SPECJALNE POTRZEBY UCZNIÓW: Dzieci i uczniowie uzdolnieni. Część I: Rozpoznawania potrzeb i organizacja pracy

Uczniom z orzeczeniem szkoła musi zapewnić realizację zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, dopasować program kształcenia do ich możliwości. Jednak szczególne zasady pracy dotyczą też uczniów szczególnie uzdolnionych. Zdiagnozowanie ich to zadanie nauczycieli, wychowawców w przedszkolu i szkole. Wiedząc, na co należy zwracać uwagę łatwiej jest takie dziecko “wyłapać” i pomóc mu rozwijać swoje zainteresowania. Szczególne programy, tok nauki, dodatkowe zajęcia i materiały pozwolą rozwinąć uzdolnienia i pasje. W artykule m.in.:Rozpoznawanie uzdolnień i zainteresowań„Uzdolniony” czyli jaki?Narzędzia i etapy rozpoznawania uzdolnieńJak pracować z dzieckiem zdolnym?Wskazówki do organizacji pracy z uczniem zdolnymDokumenty do tematu:Arkusz obserwacji wstępnejArkusz nominacjiRozpoznanie w zakresie szczególnych uzdolnień

RAPORT SPECJALNY: NOWY DZIAŁ AKTUALIZACJI! SPECJALNE POTRZEBY UCZNIÓW: Uczeń z cukrzycą w szkole - procedury postępowania

Coraz częściej do szkół uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Dotyczy to edukacji, żywienia, opieki związanej z chorobą przewlekłą. W tym wydaniu rozpoczynamy nowy cykl tekstów dotyczących specjalnych potrzeb uczniów. Dziś piszmy o uczniu z cukrzycą. Szkoła nie ma obowiązku zatrudnienia dodatkowo osoby, która wspierałaby dziecko w kontrolowaniu poziomu cukru oraz podawaniu insuliny. Jak zatem wspierać dziecko z cukrzycą w szkole? Jakie zadania w tym zakresie ma dyrektor szkoły? Czy nauczyciel może podać insulinę? Porządkujemy aktualnie obowiązujące przepisy.W artykule m.in.: Zadania dyrektora i pielęgniarki związane z opieką zdrowotną Zadania i obowiązki nauczycieli Prawa ucznia chorego na cukrzycę Nauczyciel wspomagający dla ucznia z cukrzycą Różnice w opiece nad dziećmi przewlekle chorymi w szkole i przedszkolu Zatrudnianie dodatkowej kadry dla ucznia z cukrzycą Zasady podawania insuliny Postępowanie w czasie powikłań

Przygotowanie szkoły do zimy krok po kroku - zadania i obowiązki dyrektora

Zima tuż tuż. Trzeba się na nią dobrze przygotować, przeprowadzić kontrolę bezpieczeństwa, odpowiednie przeglądy szkoły, zaplanować odśnieżanie terenu należącego do szkoły. Każdy przegląd musi być odpowiednio udokumentowany. Kto zobowiązany jest do odśnieżenia terenu wokół szkoły, jaką dokumentację przygotować, jakie obowiązki spoczywają na  dyrektorze, a jakie na nauczycielach i innych pracownikach szkoły w tym zakresie? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w artykule - dzięki temu każdy dyrektor łatwo, szybko i bezpiecznie przygotuje szkołę do sezonu zimowego.W artykule m.in.Zasady i terminy przeprowadzenia kontroliLista kontrolna przygotowania szkoły do sezonu zimowegoObowiązki przed rozpoczęciem sezonu zimowegoObowiązki dyrektora w sezonie zimowymObowiązki przy odśnieżaniu dachuObowiązki przy odśnieżaniu terenu przed szkołąChodnik „bezpośrednio przy granicy nieruchomości”Dokumenty do tematuProtokół przeglądu obiektów szkoły pod kątem przygotowania do sezonu zimowegoLista kontrolna przygotowania szkoły do sezonu zimowego

Inwentaryzacja w szkole 2022 od A do Z – terminy, metody, dokumenty

Rozpoczęcie czynności inwentaryzacyjnych można rozpocząć nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie i ujęcie wyników inwentaryzacji rocznej za rok 2022, powinno nastąpić nie później niż do 26 marca 2023 r. Czynności należy wykonywać bardzo rzetelnie i szczegółowo. Nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji mogą skutkować odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dlatego tak ważne jest by właściwie się do niej przygotować, a ewentualne błędy występujące w czasie inwentaryzacji ograniczyć do minimum - szybko je zidentyfikować i skorygować. W artykule m.in.Definicja i zasady inwentaryzacjiTerminy przeprowadzania inwentaryzacji3 metody inwentaryzacjiZasady wypełniania arkuszy spisowychWyjaśnianie nieprawidłowości w inwentaryzacjiInwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w szkoleDokumenty do tematuProtokół z rozliczenia wyników inwentaryzacjiInstrukcja inwentaryzacyjna

