Dzieci z grupy ryzyka dysleksji i uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem nie tylko przekazywania wiedzy, ale także dostrzegania i odpowiadania na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Jednym z ostatnio coraz częściej spotykanych, a zarazem często niezrozumianych zaburzeń jest dysleksja – specyficzne trudności w uczeniu się, które mogą znacząco wpływać na wyniki ucznia, jego samoocenę oraz motywację do nauki. Właściwe rozpoznanie i zrozumienie dysleksji to pierwszy krok do skutecznego wsparcia dziecka w procesie edukacyjnym. Artykuł ten ma na celu dostarczenie praktycznych wskazówek, jak diagnozować i wspierać uczniów z dysleksją oraz jak organizować pracę szkoły i zespołu nauczycieli, by edukacja była bardziej dostępna i skuteczna.W artykule m.in.Formy wsparcia ucznia z dysleksjąDiagnoza i opinia poradniWczesne rozpoznanie symptomówDostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z dysleksjąZwolnienie z drugiego języka obcegoDokumenty do tematuDecyzja w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcegoPraktyczna narzędziaPrzykłady dostosowania wymagań edukacyjnych dla ucznia z trudnościami szkolnymi z wybranych przedmiotów

Ruch kadrowy 2025 - z udziałem nauczycieli religii

Przed rokiem szkolnym 2025/2026 można w większym stopniu niż w poprzednich latach szkolnych zaobserwować malejącą liczbę godzin dla nauczycieli. Dotyczy to w szczególności katechetów, w przypadku których w wyniku zmian w przepisach dojdzie do zmniejszenia liczby zajęć religii. W artykule wyjaśniamy, jak wykonać poszczególne czynności w ruchu kadrowym 2025, by zminimalizować ryzyko sporu sądowego z nauczycielami.W artykule m.in.5 czynności w ruchu kadrowym nauczycieliJakie możliwości ma pracodawca wobec nauczycieliOświadczenie o wypowiedzeniu stosunku pracyWypowiedzenie umowy o pracę nauczycielaKiedy dokonać wypowiedzeniaPrzeniesienie służbowe – w jakich przypadkachDokumenty do tematuWypowiedzenie warunków umowy o pracęWypowiedzenie stosunku pracy

Wycieczka, wyjście z uczniami i zielona szkoła w praktyce

Po dwóch latach izolacji, kwarantann, zawieszonych zajęć i nauki zdalnej w końcu wróciliśmy do normalności, a co za tym idzie - szkoły mogą organizować już wyjścia, wycieczki i zielone szkoły. Maj i czerwiec to najlepszy okres na klasowy wyjazd. Przypominamy najważniejsze zasady, wytyczne, reguły dotyczące organizacji wycieczek szkolnych. Artykuł składa się z 15 konkretnych pytań i problemów szkolnych – autorzy porządkują przepisy i rozwiewają wątpliwości m.in. na temat tego, ilu opiekunów wymaganych jest podczas wycieczki, czy potrzebne jest ubezpieczenie NNW, czy można organizować wycieczki w upały, czy uczeń sam może dojechać na miejsce imprezy, co należy kwalifikować jako wyjścia, a co jako wycieczkę szkolną? W artykule m.in.Zgłaszanie wycieczki zagranicznej organizowanej przez szkołęZgoda rodziców na wyjście z klasą poza teren szkołyUczeń ze spektrum autyzmu a uczestnictwo w wycieczkach szkolnychLiczba opiekunów na wycieczce lub wyjściu poza teren szkołyWycieczka w wysokie temperaturyKurs kierownika wypoczynkuDokumenty do tematu m.in.Zgoda na udział w wycieczce – język polskiZgoda na udział w wycieczce – język ukraińskiInstrukcja tworzenia regulaminu wycieczkiRegulamin zachowania się uczniów w czasie wycieczki szkolnej

Zmiana tożsamości ucznia - zadania i obowiązki szkoły

W tym roku szkolnym w klasie pierwszej jest niepełnoletnia uczennica, która wystąpiła z prośbą do nauczycieli uczących, aby zwracać się do niej w formie męskiej. Po rozmowie z rodzicami zasięgnięto informacji, iż uczennica jest w trakcie diagnozy u neuropsychiatry, psychiatry, seksuologa. W szkole jednak nie mamy dokumentów, które potwierdziłyby, że badania są w toku. Prośba uczennicy została złożona bez wiedzy rodziców. Jakie powinno być stanowisko szkoły zgodne z obowiązującym prawem dotyczącym zwracania się do uczennicy (bez oficjalnej zmiany płci) w formie męskiej?

