197

Współpraca rodziców ze szkołą w zakresie bezpieczeństwa związanego z COVID

Czasy pandemii wprowadziły wiele nowych sytuacji i rozwiązań. Na lekcjach uczniowie muszą siedzieć w maseczkach; sprawdzana jest temperatura ciała; rodzice nie mają wstępu do placówki. Coraz częściej rodzice składają do dyrektora pisemne oświadczenie, zwalniające dziecko z noszenia maseczek na terenie szkoły. Zawierają one nie tylko brak zgody na zakrywanie ust i nosa, ale często także na mierzenie temperatury czy podawanie leków. Czy rodzic może wystosować takie żądania wobec szkoły? W jakich obszarach, w jakim zakresie oraz na jakich zasadach szkoła powinna współpracować z rodzicami? Zbieramy odpowiedzi w tabeli w artykule.

196

Zmiana umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę na podstawie decyzji PIP – projekt przepisów

Państwowa Inspekcja Pracy chce wprowadzić przepisy, które umożliwią inspektorom pracy zmianę umowę cywilnoprawnej w umowę o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji PIP będzie mógł odwołać się tylko pracodawca.

RAPORT SPECJALNY: Inwentaryzacja w dobie pandemii

Obecna sytuacja epidemiczna może zdecydowanie utrudnić przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej na rok 2021 r. Czy zatem możliwe jest odłożenie inwentaryzacji w czasie? Jakie są wytyczne odnośnie jej przeprowadzenia przy obecnych ograniczeniach? Którzy pracownicy mogą brać w niej udział? Rozwiewamy wątpliwości odnośnie przeprowadzenia inwentaryzacji w czasie pandemii.

195

Test na COVID-19 sfinansowany z funduszu zdrowotnego

Zasady przyznawania pomocy zdrowotnej ustalane są przez organy prowadzące szkoły. Dotyczy to także rodzajów świadczeń. Czy z tego funduszu można sfinansować testy na COVID-19 dla pracowników?

Sprawowanie opieki nad uczniem w drodze do i z autobusu

Czy nauczyciel w szkole podstawowej może sprawować opiekę nad uczniami podczas odprowadzania do autobusu po lekcjach i podczas przyprowadzania z autobusu? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Z jednej strony jest to obowiązek o charakterze opiekuńczym, z drugiej dotyczy on terenu poza szkołą. 

194

ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE W PRAKTYCE SZKOLNEJ

W aktualizacji sierpniowej nr 192 pisaliśmy na temat zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W poprzednim wydaniu (nr 193) zamieszczone były odpowiedzi ministerstwa na najczęściej pojawiające się pytania związane z tym tematem. Jak widać, temat jest wciąż aktualny i przysparza wielu wątpliwości – dziś zbieramy pytania dyrektorów. Ekspert udziela konkretnych, wyczerpujących odpowiedzi, wskazuje kierunki postępowania.

Wieszaki na ubrania uczniów poza szatnią

Czy w holu szkoły pod ścianą można zainstalować wieszaki na ubrania dla uczniów, wzorem szkół skandynawskich?

193

PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO DYREKTORA SZKOŁY 2021/2022 - WERSJA AKTUALNA, PO ZMIANACH. STAN NA 14.09. 2021

Zapoznaj się z przykładowym planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły. Dokument uwzględnia najnowsze zmiany i wymagania prawne, które weszły w życie 3 września tego roku. Przedstawiamy gotowy dokument. Uwaga! Zmiany względem wcześniejszych wersji zostały zaznaczone na kolor czerwony. 

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny

Najprawdopodobniej rok szkolny 2021/2022 także będzie obciążony  epidemią, zatem szkolny program wychowawczo-profilaktyczny powinien proponować działania wychodzące naprzeciw tej sytuacji. Przedstawiamy wytyczne do opracowania oraz przykładowy dokument, do wykorzystania we własnej placówce oświatowej.

192

Ocena stanu bezpieczeństwa w szkole na początku roku szkolnego

Szkoła musi być przygotowana pod względem bezpieczeństwa na powrót do niej po przerwie wakacyjnej uczniów i pracowników. Tym bardziej jest to istotne w roku szkolnym 2021/2022, gdyż ze względu na pandemię nieobecność w szkole była znacznie dłuższa niż dwa miesiące letnie. Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole należy do zakresu zadań dyrektora. Odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom wymaga zaś dokonywania ocen stanu bezpieczeństwa uwzględniających całokształt zagadnień mających na nie wpływ. Sprawdzamy, jak dokonać takiej oceny.

ZATRUDNIENIE NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO KROK PO KROKU

Jeżeli jest to warunkowane zaleceniami wynikającymi z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w szkole dla ucznia z orzeczeniem należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego. Nauczyciel wspomagający musi mieć wymagane kwalifikacje, odpowiednio zawartą umowę, określony zakres obowiązków oraz podany wymiar czasu pracy. Jak, krok po kroku, wypełnić te obowiązki przedstawiamy w artykule. Procedura uporządkuje wiadomości i pozwoli bez problemu przebrnąć dyrektorowi przez to zadania.   

