213
Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy w praktyce
W roku szkolnym 2022/2023 szkoła organizuje i prowadzi dla uczniów dodatkowe zajęcia z języka polskiego. To nowe zadanie budzie jednak wiele wątpliwości – dla kogo organizować takie zajęcia, czy mogą się odbywać w grupach łączonych, ile godzin zajęć tygodniowo powinny mieć dzieci, czy są dla uczniów obowiązkowe, i w końcu – kto i kiedy może je prowadzić? Zbieramy pytania i wątpliwości dyrektorów i rozwiewamy je w dzisiejszym wydaniu. W artykule m.in.:Przeniesienie z oddziału przygotowawczego do ogólnodostępnego a zajęcia dodatkoweJakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel, by prowadzić te zajęcia?Ile godzin tygodniowo powinno mieć dziecko zajęć dodatkowych z języka polskiego?Czy można połączyć dzieci z różnych klas w jednej grupie zajęć?Czy dodatkowe godziny języka polskiego są dla uczniów z Ukrainy obowiązkowe?Finansowanie nauki języka polskiego w szkole niepublicznej
Udostępnianie prac ucznia w formie zdjęć
Czy rodzicom można udostępniać sprawdziany w formie fotografii pracy ucznia? Czy nie jest to łamaniem praw autorskich, jeśli nauczyciele korzystają z gotowych sprawdzianów oferowanych przez wydawnictwo?
212
Zajęcia wyrównawcze dla ucznia z Ukrainy
W roku szkolnym 2020/2021 przyjęto ucznia z Ukrainy do naszej szkoły. Czy w tym roku szkolnym dla tego ucznia przysługują zajęcia wyrównawcze?
WYCIECZKA I ZIELONA SZKOŁA W PRAKTYCE SZKOLNEJ - 18 problemów z rozwiązaniami
Pierwsze półrocze szkoły to czas, w którym wiele szkół organizuje wyjazdy integracyjne, tzw. zielone szkoły albo wycieczki szkolne. Wielu nauczycieli odmawia udziału w wyjazdach powołując się na fakt, że taki obowiązek nie wynika z Karty Nauczyciela. Czy słusznie? Kto może być opiekunem na wycieczce szkolnej? Czy uczeń z autyzmem może w niej uczestniczyć? Czy wyjazd uczniów na zieloną szkołę może być dofinansowany z dotacji? Gdzie i komu dyrektor zgłasza wycieczkę zagraniczną organizowaną przez szkołę? Zapraszam do lektury artykułu i zapoznania się z odpowiedziami na najczęstsze problemy innych dyrektorów.W artykule m.in.: Udział w zielonej szkole - prawo czy obowiązek nauczyciela? Jaki cel ma organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki? Czy nauczyciel może odmówić wyjazdu na zieloną szkołę? Zielona szkoła z dotacji - czy to możliwe? Emerytowany nauczyciel – czy może być opiekunem wycieczki? Kto podpisuje umowę na wycieczkę kilkudniową? Wycieczki szkolne dla chętnych - czy to możliwe?
211
Mentor w nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli
Od 1 września obowiązuje nowy system awansu zawodowego nauczycieli. Opiekun stażu został zastąpiony stanowiskiem mentora dla początkującego nauczyciela. Jego głównym zadaniem będzie wspieranie początkującego nauczyciela w procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Nowe stanowisko budzi wiele wątpliwości: kto może zostać mentorem, jaką rolę w awansie będzie odgrywał, czym się różni to stanowisko od stanowiska opiekuna stażu, czy nauczyciele realizujący staże na starych zasadach będą mieć nadal opiekuna? Ekspert porządkuje wątpliwości i analizuje nowe regulacje prawne. W artkule m.in.: Kto może zostać mentorem początkującego nauczyciela? Na jak długo powoływany jest mentor? Czym różnią się zadania mentora od zadań opiekuna stażu? Jaki jest udział mentora w ocenie pracy nauczyciela? Dokumenty do tematu: Informacji o przydzieleniu funkcji mentora (dla mentora) Informacji o przydzieleniu mentora (dla nauczyciela odbywającego okres przygotowania zawodowe)
210
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023
Zapraszam do zapoznania się z przykładowym dokumentem.
207
RODO w procesie przyjmowania do szkół obywateli Ukrainy – 11 zasad
Od kiedy zostały wprowadzone przepisy RODO, pojawiają się liczne wątpliwości, pytania, problemy - jak i kiedy stosować te przepisy. Teraz problem jest jeszcze większy, gdyż – jak się wydaje - przepisami o ochronie danych osobowych należy również objąć obywateli Ukrainy, którzy są przyjmowani do polskiej oświaty. Ukraina stanowi państwo trzecie w rozumieniu ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Dlatego też należy rozważyć, czy i w jakim zakresie stosować jego przepisy podczas przyjmowania do szkół obywateli tego państwa - zarówno jako uczniów, jak i w ramach rekrutacji nowych pracowników. Artykuł ma na celu stworzenie mapy postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych obywateli państw trzecich i wskazanie, na co przede wszystkim zwrócić uwagę, przetwarzając te dane.W artykule m.in.RODO stosowane w szkołach na terenie PolskiDo obywateli Ukrainy – przepisy szczególneMinimalizacja danychObowiązek informacyjnyKonieczna aktualizacja analiz ryzykaSzczególne przepisy dotyczące rekrutacji
206
Zmiany w Karcie Nauczyciela od 1 września 2022 r. - część I
Ministerstwo Edukacji i Nauki po raz drugi próbuje zrewolucjonizować zasady dokonywania oceny pracy oraz awansu zawodowego nauczycieli. Poprzednio wprowadzone zmiany obowiązywały jedynie przez jeden rok szkolny i w tym czasie były kilkakrotnie nowelizowane. Grupa nauczycieli kontraktowych z 2019 r. do dziś odczuwa negatywne skutki tych regulacji. Tym razem projekt nowelizacji Karty Nauczyciela ( tj. projekt ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) przewiduje szereg przepisów przejściowych, które mają w łagodny sposób wprowadzić nauczycieli już zatrudnionych w szkole w nowy system awansu zawodowego. Nowe przepisy wpłyną także na zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz oczywiście wynagrodzenie. Dodatkowo nowelizacja ma przynieść swoisty powrót tzw. godzin karcianych. Sprawdź, jakie regulacje przewiduje najnowszy projekt nowelizacji Karty Nauczyciela, którego regulacje mają wejść w życie już 1 września 2022 r. W dzisiejszym wydaniu I część z cyklu o zmianach w KN: Nowa ścieżka awansu zawodowego nauczycieli. W kolejnym wydaniu, nr 207: Ocena pracy nauczycieli Nowe zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli W artykule m.in.:Przygotowanie do zawodu nauczyciela zamiast stażu na mianowanegoMentor zamiast opiekuna stażuSkutki negatywnej oceny pracyObowiązkowe przeprowadzenie zajęć przed komisjąPozytywna opinia komisji warunkiem dopuszczenia do egzaminuEtapy uzyskiwania stopnia nauczyciela mianowanego oraz skutki ich niezaliczeniaWarunki nadania stopnia dyplomowanego od 1 września 2022 r.Nowy skład komisji na dyplomowanego
205
Wycieczka, wyjście z uczniami i zielona szkoła w praktyce
Po dwóch latach izolacji, kwarantann, zawieszonych zajęć i nauki zdalnej w końcu wróciliśmy do normalności, a co za tym idzie - szkoły mogą organizować już wyjścia, wycieczki i zielone szkoły. Maj i czerwiec to najlepszy okres na klasowy wyjazd. Przypominamy najważniejsze zasady, wytyczne, reguły dotyczące organizacji wycieczek szkolnych. Artykuł składa się z 15 konkretnych pytań i problemów szkolnych – autorzy porządkują przepisy i rozwiewają wątpliwości m.in. na temat tego, ilu opiekunów