Trzynastka za 2024 r. - uniknij 3 najczęściej popełnianych błędów
Mimo że naliczanie trzynastych pensji to coroczne zadanie osób odpowiedzialnych za sprawy kadrowo-płacowe w jednostkach oświatowych to jednak mając do obsługi kilkudziesięciu pracowników nietrudno o błąd. Podpowiadamy, jak obliczyć trzynastkę za 2024 rok oraz gdzie najczęściej występują pomyłki w ustaleniu do niej prawa lub obliczeniu jej wysokości. W artykule m.in.Jak obliczyć trzynastkę za 2024 rok?Wysokość trzynastki w praktyce - 25 przykładówBłąd 1. Niepoprawnie ustalony okres przepracowanyBłąd 2. Nieuwzględnienie wyjątków od wymogu przepracowania 6 miesięcyBłąd 3. Niepoprawnie naliczona wysokość trzynastkiDokumenty do tematuInformacja o braku uprawnienia do dodatkowego wynagrodzenia rocznegoInformacja o przyznaniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego
POMOCNIK DYREKTORA GRUDZIEŃ
Kiermasz świąteczny w szkole
Jak ustalić wymiar urlopu w ramach pierwszej pracy w oświacie?
Podjęcie przez nauczyciela pierwszej pracy w życiu w jednostce oświatowej nie zawsze będzie się wiązało z nabyciem prawa do urlopu wypoczynkowego. Przykładowo nauczyciel zatrudniony po raz pierwszy w szkole feryjnej od września do grudnia 2024 r. nie nabędzie prawa do urlopu wypoczynkowego, ponieważ nie dopracuje do dnia poprzedzającego ferie szkolne. W artykule m.in.Urlop nauczycieli zatrudnionych w placówkach feryjnychUrlop nauczycieli placówek nieferyjnych4 przykłady z praktyki szkolnejDokumenty do tematuInformacja o udzieleniu urlopu wypoczynkowego
Pielęgniarka szkolna - obalamy 7 mitów
Pielęgniarka szkolna pełni istotną funkcję w systemie oświaty, przyczyniając się do realizacji obowiązku zapewnienia bezpiecznych warunków nauki oraz opieki zdrowotnej nad uczniami. Jej rola regulowana jest przepisami prawa, które precyzują zakres obowiązków oraz odpowiedzialność, jaka na niej spoczywa. Zadania pielęgniarki szkolnej obejmują nie tylko doraźną pomoc medyczną, ale także działania profilaktyczne, edukację zdrowotną oraz współpracę z rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły. W artykule zbieramy i obalamy 7 najczęściej spotykanych mitów, dotyczących pracy pielęgniarki w szkole.W artykule m.in.Kontrola czystości głów dzieciPrzeprowadzanie badań bilansowych uczniówWeryfikacja w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle SeksualnymPodawanie leków i zajmowanie się uczniami przewlekle chorymiLiczba godzin dostępność pielęgniarki szkolnej
Ankiety jako narzędzia pomocne w doskonaleniu pracy szkoły
Coraz więcej uczniów boryka się z licznymi problemami, a podłoża wielu z nich można doszukać się w miejscu, w którym spędzają, poza domem, najwięcej czasu - więc w szkole. Poczucie zagrożenia, lęk przed nauczycielem, odrzucenie ze strony rówieśników, brak tolerancji, zbyt wymakający i niewłaściwie podchodzący do problemów pedagodzy. Obowiązkiem dyrektora jest jak najszybciej wychwycić te oraz inne problemy i skutecznie im zaradzić. Pomocne mogą się tu okazać ankiety – anonimowe, badające poczucie bezpieczeństwa, zadowolenie uczniów czy ich relacje z nauczycielami. Dane z nich zebrane będą idealnym narzędziem do doskonalenia pracy szkoły. W artykule m.in.Zadania dyrektora szkołyNarzędzie do uzyskania obiektywnych informacjiCel ankiety9 zasad tworzenia ankietPraktyczne narzędzieAnkieta dla uczniów o pracy nauczycielaAnkieta dla uczniów o bezpieczeństwie i atmosferzeAnkieta dla maturzystów
Dokumentacja szkolna w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Bardzo ważną częścią pracy każdego nauczyciela, specjalisty i dyrektora jest dokumentowanie swojej pracy. Rozporządzenie wskazuje rodzaj koniecznych dokumentów oraz zakres niezbędnych informacji, które powinny zostać uwzględnione w tych dokumentach. Nie narzuca jednak konkretnego wzoru i pozostawia szkole możliwość przyjęcia najbardziej dla niej przydatnego i celowego sposobu dokumentowania podejmowanych działań. Jakie dokumenty powinni prowadzić specjaliści i co w nich zapisywać opisujemy w artykule. W artykule m.in.Ogólne zasady prowadzenia dokumentacjiDziennik pracy specjalistyDziennik innych zajęćProgram prowadzonych przez specjalistę zajęćDokumentacja postępów dzieciIndywidualne teczki uczniaDokumentowanie współpracy z rodzicami i innymi podmiotamiDokumenty do tematuZarządzenie w sprawie sposobu informowania rodziców o formach i okresie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznejZawiadomienie o spotkanie zespołu nauczycieli i specjalistówPraktyczne narzędziePrzykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego
Stara i nowa ścieżka awansu zawodowego - porównanie
Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela od 1 września 2022 r. nauczyciele realizują nową ścieżkę awansu zawodowego. Jednocześnie do 31 sierpnia 2027 r. część nauczycieli może uzyskać wyższy stopień awansu na dotychczasowych zasadach. Dla dyrektora szkoły oznacza to więcej obowiązków, ponieważ będzie musiał stosować zarówno dotychczasowe, jak i nowe przepisy. Sprawdzamy, jakie są różnice między starą a nową ścieżką awansu zawodowego nauczycieli – dzięki temu każdy dyrektor pozna swoje nowe obowiązki.W artykule m.in.Okres przygotowania do zawodu nauczycielaOcena pracy nauczycieli początkującychOcena pracy po zasięgnięciu opinii mentoraSzczególne zasady uzyskiwania stopni awansu zawodowegoWyznaczenie mentora a rozpoczęcie przygotowania do zawoduCzy nauczyciele specjaliści przystępują do awansu na zasadach jak pozostali nauczyciele?
Kontrola z kuratorium od A do Z
Jedną z kontroli, której podlegają dyrektorzy szkół jest kontrola organu nadzoru. Może być planowa - wynikać z planu nadzoru kuratora oświaty lub doraźna, np. jeśli została wniesiona skarga przez rodziców. Dyrektor musi wiedzieć jak się do niej przygotować, co podlega takiej kontroli, ile dni może trwać oraz jakie dokumenty zostaną sporządzone. Ma w związku z tym liczne obowiązki, ale też prawa. Porządkujemy przepisy, wytyczne i zasady postępowania.W artykule m.in.Zasady przeprowadzania kontroliProtokół kontroli i zastrzeżenia do protokołuCzynności pokontrolneIle lat wstecz może sprawdzać dokumenty wizytator z kuratoriumIle czasu ma kuratorium na wydanie dokumentacji pokontrolnej
Jakie regulaminy, procedury i instrukcje muszą być w szkole?
Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz właściwej organizacji pracy, w szkole są tworzone liczne regulaminy, procedury i instrukcje. Nie wszystkie jednak dokumenty należy opracowywać obowiązkowo. Porządkujemy te zasady: które z dokumentów są wymagane przepisami prawa, które nie są obligatoryjne, ale lepiej je stworzyć, a które tylko są wytworem biurokracji i można całkowicie z nich zrezygnować. W artykule im.in.Zarządzenia dyrektoraLista przykładowych regulaminów szkolnychCzy nadal obowiązuje instrukcja ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania?Kiedy opracować procedurę szkolną?Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnichProcedura monitorowania i weryfikowania standardów ochrony małoletnich
Jak zareagować w przypadku podejrzenia popełnienia czynu dyscyplinarnego przez nauczyciela
Za popełnienie czynu dyscyplinarnego nauczyciel może zostać ukarany naganą z ostrzeżeniem, zwolnieniem z pracy, zwolnieniem z pracy z czasowym zakazem przyjmowania do zawodu, a nawet wydaleniem z zawodu. Dyrektor wprawdzie nie wymierza kar dyscyplinarnych, niemniej jednak musi ustalić, czy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przez nauczyciela czynu dyscyplinarnego, a następnie – w razie konieczności – zawiadomić o tym rzecznika dyscyplinarnego nauczycieli. Obowiązek ten istnieje w przypadku naruszenia praw lub dobra dziecka. Sprawdzamy, jak zareagować, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przez nauczyciela czynu dyscyplinarnego.W artykule m.in.Kto podlega odpowiedzialności dyscyplinarnejCzym jest czyn dyscyplinarny nauczycielaKiedy dyrektor musi a kiedy może zawiadomić rzecznika dyscyplinarnegoNauczyciel powinien złożyć wyjaśnieniaKara porządkowa zamiast zawiadomienia rzecznikaDokumenty do tematuZawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia czynu dyscyplinarnego
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »