMY NA SZKOLENIE!
Fundacja Kuźnia Talentów chciałaby zaprosić nauczycieli oraz dyrekcję na terenie Małopolski do wzięcia udziału w II edycji programu szkoleniowego Lekcja:Enter.
Zapraszamy na szkolenie! Decyzje administracyjne i kierownicze dyrektora szkoły
Webinarium ma na celu ukazanie dyrektora szkoły i placówki, który z racji delegacji ustawowych staje się organem administracji w celu rozstrzygnięcia określonych spraw w formie decyzji administracyjnych.
Zapraszamy na szkolenie! Regulamin działalności rady pedagogicznej
Webinarium ma na celu ukazanie pracy rady pedagogicznej zgodnie z uregulowaniami prawnymi, a szczególnie z uchwalonym przez radę regulaminem działalności rady pedagogicznej. Ważnym jest określenie roli regulaminu działalności rady pedagogicznej w wewnątrzszkolnym systemie prawnym. Podkreślenia wymaga autonomia rady przy tworzeniu regulaminu.
AKTUALNOŚCI
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły 2025/2026
Plan nadzoru opracowano z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora sprawowanego w roku szk. 2024/2025, kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 oraz bieżących potrzeb przedszkola.
Prowadzenie akt osobowych pracowników w roku szkolnym 2025/2026 - 16 porządkujących checklist i tabelek
Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto przeprowadzić dokładny przegląd dokumentacji kadrowej, ze szczególnym uwzględnieniem pięciu części akt osobowych: A, B, C, D i E. Każda z tych części pełni odrębną funkcję i podlega odmiennym wymogom dokumentacyjnym. Poniżej przedstawiamy szczegółowe zestawienia dotyczące tego, jakie dokumenty gromadzić w każdej z części, czego nie dołączać do akt pracowniczych, jakie najczęściej występują braki i nieprawidłowości. Z perspektywy dyrektora, właściwa organizacja tych działań przed 1 września: chroni przed błędami przy naliczaniu wynagrodzeń i świadczeń, zapobiega nieprawidłowościom wykazywanym w trakcie kontroli, zapewnia bezpieczeństwo prawne i formalne w relacjach pracodawca–pracownik. Dlatego porządki w dokumentacji kadrowej w wakacje to nie tylko formalność, ale kluczowy element zarządzania kadrami, który przekłada się na płynność działania placówki i zgodność z przepisami prawa pracy oraz Karty Nauczyciela.W artykule m.in.CHECKLISTA - procedura porządkowania akt osobowychCo zawierają poszczególne części akt osobowych?Jakich dokumentów nie przechowuje się w aktach osobowych?CHECKLISTA – WYMAGANIA DOTYCZĄCE PROWADZENIA AKT OSOBOWYCH CHECKLISTA - dokumenty weryfikowane przed zatrudnieniemNajczęstsze błędy podczas kontroli dokumentacji pracowniczej
LISTA KONTROLNA
ZADANIA DYREKTORA PRZED ROZPOCZĘCIEM I NA POCZĄTEK ROKU SZKOLNEGO 2025/2026
TOP TEMATY
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO 2024/2025
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025 stanowi kluczowy element oceny efektywności działań edukacyjnych i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Artykuł ma na celu omówienie istotnych kwestii związanych z przygotowaniem sprawozdań i podsumowań nadzoru, w tym zakresu analizy, formy oraz sposobu komunikowania wyników. Zostaną również przedstawione elementy dokumentu podsumowującego, a także schemat analizy wyników, który pomoże w wyciąganiu wniosków oraz formułowaniu rekomendacji. Całość materiału stanowi praktyczne wsparcie dla osób odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny w placówkach oświatowych.W artykule m.in.Sprawozdanie a podsumowanie nadzoruZakres podsumowaniaForma i sposób komunikowaniaForma i elementy dokumentuSchemat analizy wynikówDokumenty do tematu Przykładowe wnioski i rekomendacje z kontroli przestrzegania przepisów prawa
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce szkolnej – 18 problemów z rozwiązaniami
