8 wytycznych postępowania, jak komunikować się z dzieckiem niemówiącym po polsku

Codziennie do Polski pzyjeżdżają uchodźcy z Ukrainy. Bardzo istotne jest szybkie włączenie i dostosowanie, zarówno dzieci, jak i dorosłych, do funkcjonowania w polskich realiach. Komunikacja to podstawowe prawo człowieka. Jest to też bardzo ważna potrzeba, a świadomość, że można się porozumieć daje wiele satysfakcji i poczucie przynależności. Warto o tym pamiętać nawiązując relację z dziećmi, które nie mówią w języku polskim. 

Zobacz najnowszy numer - aktualizacja nr 201, marzec 2022 r.

Zapraszam do zapoznania się z najnowszym wydaniem "Poradnika Dyrektora Szkoły". 

Matura 2022

Do 10 lutego 2022 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie ucznia lub absolwenta o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Marzec to czas wnoszenia opłaty za egzamin. Przedstawiamy szczegółowe zasady i warunki przeprowadzenia matury 2022.

Arkusz organizacji szkoły 2022/2023 krok po kroku

Zapoznaj się z poradami i procedurami dotyczącymi opracowania i zatwierdzenia arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2022/2023. 

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy w szkole - wymagania

Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, przewiduje uproszczenia w zatrudnianiu. Te regulacje obejmą również szkoły. Sprawdzamy co będzie wymagane do zatrudnienia pracownika z Ukrainy w szkole i jak to zrobić krok po kroku. 

Zasady przyjmowania do przedszkoli dzieci z Ukrainy

Zasady przyjmowania do przedszkola dzieci obcokrajowców są takie same, jak w przypadku dzieci posiadających obywatelstwo polskie. Przedszkole nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków.

Rekomendacje MEiN dotyczące rozmów z dziećmi o Ukrainie

W związku z aktualną sytuacją w Ukrainie MEiN przygotowało informację dla nauczycieli i pedagogów dotyczące wsparcia dzieci i młodzieży w obecnej sytuacji.

Brak zajęć w I półroczu a wpis w dzienniku

W nauczaniu indywidualnym w klasie VIII były dyrektor nie zaplanował w arkuszu organizacyjnym zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa. Zajęcia nie odbywały się w I półroczu, nie wystawiono oceny śródrocznej. Obecny dyrektor zauważył błąd i po uzgodnieniu z organem prowadzącym zaplanował zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa w II półroczu. Co należy wpisać w miejsce oceny śródrocznej w dzienniku?

FILM JUBILEUSZOWY "PORADNIK DYREKTORA SZKOŁY"

Z okazji 200. wydania magazynu "Poradnik Dyrektora Szkoły" zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku na temat tego, jak się zmienialiśmy, co można znaleźć w naszych publikacjach oraz kto dla nas pisze.