wymaganych jest podczas wycieczki, czy potrzebne jest ubezpieczenie NNW, czy można organizować wycieczki w upały, czy uczeń sam może dojechać na miejsce imprezy, co należy kwalifikować jako wyjścia, a co jako wycieczkę szkolną?W artykule m.in.Zgłaszanie wycieczki zagranicznej organizowanej przez szkołęZgoda rodziców na wyjście z klasą poza teren szkołyUczeń ze spektrum autyzmu a uczestnictwo w wycieczkach szkolnychLiczba opiekunów na wycieczce lub wyjściu poza teren szkołyWycieczka w wysokie temperaturyKurs kierownika wypoczynkuDokumenty do tematu m.in.Zgoda na udział w wycieczce – język polskiZgoda na udział w wycieczce – język ukraińskiInstrukcja tworzenia regulaminu wycieczkiRegulamin zachowania się uczniów w czasie wycieczki szkolnej
Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
Jednym ze wskazań do zapewnienia dzieciom i młodzieży odpowiedniego wsparcia mogą być potrzeby wynikające z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. To trudne zadanie, do którego nauczyciele nie zawsze czują się kompetentnie przygotowani i najczęściej oczekują wsparcia specjalistów – psychologów, pedagogów szkolnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jednak na co dzień to nauczyciel zostaje z dzieckiem (lub grupą uczniów) i często to właśnie jego postawa ma znaczenie dla zapewnienia poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego podopiecznym lub ich powrotu do normalnego funkcjonowania po traumatycznych przeżyciach. Najczęściej to nauczyciel jest pierwszą osobą, która uzyskuje informację o ekstremalnych przeżyciach dziecka. Bywa też, że nauczyciel jest uczestnikiem kryzysowych sytuacji z udziałem uczniów.
204
Utworzenie oddziału przygotowawczego a zmiany w statucie szkoły
Podstawowe informacje dotyczące organizacji oddziałów przygotowawczych dla uczniów należy zawrzeć w statucie szkoły, w części dotyczącej organizacji pracy.
RODO W SZKOLE: OPIEKA ZDROWOTNA A DANE OSOBOWE UCZNIÓW
Szkoła zapewnia uczniom podstawową opiekę zdrowotną. W tym celu współpracuje z różnymi podmiotami. W tak, tak samo jak i w każdym innym obszarze działania szkoły, podejmując swoje obowiązki każdy musi przestrzegać przepisów o ochronie danych osobowych. Przepisy RODO nałożyły na dyrektora wiele nowych obowiązków, a restrykcje za niewypełnienie któregoś z nich są bardzo wysokie. Jak należy zatem określić rolę dyrektora w kontekście zapewnienia uczniom opieki zdrowotnej oraz ochrony danych osobowych?W artykule m.in.Administrator danych osobowych w placówce oświatowejWspółpraca w zakresie opieki zdrowotnejPrzekroczenie kompetencjiUczniowie przewlekle chorzy i niepełnosprawniProwadzenie i przekazywanie dokumentacji medycznejDane osobowe uczniów krok po kroku
203
UCZEŃ Z UKRAINY W POLSKIEJ SZKOLE
Do polskich szkół i przedszkoli uczęszcza coraz więcej dzieci z Ukrainy. Zatrudniani są też nauczyciele, pomoce nauczycieli. Specustawa, która została uchwalona w związku z konfliktem zbrojnym na terenie Ukrainy, określa szczegółowe wymagania oraz zwolnienia, które obowiązują w przypadku przyjmowania uchodźców do polskich placówek. Jak zakwalifikować dziecko do konkretnej klasy, jak uzupełniać braki w podstawie programowej oraz różnice językowe, jak klasyfikować oraz jak wygląda finansowanie zajęć dla dzieci z Ukrainy – to wszystko pytania, które pojawiają się w