RADA PEDAGOGICZNA PODSUMOWUJĄCA I WNIOSKI Z NADZORU 2024-2025
Rada pedagogiczna podsumowująca rok szkolny 2024/2025 służy ocenie realizacji planu nadzoru pedagogicznego oraz wyciągnięciu wniosków do dalszej pracy szkoły. To moment na analizę efektów działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz wskazanie obszarów wymagających poprawy. W artykule przedstawiamy, jak przygotować się do tego posiedzenia i sformułować wnioski wspierające rozwój placówki.W artykule m.in.Co uwzględnić w podsumowaniu?Jak zorganizować zebranie rady zgodnie z przepisami?Obowiązek zawiadomienia rady o terminie i porządku zebraniaUczestnicy zebrania rady pedagogicznejPorządek zebrania rady pedagogicznejPrzedstawienie i przyjęcie porządku zebraniaPodejmowanie uchwał i wnioskówDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznejPraktyczne narzędzieZagadnienia do przedstawienia na zebraniu podsumowującym
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO 2024/2025
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025 stanowi kluczowy element oceny efektywności działań edukacyjnych i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Artykuł ma na celu omówienie istotnych kwestii związanych z przygotowaniem sprawozdań i podsumowań nadzoru, w tym zakresu analizy, formy oraz sposobu komunikowania wyników. Zostaną również przedstawione elementy dokumentu podsumowującego, a także schemat analizy wyników, który pomoże w wyciąganiu wniosków oraz formułowaniu rekomendacji. Całość materiału stanowi praktyczne wsparcie dla osób odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny w placówkach oświatowych.W artykule m.in.Sprawozdanie a podsumowanie nadzoruZakres podsumowaniaForma i sposób komunikowaniaForma i elementy dokumentuSchemat analizy wynikówDokumenty do tematu Przykładowe wnioski i rekomendacje z kontroli przestrzegania przepisów prawa
Protokołowanie zebrania rady pedagogicznej – praktyczne wskazówki
Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej to obowiązek formalny, który wymaga znajomości określonych zasad. W artykule przedstawiamy, jak prawidłowo przygotować protokół – od wyboru protokolanta, przez elementy dokumentu, aż po jego zabezpieczenie i udostępnianie. Uzupełnieniem materiału są gotowe wzory pomocne w codziennej pracy.W artykule m.in.Forma i treść protokołuWybór protokolantaWytyczne do sporządzania protokołuElementy protokołuZabezpieczenie protokołówUdostępnianie protokołów zebrania rady pedagogicznejDokumenty do tematuPrzykład protokołu z posiedzenia rady pedagogicznej podsumowującego rokProtokół z zebrania rady pedagogicznej na temat porozumienia z rada rodziców w sprawie wprowadzenia programu wychowawczo profilaktycznego
Egzamin poprawkowy w praktyce szkolnej – 10 problemów z rozwiązaniami
Choć zasady organizacji egzaminu poprawkowego określają przepisy rozporządzenia i ustawy o systemie oświaty, praktyka pokazuje, że w codziennym funkcjonowaniu placówek pojawia się szereg niejasności i problemów. Dotyczą one m.in. terminów, składu komisji, praw ucznia i rodzica, a także dokumentowania przebiegu egzaminu. W artykule przedstawiamy 10 najczęstszych problemów – oraz konkretne, zgodne z przepisami oświatowymi, rozwiązania. Pozwoli to uniknąć błędów formalnych i zorganizować egzamin w sposób przejrzysty i zgodny z prawem.W artykule m.in.Czy można przesunięcia terminu egzaminu poprawkowego na wrzesień?Jak udokumentować nieobecność ucznia na egzaminie poprawkowym?Czy wynik egzaminu poprawkowego ogłasza się w dniu, w którym się odbył?Czy z egzaminu poprawkowego należy sporządzić protokół?Dokumenty do tematuProtokół z egzaminu poprawkowego
Weryfikacja dokumentacji szkolnej na koniec roku szkolnego – gotowe checklisty
Czerwiec oraz okres pomiędzy zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych a końcem roku szkolnego to czas intensywnych obowiązków dla dyrektorów szkół. Warto dobrze zaplanować pracę, aby znaleźć również chwilę na skorzystanie z urlopu wypoczynkowego. Jednym z kluczowych zadań do wykonania przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego jest skrupulatna kontrola prowadzenia dokumentacji szkoły związanej z działalnością dydaktyczno-wychowawczą oraz opiekuńczą.W artykule m.in.Zakres kontroli poszczególnych dokumentówDziennik w formie elektronicznejDokumentowanie kontroliSprostowanie błędów i pomyłekKontrola dokumentacji przed nowym rokiem szkolnym – checklistaDokumenty do tematuEwidencje wydawanych dokumentów szkolnych
Praktyczny przewodnik po klasyfikacji rocznej 2024/2025 - przykłady, błędy, wskazówki i checklisty
