Zakup artykułów spożywczych przez szkołę - 16 ważnych wskazówek

W toku postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający napotyka liczne problemy, których sposób rozwiązania nie został uregulowany w ustawie Pzp w sposób jasny i przejrzysty. Przede wszystkim sukces zakupowy zamawiającego uzależniony jest od jego wiedzy praktycznej. Charakterystycznym zakupem realizowanym przez placówki oświatowe jest zamówienie, którego przedmiotem jest dostawa artykułów spożywczych. Procedura zmierzająca do podpisania umowy, nie należy w tym przypadku do klarownych. Problemy interpretacyjne, z którymi zmaga się placówka oświatowa pojawiają się zarówno na etapie prowadzenia postępowania, jak i w trakcie jego przygotowania. Mając to na uwadze ekspert zbiera zagadnienia praktyczne, które z pewnością sprawią, że proces zakupowy zostanie zwieńczony zawarciem ważnej umowy o zamówienie publiczne. 

ORGANIZACJA WSPARCIA DLA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI KROK PO KROKU

Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe obejmują szerokie spektrum dzieci i młodzieży, którym placówka, do której uczęszczają, powinna zapewnić wsparcie adekwatnie do ich potrzeb – na podstawie dokumentów, takich jak orzeczenia i opinie, lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów podczas bieżącej pracy. Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły. Oznacza to, że każda placówka działająca w systemie edukacji powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Powinno się to odbywać, począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnątrzszkolnym, przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby szkoły i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia w indywidualnych przypadkach.

RAPORT SPECJALNY: ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE W PRAKTYCE SZKOLNEJ

Do redakcji napływa wiele pytań dotyczących organizacji w szkole zajęć wspomagających. Jak widać, temat jest wciąż aktualny i przysparza wielu wątpliwości – dziś zbieramy pytania dyrektorów. Ekspert udziela konkretnych, wyczerpujących odpowiedzi, wskazuje kierunki postępowania.

RAPORT SPECJALNY: Zadania szkół w związku z ustalonymi kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2021/2022

Dnia 8 lipca 2021 r. opublikowano kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Przedstawiamy obszary pracy szkół, które w kolejnym roku szkolnym będą traktowane priorytetowo. Ponadto, ekspert zebrał do każdego kierunku zadania i wytyczne dla dyrektora.

Ocena stanu bezpieczeństwa w szkole na początku roku szkolnego

Szkoła musi być przygotowana pod względem bezpieczeństwa na powrót do niej po przerwie wakacyjnej uczniów i pracowników. Tym bardziej jest to istotne w roku szkolnym 2021/2022, gdyż ze względu na pandemię nieobecność w szkole była znacznie dłuższa niż dwa miesiące letnie. Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole należy do zakresu zadań dyrektora. Odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom wymaga zaś dokonywania ocen stanu bezpieczeństwa uwzględniających całokształt zagadnień mających na nie wpływ. Sprawdzamy, jak dokonać takiej oceny.

Ocenianie w szkołach dla dorosłych

Zasady oceniania i klasyfikowania w szkołach dla dorosłych w ostatnich latach przeszły sporo modernizacji. Wprowadzono niektóre reguły obowiązujące w szkołach dla młodzieży. Poznaj zasady dotyczące oceniania w szkołach dla dorosłych. Ekspert zbiera wytyczne, przepisy, zasady dotyczące oceniania. 

RAPORT SPECJALNY: UKOŃCZENIE SZKOŁY PRZEZ UCZNIÓW - 19 ZASAD

Uczeń kończy szkołę podstawową lub szkołę ponadpodstawową, jeżeli w wyniku klasyfkacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfkacyjne. Przeczytaj raport specjalny na temat zasad, warunków i wytycznych dotyczących ukończenia szkoły. 

Dodatkowe zajęcia mające na celu uzupełnienie braków po kształceniu na odległość

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadziło zasady organizacji dodatkowych zajęć, których celem jest uzupełnienie braków powstałych podczas kształcenia na odległość.

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W CZASIE EPIDEMII I KSZTAŁCENIA ZDALNEGO

Administratorem danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest szkoła reprezentowana przez jej dyrektora. Również to dyrektor, a nie nauczyciele prowadzący zajęcia online, jest odpowiedzialny za przetwarzanie tych danych zgodnie z prawem. Co więc trzeba wiedzieć, by uniknąć błędów? W poradniku „Ochrona danych osobowych w czasie epidemii i kształcenia zdalnego” przeczytasz m.in., jak zaktualizować procedury i przepisy wewnętrzne, aby dostosować je do kształcenia zdalnego oraz hybrydowego. Dodatkowo publikacja zawiera rozdział, w którym eksperci odpowiadają na pytania Czytelników.

NAUCZANIE DOMOWE, CZYLI REALIZACJA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO POZA SZKOŁĄ

Współczesna szkoła wzbudza duże zainteresowanie wśród rodziców. Dostępne obecnie, a niespotykane wcześniej, środki komunikacji sprzyjają częstym kontaktom pomiędzy rodzicami, dziećmi i ich nauczycielami. Opinie o szkole i nauczycielach, dobre i złe, rozprzestrzeniają się z prędkością światła, powodując u niektórych dorosłych pewne zniechęcenie życiem współczesnej szkoły. Kierując się różnymi pobudkami, skłaniają się oni do odsunięcia swoich dzieci od realizacji obowiązku szkolnego w warunkach szkolnych. Taką możliwość stwarzają bowiem przepisy prawa oświatowego. Zanim do tego jednak dojdzie, muszą zostać spełnione określone prawem wymogi. Jak więc wygląda droga do tzw. nauczania domowego? Zapraszam do lektury materiału.