Ruch kadrowy nauczycieli w 2021 r. – postępowanie krok po kroku
W kwietniu zaczyna się w szkołach rucha kadrowy. Większość propozycji, porozumień czy zmian stosunku pracy należy zawrzeć lub przedłożyć nauczycielom do 31 maja, tak by w razie odmowy pozostała możliwość wręczenia nauczycielowi wypowiedzenia. Sprawdzamy, jak przygotować się do ruchu kadrowego w 2021 roku i na co zwrócić uwagę podejmując decyzje kadrowe w dobie epidemii.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce - 10 problemów z rozwiązaniami
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole, związane z nią regulacje, prawo, dokumenty, kwalifikacje zajmują w oświacie bardzo istotne miejsce. Niemalże nie ma placówki, w której organizacja takiej pomocy nie byłaby potrzebna. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, orzeczenia, nauczyciel wspomagający, nauczanie indywidualne i rewalidacyjne, wielkość grup, miejsce odbywania zajęć specjalistycznych, wydłużenie okresu nauki – to zagadnienia, które każdy dyrektor musi znać oraz płynnie się w nich poruszać. W tym artykule zbieramy pytania oraz wątpliwości naszych czytelników, które napływają do redakcji magazynu - szczegółowe wyjaśnienie ekspertów, przykłady z życia szkoły, gotowe dokumenty pomogą uporządkować zagadnienie oraz uniknąć błędów w najbardziej problemowych sytuacjach.
Ochrona danych osobowych podczas nauki online
Dopiero co szkoły wprowadzały nowe regulacje związane z obowiązywaniem przepisów RODO. Teraz stoją przed nowym wyzwaniem - ochrona danych osobowych uczniów oraz nauczycieli i innych pracowników w czasie lekcji zdalnych. Za przetwarzanie danych zgodnie z prawem odpowiedzialna jest szkoła reprezentowana przez jej dyrektora. Na nim więc spoczywa ciężar wprowadzenia i stosowania odpowiednich, zgodnych z prawem regulacji. Co więc należy wiedzieć by uniknąć błędów? Sprawdzamy, jak zaktualizować procedury i przepisy wewnętrzne aby dostosować je do kształcenia zdalnego w czasie pandemii. Ponadto artykuł zawiera sytuacje praktyczne wraz z rozwiązaniami i konkretnymi poradami ekspertów.
Kompendium wiedzy o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu. Część I: Ocenianie bieżące
Ocenianie bieżące nierzadko przysparza wielu trudności i wątpliwości. Uczniowie, nie zawsze dobrze poinformowani nie wiedzą, czy, kiedy i jak mogą poprawiać oceny; rodzice występują o udostępnienie prac, choć jest to obowiązkiem dyrektora; a nauczyciele wystawiają oceny celujące za osiągnięcia wykraczające poza podstawę programową. Te i wiele innych postępowań zostało uregulowanych w przepisach oświatowych - ich dokładne prześledzenie pozwoli postępować w sposób bezbłędny. W tym wydaniu zamieszczamy pierwszy cykl tekstów na temat oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, również w czasie nauki online. Dotyczy on oceniania bieżące - kolejne części w następnych wydaniach.