PRZYGOTOWANIE DO ZAWODU NAUCZYCIELA W TEORII I PRAKTYCE

Kwestie nowego awansu zawodowego nauczycieli wciąż budzą wiele wątpliwości. Nowa ścieżka zawodowa, stanowisko mentora, przygotowanie do zawodu – to zagadnienia nad którymi pochylamy się w kolejnych aktualizacjach. W tym wydaniu zbieramy wątpliwości dotyczące właśnie przygotowania do zawodu. Kto odbywa przygotowanie do zawodu? Czy przygotowanie do zawodu można rozpocząć w trakcie roku szkolnego, jeśli nauczyciel został zatrudniony w późniejszym terminie niż 1 września? W jakim wymiarze musi być zatrudniony nauczyciel, żeby rozpocząć przygotowanie i czy wymiar ten może być realizowany w kilku placówkach? Czy nauczyciel rozpoczyna odbywanie przygotowania do zawodu z urzędu? Czy nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego od 1 września rozpoczął przygotowanie do zawodu? Eksperci porządkują przepisy i udzielają odpowiedzi.  W artykule m.in.:Kto odbywa przygotowanie do zawodu?Rozpoczęcie przygotowania do zawodu nauczyciela w trakcie roku szkolnegoWliczenie dotychczasowego zatrudnienia do okresu przygotowania do zawoduNauczyciel zatrudniony poniżej ½ obowiązkowego wymiaru zajęćZatrudnienie na zastępstwoCzy nauczyciel rozpoczyna odbywanie przygotowania do zawodu z urzędu?

RAPORT SPECJALNY: NOWY AWANS ZAWODOWY KROK PO KROKU

Tak ważnych zmian w awansie zawodowym nauczycieli nie było od wielu lat. W roku szkolnym 2022/2023 mamy do czynienia z reformą systemu awansu zawodowego. Sprawdzamy, jak będzie wyglądał nowy awans zawodowy nauczycieli oraz jakie czynności musi podjąć dyrektor względem nauczycieli. Wato zapoznać się z 19 krokami postępowania awansowego.W artykule m.in.: Zatrudnienie nauczyciela początkującego Przydzielenie nauczycielowi mentora Pierwsza ocena pracy nauczyciela Zatrudnienie nauczyciela na czas nieokreślony Druga, komisyjna ocena pracy Trzecia ocena pracy - na wniosek nauczyciela Dokumenty do tematu m.in: Wzór umowy o pracę z nauczycielem początkującym Informacja o rozpoczęciu okresu przygotowania do zawodu nauczyciela Informacja o powierzeniu funkcji mentora Wzór umowy o pracę na czas nieokreślony z nauczycielem początkującym

OCENIANIE UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2022/2023 – ROZWIĄZANIA PROBLEMÓW CZ. I

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów budzi zawsze wiele wątpliwości. Trzeba być stale na bieżąco z przepisami prawnymi, które wprowadzają liczne zmiany i nowe regulacje, ale pojawiają się też kwestie od dłuższego czasu wywołujące spory i dyskusje. Przykładowo, należy do nich kwestia oceny przewidywanej i jej obniżania – czy jest to możliwe?Autor publikacji zbiera problemy i pytania dyrektorów dotyczące tych zagadnień. W ten sposób powstał artykuł, który w kompleksowy sposób omawia zasady oceniania bieżącego uczniów. Każda wątpliwość zawiera opis sytuacji oraz konkretne prawidłowe postępowanie, wraz z omówieniem i podstawą prawną. Dzięki temu wszystkie sporne kwestie zostaną omówione i rozwiane.W artykule m.in.: Czy można stosować punktową skalę w ocenianiu bieżącym? Czy można podwyższyć ocenę przewidywaną? Jak wygląda procedura podwyższenia oceny przewidywanej? Czy można oceniać frekwencję na zajęciach wychowania fizycznego? Jak prawidłowo oceniać egzamin próbny?

NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY NA ROK SZKOLNY 2022/2023

Opierając się na wynikach i wnioskach z poprzedniego roku szkolnego, wytycznych kuratora, kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa dyrektor w każdym nowym roku szkolnym, do 15 września opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej swój plan nadzoru. Jest on podstawą do realizowania jego nadzoru. Plan ten i sprawowany nadzór muszą jednak przystawać do zmieniającej się rzeczywistości, nowych warunków czy wymogów, stąd tak istotne jest jego aktualizowania i wprowadzanie w życie bieżących zmian. Jak postępować sprawując nadzór, jakie dokumenty analizować w celu weryfikacji czy zadania szkoły są właściwie wypełniane, jak i kiedy można przeprowadzać kontrole wyjaśniamy w tym artykule. W artykule m.in.: Formy nadzoru pedagogicznego Analiza dokumentacji nauczania Obserwacje dyrektora Obowiązkowe kontrole planowe Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty Praktyczne porady – 10 wytycznych Dokumenty do tematu: Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2022/2023

Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od września 2022 r.

Jak co roku przed powakacyjnym spotkaniem z nauczycielami dyrektor szkoły musi się zapoznać ze zmianami prawnymi, które zaczną obowiązywać w nowym roku szkolnym. Następnie powinien zapoznać z nimi kadrę oraz zmodyfikować przepisy prawa wewnątrzszkolnego dostosowując je do wprowadzonych zmian prawnych, aby przepisy prawa lokalnego nie pozostawały w sprzeczności z prawem wyższego rzędu.

ZDALNE NAUCZANIE INDYWIDUALNE OD WRZEŚNIA 2022 R.

Od 1 września 2022 r. nauczanie indywidualne mogą być organizowane w formie zdalnej, niezależnie od tego czy ogłoszony jest stan epidemii bądź zagrożenia epidemicznego (art. 5 pkt 7-8 ustawy 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw).