Inwentaryzacja w szkole 2022 od A do Z – terminy, metody, dokumenty

Rozpoczęcie czynności inwentaryzacyjnych można rozpocząć nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie i ujęcie wyników inwentaryzacji rocznej za rok 2022, powinno nastąpić nie później niż do 26 marca 2023 r. Czynności należy wykonywać bardzo rzetelnie i szczegółowo. Nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji mogą skutkować odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dlatego tak ważne jest by właściwie się do niej przygotować, a ewentualne błędy występujące w czasie inwentaryzacji ograniczyć do minimum - szybko je zidentyfikować i skorygować. W artykule m.in.Definicja i zasady inwentaryzacjiTerminy przeprowadzania inwentaryzacji3 metody inwentaryzacjiZasady wypełniania arkuszy spisowychWyjaśnianie nieprawidłowości w inwentaryzacjiInwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w szkoleDokumenty do tematuProtokół z rozliczenia wyników inwentaryzacjiInstrukcja inwentaryzacyjna

PRZYGOTOWANIE DO ZAWODU NAUCZYCIELA W TEORII I PRAKTYCE

Kwestie nowego awansu zawodowego nauczycieli wciąż budzą wiele wątpliwości. Nowa ścieżka zawodowa, stanowisko mentora, przygotowanie do zawodu – to zagadnienia nad którymi pochylamy się w kolejnych aktualizacjach. W tym wydaniu zbieramy wątpliwości dotyczące właśnie przygotowania do zawodu. Kto odbywa przygotowanie do zawodu? Czy przygotowanie do zawodu można rozpocząć w trakcie roku szkolnego, jeśli nauczyciel został zatrudniony w późniejszym terminie niż 1 września? W jakim wymiarze musi być zatrudniony nauczyciel, żeby rozpocząć przygotowanie i czy wymiar ten może być realizowany w kilku placówkach? Czy nauczyciel rozpoczyna odbywanie przygotowania do zawodu z urzędu? Czy nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego od 1 września rozpoczął przygotowanie do zawodu? Eksperci porządkują przepisy i udzielają odpowiedzi.  W artykule m.in.:Kto odbywa przygotowanie do zawodu?Rozpoczęcie przygotowania do zawodu nauczyciela w trakcie roku szkolnegoWliczenie dotychczasowego zatrudnienia do okresu przygotowania do zawoduNauczyciel zatrudniony poniżej ½ obowiązkowego wymiaru zajęćZatrudnienie na zastępstwoCzy nauczyciel rozpoczyna odbywanie przygotowania do zawodu z urzędu?

RAPORT SPECJALNY: NOWY AWANS ZAWODOWY KROK PO KROKU

Tak ważnych zmian w awansie zawodowym nauczycieli nie było od wielu lat. W roku szkolnym 2022/2023 mamy do czynienia z reformą systemu awansu zawodowego. Sprawdzamy, jak będzie wyglądał nowy awans zawodowy nauczycieli oraz jakie czynności musi podjąć dyrektor względem nauczycieli. Wato zapoznać się z 19 krokami postępowania awansowego.W artykule m.in.: Zatrudnienie nauczyciela początkującego Przydzielenie nauczycielowi mentora Pierwsza ocena pracy nauczyciela Zatrudnienie nauczyciela na czas nieokreślony Druga, komisyjna ocena pracy Trzecia ocena pracy - na wniosek nauczyciela Dokumenty do tematu m.in: Wzór umowy o pracę z nauczycielem początkującym Informacja o rozpoczęciu okresu przygotowania do zawodu nauczyciela Informacja o powierzeniu funkcji mentora Wzór umowy o pracę na czas nieokreślony z nauczycielem początkującym

OCENIANIE UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2022/2023 – ROZWIĄZANIA PROBLEMÓW CZ. I

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów budzi zawsze wiele wątpliwości. Trzeba być stale na bieżąco z przepisami prawnymi, które wprowadzają liczne zmiany i nowe regulacje, ale pojawiają się też kwestie od dłuższego czasu wywołujące spory i dyskusje. Przykładowo, należy do nich kwestia oceny przewidywanej i jej obniżania – czy jest to możliwe?Autor publikacji zbiera problemy i pytania dyrektorów dotyczące tych zagadnień. W ten sposób powstał artykuł, który w kompleksowy sposób omawia zasady oceniania bieżącego uczniów. Każda wątpliwość zawiera opis sytuacji oraz konkretne prawidłowe postępowanie, wraz z omówieniem i podstawą prawną. Dzięki temu wszystkie sporne kwestie zostaną omówione i rozwiane.W artykule m.in.: Czy można stosować punktową skalę w ocenianiu bieżącym? Czy można podwyższyć ocenę przewidywaną? Jak wygląda procedura podwyższenia oceny przewidywanej? Czy można oceniać frekwencję na zajęciach wychowania fizycznego? Jak prawidłowo oceniać egzamin próbny?

NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY NA ROK SZKOLNY 2022/2023

Opierając się na wynikach i wnioskach z poprzedniego roku szkolnego, wytycznych kuratora, kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa dyrektor w każdym nowym roku szkolnym, do 15 września opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej swój plan nadzoru. Jest on podstawą do realizowania jego nadzoru. Plan ten i sprawowany nadzór muszą jednak przystawać do zmieniającej się rzeczywistości, nowych warunków czy wymogów, stąd tak istotne jest jego aktualizowania i wprowadzanie w życie bieżących zmian. Jak postępować sprawując nadzór, jakie dokumenty analizować w celu weryfikacji czy zadania szkoły są właściwie wypełniane, jak i kiedy można przeprowadzać kontrole wyjaśniamy w tym artykule. W artykule m.in.: Formy nadzoru pedagogicznego Analiza dokumentacji nauczania Obserwacje dyrektora Obowiązkowe kontrole planowe Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty Praktyczne porady – 10 wytycznych Dokumenty do tematu: Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2022/2023

Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od września 2022 r.

Jak co roku przed powakacyjnym spotkaniem z nauczycielami dyrektor szkoły musi się zapoznać ze zmianami prawnymi, które zaczną obowiązywać w nowym roku szkolnym. Następnie powinien zapoznać z nimi kadrę oraz zmodyfikować przepisy prawa wewnątrzszkolnego dostosowując je do wprowadzonych zmian prawnych, aby przepisy prawa lokalnego nie pozostawały w sprzeczności z prawem wyższego rzędu.

ZDALNE NAUCZANIE INDYWIDUALNE OD WRZEŚNIA 2022 R.

Od 1 września 2022 r. nauczanie indywidualne mogą być organizowane w formie zdalnej, niezależnie od tego czy ogłoszony jest stan epidemii bądź zagrożenia epidemicznego (art. 5 pkt 7-8 ustawy 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw).

LISTA KONTROLNA DYREKTORA - WRZESIEŃ 2022

Zadania dyrektora szkoły na początku roku szkolnego

RAPORT SPECJALNY: ZEBRANIE PODSUMOWUJĄCE RADY PEDAGOGICZNEJ (2021/2022)

Przepisy ustawy Prawo oświatowe wymagają zorganizowania zebrania rady pedagogicznej, m.in. po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych (czerwiec). Cel zebrania jest niezmienny – podsumowanie działalności szkoły (placówki) w danym roku szkolnym. Każde podsumowanie ma w sobie potencjał. Pozwala spojrzeć z dystansem na codzienne sprawy, zastanowić się nad efektami pracy, zaplanować niezbędne zmiany. Jest szansą na rozwój. Przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące podsumowania nadzoru pedagogicznego oraz zebrania rady pedagogicznej. Ekspert krok po kroku podaje wytyczne, przepisy, postępowanie, elementy rady.W artykule m.in.Termin przeprowadzenia zebraniaWnioski z nadzoru pedagogicznegoZawiadomienie o zebraniuPorządek zebrania rady pedagogicznejProtokołowanie zebraniaUdostępnianie protokołów zebrania rady pedagogicznejOsoby „trzecie” podczas zebrania radyDokumenty do tematuPrzykładowy dokument „Informacje o działalności szkoły w roku szkolnym 2021/2022”

RAPORT SPECJALNY: Klasyfikacja uczniów – 22 sytuacje problemowe z rozwiązaniami

Co roku ocenienie i klasyfikacja uczniów przysparza wielu wątpliwości. Ekspert zbiera 22 problemy dotyczące tego zagadnienia, porządkuje, wyjaśnia i wskazuje postępowanie krok po kroku. Warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi promocji uczniów, oceniania w edukacji domowej, zasad klasyfikacji w szkole dla dorosłych, egzaminu poprawkowego czy ocen przewidywanych. Dzięki temu artykułowi każdy dyrektor szybko i łatwo dotrze do interesującego go zagadnienia i rozwiąże je i zgodnie z prawem. W artykule m.in.Frekwencja na zajęciach a klasyfikacja rocznaZakres materiału na egzaminie klasyfikacyjnymZwolnienie z wychowania fizycznegoNiezrealizowanie praktyki zawodowejDługotrwały pobyt ucznia w szpitalu a wystawienie ocenSłuchacze szkoły dla dorosłychKompetencje rady pedagogicznej związane z klasyfikacją i promocją