Ocena to nie tylko cyferka. Zbliżający się koniec roku szkolnego to czas wzmożonej pracy i trudnych decyzji. To właśnie w tym okresie pojawia się najwięcej pytań, dylematów i… błędów. W artykule przedstawiamy 10 przykładów z praktyki szkolnej, które ilustrują najczęstsze wyzwania i niejednoznaczności związane z ocenianiem oraz 10 błędów, których warto unikać, by zapewnić zgodność z przepisami i wysoką jakość procesu edukacyjnego. W artykule m.in.:Klasyfikacja i promowanie - 10 przykładów z praktykiCzy można obniżyć przewidywaną ocenę klasyfikacyjną?Egzamin klasyfikacyjnyZgłaszanie zastrzeżeńProcedura rozpoznawania zastrzeżeń do rocznej oceny klasyfikacyjnejPromocja do kolejnej klasyOcenianie uczniów – 10 błędówPraktyczna narzędzieChecklista: Wystawianie ocen klasyfikacyjnych – obowiązki nauczycieli i dyrektoraChecklista: Klasyfikacja roczna – obowiązki dyrektora i rady pedagogicznejQuiz: Sprawdź, czy znasz zasady oceniania i klasyfikacji – 10 pytańDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznejUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznej i końcowej klas programowo najwyższych
Checklisty kadrowo-płacowych obowiązków dyrektora przed wakacjami
Koniec roku szkolnego to dla dyrektorów placówek oświatowych czas wzmożonej pracy organizacyjnej i administracyjnej. Zanim szkoła opustoszeje na czas wakacji, trzeba dopełnić szeregu obowiązków kadrowo-płacowych, od aktualizacji dokumentacji pracowniczej po przygotowanie wypłat wynagrodzeń i świadczeń urlopowych. Artykuł przedstawia praktyczne checklisty najważniejszych zadań, które każdy dyrektor powinien zrealizować przed rozpoczęciem przerwy letniej, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie szkoły i uniknąć problemów w nowym roku szkolnym.W artykule m.in.Checklista obowiązków dyrektora w ruchu kadrowym 2025/2026Checklista zadań kadrowo-płacowych przed wakacjami10 najczęstszych błędów kadrowo-płacowych przed wakacjami – i jak ich uniknąć
Omówienie obserwowanej przez dyrektora lekcji krok po kroku
Obserwacja lekcji przez dyrektora to nie tylko obowiązek wynikający z nadzoru pedagogicznego, ale przede wszystkim szansa na konstruktywny dialog z nauczycielem, wspierający jego rozwój zawodowy. Kluczowym elementem całego procesu jest jednak omówienie zajęć – rzetelne, rzeczowe i prowadzone w atmosferze wzajemnego zaufania. Jak przeprowadzić taką rozmowę, by była merytoryczna, motywująca i nie została odebrana jako krytyka? W tym artykule przedstawiamy krok po kroku, jak przygotować i poprowadzić omówienie lekcji – od pierwszego pytania po wspólne wnioski i rekomendacje na przyszłość.W artykule m.in.Obserwacja w nadzorze pedagogicznymObserwacja w procedurze oceny pracy nauczycieliHospitacja a obserwacja Dokumentowanie obserwacjiProcedura krok po krokuInformacja zwrotna dla nauczycielaDokumenty do tematuArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – kształcenie umiejętności określonych w podstawie programowejArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – indywidualizacja procesu nauczaniaPraktyczne narzędzie Checklista: Etapy omówienia obserwowanej lekcji przez dyrektora szkoły
Edukacja zdrowotna zamiast WDŻ - jak zorganizować zajęcia?
Od września będzie obowiązywało nowe rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, a dotyczyć będzie organizacji zajęć edukacji zdrowotnej. Wiadomo już, że zajęcia nie będą obowiązkowe a nowe przepisy określają sposób ich organizacji, w tym liczebność grup czy termin na ewentualną rezygnację z zajęć. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2025 r. Sprawdzamy, jak prawidłowo zorganizować zajęcia z edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026.
Cyfrowa przemoc. Jak szkoła może chronić uczniów?
Internet i urządzenia elektroniczne stały się nieodzownym elementem życia każdego młodego człowieka. Zdecydowana większość nastolatków nie potrafi sobie wyobrazić bez nich codziennego funkcjonowania. Czując się bardzo pewnie w wirtualnej rzeczywistości, dostrzegają w nowoczesnych technologiach nie tylko korzyści ułatwiające im życie, ale także możliwości łatwego dokuczania, poniżania, obrażania innych. Zjawisko to określane jest jako przemoc w sieci. Staje się ono coraz poważniejszym problemem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W związku z tym, że wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwija się ono dynamicznie i przybiera na sile, każda szkoła w trosce o bezpieczeństwo swoich uczniów powinna dostrzec problem, podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy ten problem się pojawi. W artykule m.in.Formy cyberprzemocyWykorzystywanie czyjegoś wizerunku Sprawcy i ofiary cyberprzemocyZapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieżyUjawnienia cyberprzemocy w szkole – sposób postępowaniaProcedury i działania interwencyjnePraktyczne narzędzie:Cyberprzemoc – jak jej zapobiegać i w jaki sposób na nią reagować? Scenariusz zajęć