Czy oceniać dodatkowe zajęcia z  języka polskiego

ocenianie uczniów

Czy uczniowie na tych zajęciach mogą być oceniani na bieżąco (oceny bieżące)? Czy otrzymują ocenę śródroczną i roczną? Czy też nie należy w ogóle oceniać tych zajęć?

Nie ocenia się wiedzy i umiejętności oraz postępów ucznia w nauce języka polskiego realizowanej w ramach dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy przybyłych do Polski w związku z działaniami wojennymi w tym kraju. Zatem zajęcia te nie podlegają klasyfikacji ani wpisowi na świadectwo szkolne. Mają charakter zajęć wyrównawczych.

W myśl art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, uczniowie niebędący obywatelami polskimi, podlegający obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.

Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.

Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych (§ 17  ust. 2).

Zajęcia wyrównawcze

W rozumieniu art. 109 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy Prawo oświatowe do dodatkowych zajęć edukacyjnych zalicza się:

  1. zajęcia z języka obcego innego nić język nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
  2. zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

DO ZAPAMIĘTANIA

W świetle regulacji art. 109 zajęcia dodatkowej nauki języka polskiego nie są zajęciami dodatkowymi. Wobec tego należy uznać, że zajęcia te mają charakter zajęć wyrównawczych, a zatem wiedza i umiejętności ucznia nie są oceniane, a w konsekwencji nie podlegają klasyfikacji.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) - art. 109 ust. 1 pkt 2 , art. 165 ust. 7.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (tekst jedn.. Dz.U. z 2020 r. poz. 1283 ze zm.) - § 17.
Autor: Wanda Pakulniewicz