Aby wspierać uczniów w pokonywaniu trudności edukacyjnych, szkoły oferują pomoc psychologiczno-pedagogiczną. To system wsparcia, który ma na celu nie tylko rozwiązywanie problemów, ale także rozwijanie potencjału uczniów i budowanie ich pewności siebie. Kto może korzystać z tej formy pomocy? Jak wygląda współpraca ucznia, rodzica i nauczyciela w jej ramach? Kiedy uczeń musi mieć nauczyciela współorganizującego kształcenie? Czy rodzice mogą zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych? W artykule odpowiadamy na te i inne pytania, pokazując, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna to kluczowy element edukacji i wiele obowiązków po stronie szkoły.W artykule m.in.Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z niepełnosprawnościąDostosowanie sposobu sprawdzania wiedzy do niepełnosprawności dzieckaGodzina wynikająca z rewalidacji, a godzina wynikająca z pomocy psychologiczno-pedagogicznejZwolnienie z nauki drugiego języka obcegoZintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniemWydłużenie etapu edukacyjnego dla ucznia z niepełnosprawnościąTermin podjęcia decyzji o wydłużeniu okresu naukiWspólne zajęcia rewalidacyjne dla dwóch uczniówNauczyciel wspomagający dla ucznia z zespołem Aspergera
PORADY EKSPERTA
Przepełniona teczka akt osobowych nauczyciela
Co zrobić z teczką akt osobowych nauczyciela, która została całkowicie zapełniona?
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela po dodatkowym stażu
Nauczyciel nie zdał egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu zawodowego. Odbył dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy. Czy w takiej sytuacji nauczyciel sporządza sprawozdanie wyłącznie z realizacji zadań w ramach tego dodatkowego 9-miesięcznego stażu? Czy również dyrektor szkoły dokonuje oceny dorobku zawodowego za ten właśnie okres?
Znaczne obniżenie oceny zachowania na koniec roku
Czy jest możliwe znaczne (np. o dwie oceny) obniżenie oceny zachowania na koniec roku szkolnego w stosunku do wystawionej oceny przewidywanej? Wychowawca wystawił najpierw ocenę bardzo dobrą, a jako roczną ocenę klasyfikacyjną – poprawne.
UKRAINA
Czy oceniać dodatkowe zajęcia z języka polskiego
Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?
Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy w praktyce
W roku szkolnym 2022/2023 szkoła organizuje i prowadzi dla uczniów dodatkowe zajęcia z języka polskiego. To nowe zadanie budzie jednak wiele wątpliwości – dla kogo organizować takie zajęcia, czy mogą się odbywać w grupach łączonych, ile godzin zajęć tygodniowo powinny mieć dzieci, czy są dla uczniów obowiązkowe, i w końcu – kto i kiedy może je prowadzić? Zbieramy pytania i wątpliwości dyrektorów i rozwiewamy je w dzisiejszym wydaniu. W artykule m.in.:Przeniesienie z oddziału przygotowawczego do ogólnodostępnego a zajęcia dodatkoweJakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, by prowadzić te zajęcia?Ile godzin tygodniowo powinno mieć dziecko zajęć dodatkowych z języka polskiego?Czy można połączyć dzieci z różnych klas w jednej grupie zajęć?Czy dodatkowe godziny języka polskiego są dla uczniów z Ukrainy obowiązkowe?Finansowanie nauki języka polskiego w szkole niepublicznej
8 RAD JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z DZIECKIEM, KTÓRE NIE MÓWI PO POLSKU – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Podajemy praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w adaptacji dzieci z Ukrainy w placówce oświatowej.
MATERIAŁY
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły 2025/2026
Plan nadzoru opracowano z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora sprawowanego w roku szk. 2024/2025, kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 oraz bieżących potrzeb przedszkola.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły – przykładowy wzór
Do 31 sierpnia dyrektor szkoły przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Przedstawiamy propozycję sprawozdania z nadzoru pedagogicznego. Sprawozdanie zawiera wykropkowane miejsca, aby dyrektor mógł go zmodyfikować i dostosować do potrzeb placówki.