Ochrona sygnalistów w szkole - nowe przepisy
W grudniu weszły w życie nowe przepisy, które nakazują chronić osoby zgłaszające w danej organizacji naruszenie prawa. Osoby te nazywa się sygnalistami (whistleblower). Rozwiązania nowej ustawy dotyczą też placówek oświatowych. Szkoły muszą pomyśleć o opracowaniu kanałów zgłoszeń wewnętrznych i wdrożenie regulaminu tych zgłoszeń. To jednak nie wszystko. Przydatna jest także wiedza o innych sposobach sygnalizowania naruszeń prawa tj. zgłoszeniu zewnętrznym i ujawnieniu publicznym. Kolejna sprawa, to przestrzeganie wymogów RODO. Sprawdzamy, jakie nowe obowiązki w zakresie ochrony sygnalistów w szkole spoczywają na dyrektorze.
Nauczanie zdalne 2022 w teorii i praktyce
Na mocy najnowszego rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 26 stycznia 2022 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 - do 27 lutego 2022 r. w większości szkół organizowane będzie zdalne nauczania. Organizacja takiego nauczania może przysparzać wielu problemów, zwłaszcza w szkołach, które częściowo muszą funkcjonować stacjonarnie. Zbieramy wskazówki eksperta, aby odpowiednio przygotować się do tego trudnego okresu.
Lex Czarnek - omówienie zmian w ustawie Prawo oświatowe
Lex Czarnek to potoczna nazwa projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Projekt zawiera gruntowne zmiany m.in. w zakresie obsadzania stanowisk kierowniczych. Znajdziemy w nim też mnóstwo zmian organizacyjnych. Przede wszystkim zostanie wprowadzona procedura nawiązywania współpracy pomiędzy szkołami a organizacjami zewnętrznymi. Zmieni się także proces likwidacji szkoły. Przepisy dotyczą wzmocnienia roli kuratora - wzbudzają bardzo duże kontrowersje w środowisku oświaty. Kompleksową analizę projektowanych rozwiązań prezentujemy w artykule.
Podsumowanie pierwszej połowy roku szkolnego 2021/2022
Rok szkolny 2021/2022, tak jak poprzedni, stawia przed dyrektorami wiele wyzwań. Połowa roku szkolnego to czas podsumowań, analiz i wniosków do dalszej pracy szkoły. Należy rzetelnie sprawdzić, jaki jest stan obecny, po połowie roku szkolnego, a następnie ustalić, czy i jakie zmiany są pożądane na drugą połowę roku szkolnego. Rzetelne podsumowanie półrocznej daje realne możliwości poprawy i usunięcia zauważonych błędów czy nieprawidłowości. Co ważne, w ocenie efektów półrocznej pracy należy również uwzględnić stopień realizacji zadań wynikających z priorytetów MEN. Zbieramy szczegółowe informacje, jakie obszary funkcjonowania szkoły należy podsumować i w jaki sposób.