WYDANIE ONLINE

Nowe przepisy, nowe wątpliwości - rozwiewamy dylematy po zmianach w prawie oświatowym 2025
Jak rozliczać godziny ponadwymiarowe od 1 września 2025 r. Co zrobić w przypadku uśrednienia pensum? Jak zatrudnić nauczyciela początkującego? Kogo zatrudnić na stanowisku pedagoga specjalnego? Co jest potrzebne do przedłużenia kadencji dyrektora? To najczęstsze wątpliwości dotyczące nowych przepisów zgłaszane przez naszych Czytelników. W artykule staramy się rozwiać te dylematy, przedstawiając praktyczne rozwiązania dla szkół i placówek oświatowych.W artykule m.in.: Kiedy płaci się za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe? Jak rozstrzygać typowe sytuacje: wycieczka, szkolenie, nagła absencja w nauczaniu indywidualnym? Jak szybko sprawdzić, czy opłacić „niezrealizowane” godziny ponadwymiarowe? Czy wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe można wypłacić wcześniej? Czym są „niepełne tygodnie” i kiedy obniża się pensum o 1/5? Na czym polega pensum uśrednione? Jakie są nowe limity doraźnych zastępstw? Czy emeryt będzie mógł skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Jak po 1 września 2025 r. zatrudnia się nauczyciela początkującego? Co jest potrzebne do przedłużenia kadencji dyrektora bez konkursu Jak postąpić przy rezygnacji rodziców z „edukacji zdrowotnej”.

czytaj więcej »

W Fundacji Szkoła z Klasą od lat korzystamy z design thinking w codziennej pracy naszego zespołu. Do jej przetestowania zapraszamy również osoby uczestniczące w naszych programach: nauczycielki, nauczycieli oraz dyrekcję. Stworzyliśmy szereg autorskich narzędzi, które wspierają wdrażanie poszczególnych etapów DT - persony do opisania przedstawicieli grup docelowych, narzędzia badania potrzeb, metody wspierające generowanie pomysłów, czy ich filtrowanie i ostateczny wybór rozwiązania do wdrożenia. Skuteczność design thinking potwierdzają setki projektów edukacyjnych przeprowadzonych zgodnie z metodą, zmiany w podejściu do współpracy w radach pedagogicznych, budowanie świadomych szkolnych społeczności, które na co dzień obserwujemy w naszych programach.W artykule m.in.Co to jest design thinking?Dlaczego warto sięgnąć po design thinking w szkole?Etapy design thinking według Fundacji Szkoła z KlasąWyzwania i praktyczne wskazówkiDesign thinking to filozofia działaniaO design thinking w pigułce

czytaj więcej »

Konferencja „Siła Dyrektora”, której częścią jest to opracowanie, ma stanowić formę wsparcia pracy i źródło wzmocnienia. Autorka „odkrywa” kilka kart swojego wystąpienia i zaprasza Państwa do przeglądu możliwości, które nie wiążą się ze skomplikowanymi urzędowymi procedurami, lecz oferują realne szanse, w centrum których stoi młody człowiek. Mając na względzie nieustanny brak czasu i tempo, w jakim funkcjonuje każdy dyrektor, autorka przedstawia proste tabele - fiszki, prezentujące wybrane konkursy grantowe na rok 2025. Liczymy, że ta przystępna forma zatrzyma Państwa uwagę, a może nawet zainspiruje do działania.W artykule m.in.Od problemu do projektuKonkursy dla szkółWskazówki i praktyczne poradyZaangażowanie nauczycieliWielka rola małych grantów

czytaj więcej »

Autentyczność w zarządzaniu szkołą nie polega na „luzie”, lecz na uważności i szacunku wobec nauczycieli, uczniów i rodziców. Ten artykuł łączy praktyczny savoir-vivre z nowoczesną komunikacją: od rozmów telefonicznych i e-maili, przez spotkania z radą pedagogiczną i rodzicami, po etykietę stołu podczas uroczystości. Podpowiadam, jak unikać nadużywanych zwrotów, jak prowadzić spotkania krok po kroku, a także jak dawać i przyjmować komplementy, by wzmacniały autorytet dyrektora oraz wizerunek szkoły — autentycznie i z klasą.W artykule m.in.Telefoniczny savoir-vivre – co jest ważne?Najbardziej nadużywane w mowie i piśmie słowa, zwroty - pozornie niewinneEmail - co zmieniło się w komunikacji za pomocą emaila?Spotkania bezpośrednie krok po krokuKomplementy w pracy i biznesie - jak dawać i przyjmować?Najczęstsze błędy w komplementowaniuEtykieta stołu

czytaj więcej »

W swojej codziennej pracy dyrektor spotka się z licznymi wątpliwościami i problemami. Zmieniające się stale przepisy oświatowe sprzyjają popełnianiu błędów i uchybieniom. Zbieramy najczęściej pojawiające się pytania i podpowiadamy jak zgodnie z prawem wywiązać się ze swoich obowiązków. Eksperci w krótki, narzędziowy, konkretny sposób zbierają niezbędne informacje i wskazówki. Ta praktyczna część aktualizacji to doskonałe uzupełnienie merytorycznych tematów wydania, nawiązujących do tematyki konferencji oświatowej „Siła dyrektora”, której poświęcony jest ten numer.W artykule m.in.Czy po 25 września można zrezygnować z edukacji zdrowotnej?Czy rodzic może zwolnić dziecko z jednej godziny WF do końca półrocza?Czy rodzic może wnioskować o przedłużenie czasu na egzaminie ósmoklasisty w 2026 z powodu astmy oskrzelowej?Czy rodzic może wycofać opinię ze szkoły?Czy można przenieść „niegrzecznego” ucznia do innej klasy bez zgody rodziców?Czy nauczyciel może odmówić doskonalenia zawodowego?Czy nauczyciel może odmówić doraźnego zastępstwa?

czytaj więcej »

Ciężko obecnie znaleźć placówkę oświatową, która nie miałby do czynienie z sytuacjami kryzysowymi wśród uczniów, próbami samobójczymi i faktycznymi samobójstwami. We wszystkich tych sytuacjach podstawową rolę odgrywają kadra pedagogiczna i czas reakcji. Każdy nauczyciel, pedagog szkolny ale też uczniowie, powinni znać postępowanie na wypadek sytuacji kryzysowych i wiedzieć na czym taka interwencja kryzysowa polega. W artykule porządkujemy te zagadnienia. W artykule m.in.Czym jest interwencja kryzysowa?Jak rozpoznać kryzys?Fazy i objawy kryzysuModele interwencji kryzysowejZadania i rola kadryReguły rówieśniczej interwencji kryzysowejDziałania postwencyjneKontakt placówki z mediamiProcedura postępowania na wypadek próby samobójczej i samobójstwa ucznia  

czytaj więcej »