191

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

8 PYTAŃ Z ODPOWIEDZIAMI: PYTANIE 1. Z jakimi dokumentami należy zapoznać rodziców uczniów PYTANIE 2. Dokumenty ucznia po zakończeniu pobytu w szkole PYTANIE 3. Zmiana podręcznika a zmiana programu nauczania PYTANIE 4. Osoba odpowiedzialna za organizację żywienia w placówce PYTANIE 5. Sprzedaż posiłków dla uczniów z innych szkół PYTANIA 6. Zwołanie rady pedagogicznej, gdy dyrektor jest na zwolnieniu PYTANIA 7. Kryteria zapisu na świetlicę uzależnione od zatrudnienia rodziców PYTANIA 8. Potwierdzenie przez pracowników zapoznania się z kodeksem etyki

NADZÓR PEDAGOGICZNY I KONTROLA

PYTANIE 6. Żądanie organu prowadzącego informacji o działalności dydaktycznej szkoły

190

Zdalne sierpniowe zebranie rady pedagogicznej?

Zebrania rady pedagogicznej mogą być prowadzone zdalnie dopóki funkcjonowanie szkół pozostaje czasowo ograniczone (§ 11a rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r.). Przejście na tryb stacjonarny to powrót do normalnej pracy szkoły, w tym także do ustalonych przepisami zasad działania rady pedagogicznej.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego i wnioski na kolejny rok szkolny

Drugi rok epidemii zaznaczył swój wpływ na wiele działań szkoły.  Co prawda nadzór pedagogiczny przebiegał według zasad obowiązujących przed epidemią, jednak w różnych warunkach realizowane były poszczególne zadania - częściowo podczas nauczania stacjonarnego, ale w większości podczas kształcenia na odległość. O tym, jak to wpłynęło na podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2020/2021 oraz jakie wnioski wyciągnąć na kolejny rok, do opracowania nowego planu - ekspert pisze w artykule.

188

Ruch kadrowy nauczycieli w 2021 r. – postępowanie krok po kroku

W kwietniu zaczyna się w szkołach rucha kadrowy. Większość propozycji, porozumień czy zmian stosunku pracy należy zawrzeć lub przedłożyć nauczycielom do 31 maja, tak by w razie odmowy pozostała możliwość wręczenia nauczycielowi wypowiedzenia. Sprawdzamy, jak przygotować się do ruchu kadrowego w 2021 roku i na co zwrócić uwagę podejmując decyzje kadrowe w dobie epidemii.

187

Ocena pracy dyrektora szkoły w praktyce - warunki, procedura, dokumenty

Na swój wniosek lub z inicjatywy innych organów szkoły, dyrektor może podlegać ocenie swojej pracy. Oceny dokonuje organ nadzoru pedagogicznego w porozumieniu z organem prowadzącym. Sprawdzamy, kto podlega ocenie pracy, kiedy nie można dokonać oceny, jaki jest termin na dokonanie tej oceny, czy jakie uprawnienia ma dyrektor w trakcie trwania postępowania. Ekspert zwraca też uwagę, do czego taka ocena może się przydać oraz jakie może mieć skutki, jeśli będzie negatywna – to niezwykle ważne informacje dla dyrektora, więc warto się z nimi zapoznać!

186

WARSZTAT EDUKACYJNY: Jak radzić sobie z zachowaniami agresywnymi

Częstą przyczyną zachowań agresywnych uczniów wobec siebie jest nieumiejętność radzenia sobie z emocjami i rozwiązywaniem konfliktów. Powody takiego stanu rzeczy tkwią niejednokrotnie w rodzinach (kłótnie, przemoc, nadmierna dyscyplina, brak zainteresowania itd.), a także w nieformalnych grupach rówieśniczych. Warto wykorzystać scenariusz podczas zajęć z uczniami na temat agresji.

185

Ściąganie podczas kształcenia na odległość

Ściąganie to problem w polskim szkolnictwie istniejący od zawsze, nie tylko od momentu wprowadzenia nauczania zdalnego, choć – jak zauważają nauczyciele – wtedy dodatkowo się nasilił. Ocenienie w nauczaniu zdalnym nie jest łatwe i budzi w wielu nauczycielach ogromne wątpliwości, szczególnie dotyczące sprawiedliwości wystawianej oceny nie mając pewności samodzielności pracy ucznia. Coraz większa liczba nauczycieli korzysta jednak z takich możliwości oceniania, które dają duże prawdopodobieństwo samodzielnego wykonywania zleconych zadań. Należą do nich np. pisanie sprawdzianów online przy włączonych kamerach, używanie programów i propozycji wydawnictw związanych z edukacją, które umożliwiają udostępnienie uczniom testów i innych zestawów zadań lub pytań, w których mają określony czas na wykonanie zadania. Nie ma wówczas czasu na szukanie odpowiedzi w zewnętrznych źródłach, wspomaganie swojej wiedzy w niedozwolony sposób.

Regulamin udzielania zamówień publicznych

Zapoznaj się ze swoimi zadaniemi oraz instrukcją tworzenia regulaminu zamówień publicznych od stycznia 2021 r.