ostatnich tygodniach i będzie się ich pojawiało coraz więcej. W tym wydaniu zamieszczamy kolejny tekst z nowego cyklu „Obywatele Ukrainy w polskiej oświacie”.W artykule m.in. Zasady przyjmowania do publicznych szkół i placówek wychowania przedszkolnego Kwalifikowanie do odpowiedniej klasy lub szkoły Bezpłatny dowóz dla dzieci z Ukrainy Wsparcie w nauce dla uczniów z Ukrainy Zatrudnienie nauczyciela i pomocy nauczyciela z Ukrainy Organizacja oddziałów przygotowawczych Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy
Postępowanie o udzielenie zamówienia w placówce oświatowej zgodnie z nową ustawą Pzp – Cz. II. Szacowanie wartości zamówienia
W poprzednim wydaniu (aktualizacja nr 202) zamieściliśmy I część tekstu na temat nowej ustawy Pzp w placówce oświatowej. Teraz zapraszam do lektury części II, na temat szacowania wartości zamówienia. Prawidłowe dokonanie czynności szacowania ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowości postępowania. Od niej zależy zarówno to, jakie przepisy znajdą zastosowanie w danym postępowaniu i zakres obowiązków spoczywających na zamawiającym, jak i możliwość realizacji zamówienia w ramach budżetu zamawiającego.W artykule m.in. Zasady szacowania wartości zamówienia Sposób szacowania a rodzaj zamówienia Tożsamość i podobieństwo zamówień Zamówienia niemożliwe do przewidzenia Udzielanie zamówień w częściach Zasady szacowania wartości zamówienia współfinansowanego ze środków UE
202
Szczegółowy katalog okoliczności i zdarzeń stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie udzielania zamówień publicznych
Szczegółowy katalog okoliczności i zdarzeń stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie udzielania zamówień publicznych określa art. 17 tej ustawy.
201
Trzynastka dla nauczycieli za 2021 rok – 16 pytań z odpowiedziami
Do końca marca pracodawca musi wypłacić nauczycielom dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2021 rok. Niektórzy nauczyciele mogą czuć się pokrzywdzeni, że jej nie dostali; inni mogą nie zgadzać się z jej wysokością. Co roku zagadnienie to budzi wiele wątpliwości i przysparza mnóstwo kłopotów. Zebraliśmy wszystkie pytania, problemy innych dyrektorów by w jednym miejscu, kompleksowo rozwiać wszystkie problemy. Dzięki temu każdy dyrektor zyska pewność, że postąpił zgodnie z prawem, a nauczyciel będzie miał prawną podstawę decyzji dyrektora dotyczącą swojego dodatkowego wynagrodzenia.
199
Wymagania edukacyjne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
Czy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym opracowuje się wymagania edukacyjne?
198
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY - 10 PYTAŃ Z ODPOWIEDZIAMI:
PYTANIE 1. Podpisywanie dokumentów w czasie nieobecności dyrektora PYTANIE 2. Udostępnianie notatki ze spotkania rodzicom ucznia PYTANIE 3. Termin zakończenia półrocza zimowego w szkole PYTANIE 4. Odpis arkusza ocen a zaświadczenie o przebiegu nauczania PYTANIE 5. Legitymacja szkolna dla ucznia niepełnosprawnego PYTANIE 6. Odmowa pełnienia funkcji zastępcy przewodniczącego komisji egzaminacyjnej PYTANIE 7. Jak skonstruować wymagania edukacyjne PYTANIE 8. Szkolna polityka haseł – wytyczne PYTANIE 9. Postępowanie, gdy pracownik zgubi komputer z danymi osobowymi PYTANIE 10. Polityka antydyskryminacyjna - czy obowiązkowa w szkole