Zapowiedzi zmian w Karcie Nauczyciela - 17 nowości

Ministerstwo Edukacji Narodowej i strona związkowa wychodząc naprzeciw pracownikom oświaty, proponują unowocześnienie systemu oświaty oraz zwiększenie atrakcyjności zawodu nauczyciela. Zapowiadane zmiany w Karcie Nauczyciela mają znacząco wpłynąć na warunki pracy, rozwój zawodowy oraz wynagradzanie nauczycieli. Przedstawiamy 17 punktów, dotyczących nowości w kwestiach kadrowych, płacowych, awansu zawodowego i czasu pracy.

Obieg arkusza organizacyjnego 2025/2026 - ważne terminy i zadania

Marzec to czas wytężonych prac nad arkuszem organizacyjnym na kolejny rok szkolny – opracowanie projektu, ustalanie etatów, dobór nauczycieli do zwolnienia. Od kwietnia zaczyna się jego obieg, przekazywanie arkusza odpowiednim organom, konsultacje i zatwierdzenie. Przedstawiamy jakie obowiązują terminy i jakie zadania ma dyrektor po tym, jak arkusz zostanie już stworzony. Opracowanie Agnieszka Stebelska na podstawie porad udzielonych przez ekspertów: Michała Kowalskiego, Jacka Miklasińskiego, Przemysława Ogonowskiego, Dariusza DwojewskiegoW artykule m.in.Procedura zatwierdzenia arkusza organizacyjnego szkołyOpinia organizacji związkowej Czy opinia związków zawodowych dotycząca arkusza organizacyjnego jest wiążąca?Dlaczego rada pedagogiczna nie opiniuje arkusza organizacji?Przekazanie organowi prowadzącemuWażne zmiany i nowości w arkuszu organizacyjnym na rok 2025/2026Dokumenty do tematuWzór wniosku do organizacji związkowej o wyrażenie opiniiWzór wniosku do organu prowadzącego o zaopiniowanie projektu arkusza

Procedury postępowania w przypadku prób samobójczych i samobójstw uczniów

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, szkoły mają obowiązek określenia odpowiednich procedur w ramach standardów ochrony małoletnich. Pozostałe przepisy nie nakładają na szkołę obowiązku ich tworzenia. Są one opracowywane, gdy dyrektor uzna, że ich wprowadzenie i stosowanie w konkretnych sytuacjach będzie konieczne lub pomocne. Zważywszy jednak na to, że problem myśli i prób samobójczych jest coraz bardziej powszechny wśród coraz młodszych dzieci, warto być bardzo czujnym i podjąć odpowiednie kroki zapobiegawcze z wyprzedzeniem. W artykule m.in.Przyczyny samobójstw wśród dzieci i młodzieżyGdy nastolatek mówi o samobójstwieDiagnoza ryzyka zachowań samobójczych zachowanieProcedury na wypadek sytuacji nieprzewidzianych i kryzysowychOdpowiedzialność dyrektora szkołyDziałania postwencyjne w szkole po śmierci samobójczej uczniaCzy próbę samobójczą ucznia należy zgłaszać do jakiegoś organu?Praktyczna narzędzieMEN: Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym

Monitoring wizyjny w placówce oświatowej krok po kroku

Bezpieczeństwa w placówce oświatowej nigdy za wiele. W tym wydaniu piszemy również na temat prób samobójczych i samobójstw uczniów. Jednym ze sposób na uniknięcie takich tragedii jest właśnie wprowadzenie w szkole monitoringu. Jednak – o czym trzeba pamiętać – z założenia kamery nie mogą być w każdym pomieszczeniu. Gdzie można je zamieszczać, a gdzie nie i jakie są wyjątki? Prezentujemy przepisy, obowiązki, postępowanie i przykłady z praktyki dotyczące wprowadzania i działania monitoringu.W artykule m.in.Podstawa prawna i zasady wprowadzenia monitoringuPomieszczania objęte monitoringiemMonitoring wizyjny w sali lekcyjnejMonitoring wizyjny w pomieszczaniach higienicznosanitarnychMonitoring w celu kontroli dyżurów międzylekcyjnychObowiązkowe uzgodnienia i konsultacjeFunkcjonowanie monitoringu a ustawa Kamilka

Zmiany na egzaminie maturalnym – System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Ogólnokształcące (SIOEO)

Już w roku szkolnym 2024/2025 egzamin maturalny zostanie zorganizowany z wykorzystaniem SIOEO czyli Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Ogólnokształcące.

Wydłużenie egzaminu ósmoklasisty już w 2025 r.

Czas trwania egzaminu ósmoklasisty zostanie wydłużony o 25%. Zmiany obejmą już egzamin zdawany w 2025 r.