WYDANIE BIEŻĄCE

Cyfrowa przemoc. Jak szkoła może chronić uczniów?
Internet i urządzenia elektroniczne stały się nieodzownym elementem życia każdego młodego człowieka. Zdecydowana większość nastolatków nie potrafi sobie wyobrazić bez nich codziennego funkcjonowania. Czując się bardzo pewnie w wirtualnej rzeczywistości, dostrzegają w nowoczesnych technologiach nie tylko korzyści ułatwiające im życie, ale także możliwości łatwego dokuczania, poniżania, obrażania innych. Zjawisko to określane jest jako przemoc w sieci. Staje się ono coraz poważniejszym problemem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W związku z tym, że wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwija się ono dynamicznie i przybiera na sile, każda szkoła w trosce o bezpieczeństwo swoich uczniów powinna dostrzec problem, podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy ten problem się pojawi. W artykule m.in.Formy cyberprzemocyWykorzystywanie czyjegoś wizerunku Sprawcy i ofiary cyberprzemocyZapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieżyUjawnienia cyberprzemocy w szkole – sposób postępowaniaProcedury i działania interwencyjnePraktyczne narzędzie:Cyberprzemoc – jak jej zapobiegać i w jaki sposób na nią reagować? Scenariusz zajęć

czytaj więcej »

Od września będzie obowiązywało nowe rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, a dotyczyć będzie organizacji zajęć edukacji zdrowotnej. Wiadomo już, że zajęcia nie będą obowiązkowe a nowe przepisy określają sposób ich organizacji, w tym liczebność grup czy termin na ewentualną rezygnację z zajęć. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2025 r. Sprawdzamy, jak prawidłowo zorganizować zajęcia z edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026.

czytaj więcej »

Nowelizacja Kodeksu pracy, która według planów ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r. umożliwi zaliczanie okresów umów zlecenia i okresów działalności gospodarczej do stażu pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Projekt został już pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

czytaj więcej »

Projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe nie został jeszcze opublikowany, niemniej jednak zmiany zapowiedziano w wykazie prac legislacyjnych. Projekt ma zostać przedstawiony w III kwartale 2025 r. Przedstawiamy 12 zmian w ustawie – Prawo oświatowe.

czytaj więcej »

Szkoły będą musiały powołać Rzeczników Praw Uczniowskich, którzy zadbają o respektowanie praw uczniów. Te z kolei zostaną uregulowane w ustawowym katalogu. Poza prawami uczniów zostaną także uregulowane wolności uczniów oraz ich obowiązki. Ministerstwo Edukacji Narodowe zapowiada, że projekt zostanie opublikowany w II kwartale 2025 r.

czytaj więcej »

W wykazie prac legislacyjnych rządu ukazał się projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje on szereg zmian w ustawie o systemie oświaty, w tym m.in. powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz rezygnację z matury z łaciny.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy za stwierdzenie stosowania przez ucznia cyberprzemocy, hejtu w sieci wobec innych uczniów w klasie, można pominąć gradację kar wskazanych w statucie szkoły i ukarać go naganą dyrektora szkoły? Uczeń nie był wcześniej karany w szkole.

czytaj więcej »

Pytanie: Ile dni ma rodzic na odwołanie od decyzji o skreśleniu z listy uczniów? Jak liczyć ten termin – czy są to dni kalendarzowe czy robocze?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w związku ze zmianą wymiaru zajęć religii w szkołach od września 2025 zachodzi konieczność złożenia nowych oświadczeń przez rodziców w zakresie nauczania religii? Czy zmniejszenie liczby godzin religii z 2 do 1 ma wpływ na ważność złożonych wcześniej oświadczeń?

czytaj więcej »

Pytanie: W szkole wszyscy uczniowie realizują naukę w formie edukacji domowej. Zgodnie z przepisami uczeń, który nie zda egzaminów klasyfikacyjnych, powinien zakończyć naukę w edukacji domowej. A co w sytuacji, gdy uczeń jest w którejś z klas I-III i nie otrzymuje promocji na wniosek rodzica? Czy taki uczeń może zostać nadal w edukacji domowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeżeli uczeń na I etapie edukacyjnym miał 1 wydłużenie etapu edukacyjnego, na II etapie miał 1 wydłużenie, to, czy na III etapie edukacyjnym może mieć kolejne wydłużenie?

czytaj więcej »

Pytanie: Ilu uczniów maksymalnie może być w klasie sportowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w trakcie trwania roku szkolnego można wprowadzić nowy regulamin rady rodziców (jakie są podstawy prawne)?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy umowę ubezpieczenia uczniów podczas szkolnej wycieczki zagranicznej powinien podpisać dyrektor szkoły, czy nauczyciel jadący z uczniami na wycieczkę? Co powinno być zawarte w takiej umowie?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można zatrudnić pracownika samorządowego na okres próbny?

czytaj więcej »

Pytanie: Monitoring na świetlicy szkolnej – czy jest dozwolony? W szkole już funkcjonuje monitoring.

czytaj więcej »

Pytanie: W której części akt osobowych należy umieścić świadectwa pracy od poprzednich pracodawców, gdy zostają dostarczone po nawiązaniu stosunku pracy?

czytaj więcej »

Obserwacja lekcji przez dyrektora to nie tylko obowiązek wynikający z nadzoru pedagogicznego, ale przede wszystkim szansa na konstruktywny dialog z nauczycielem, wspierający jego rozwój zawodowy. Kluczowym elementem całego procesu jest jednak omówienie zajęć – rzetelne, rzeczowe i prowadzone w atmosferze wzajemnego zaufania. Jak przeprowadzić taką rozmowę, by była merytoryczna, motywująca i nie została odebrana jako krytyka? W tym artykule przedstawiamy krok po kroku, jak przygotować i poprowadzić omówienie lekcji – od pierwszego pytania po wspólne wnioski i rekomendacje na przyszłość.W artykule m.in.Obserwacja w nadzorze pedagogicznymObserwacja w procedurze oceny pracy nauczycieliHospitacja a obserwacja Dokumentowanie obserwacjiProcedura krok po krokuInformacja zwrotna dla nauczycielaDokumenty do tematuArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – kształcenie umiejętności określonych w podstawie programowejArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – indywidualizacja procesu nauczaniaPraktyczne narzędzie Checklista: Etapy omówienia obserwowanej lekcji przez dyrektora szkoły

czytaj więcej »

Koniec roku szkolnego to dla dyrektorów placówek oświatowych czas wzmożonej pracy organizacyjnej i administracyjnej. Zanim szkoła opustoszeje na czas wakacji, trzeba dopełnić szeregu obowiązków kadrowo-płacowych, od aktualizacji dokumentacji pracowniczej po przygotowanie wypłat wynagrodzeń i świadczeń urlopowych. Artykuł przedstawia praktyczne checklisty najważniejszych zadań, które każdy dyrektor powinien zrealizować przed rozpoczęciem przerwy letniej, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie szkoły i uniknąć problemów w nowym roku szkolnym.W artykule m.in.Checklista obowiązków dyrektora w ruchu kadrowym 2025/2026Checklista zadań kadrowo-płacowych przed wakacjami10 najczęstszych błędów kadrowo-płacowych przed wakacjami – i jak ich uniknąć

czytaj więcej »