Zatrudnienie na zastępstwo nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego

Które przepisy zastosować, jeżeli zachodzi potrzeba zatrudnienia nauczyciela na zastępstwo, a kandydat do pracy nie ma przygotowania pedagogicznego?

WYKLUCZENIE RÓWIEŚNICZE - ZADANIA SZKOŁY, SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Wykluczenie ucznia występujące w społeczności szkolnej to sytuacja trudna dla wszystkich: ofiary i jej rodziny, dla osób dokonujących wykluczenia i ich bliskich, dla nauczycieli i dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego. Dla każdej z tych osób sytuacja ta stawia wymagania, by nasilić uwagę i wysiłki w przeciwdziałaniu wykluczeniu i dalszych działaniach mających na celu naprawę szkód, które powstały. To sytuacja stresująca dla wszystkich, ale musimy pamiętać, że takich spraw nie można „zamiatać pod dywan”, gdyż brak reakcji może mieć dramatyczne konsekwencje, w skrajnych przypadkach prowadzące nawet do utraty życia dziecka.W artykule m.in.Znaczenie ostracyzmu rówieśniczegoCzym jest wykluczenie rówieśniczeZachowania wskazujące na wykluczenieObowiązki szkoły i nauczycieli w zakresie przeciwdziałania wykluczeniuPostępowanie z uczniem wykluczonym i wykluczającymPraktyczne narzędzieScenariusz zajęć: „Nie pasujesz do nas” - wykluczenie w środowisku rówieśniczym

Dysleksja - kompendium wiedzy

Niskie wyniki nauczania to nie zawsze efekt lenistwa czy lekceważącego stosunku ucznia do obowiązków szkolnych. Słabe oceny to nierzadko skutek specyficznych trudności w uczeniu się, z którymi bardzo trudno poradzić sobie bez wsparcia i zrozumienia ze strony nauczycieli. Rodzice zwykle nie mają wiedzy z tego zakresu, więc szkoła jest miejscem, w którym najczęściej trudności zostają dostrzeżone, co pozwala na zaoferowanie odpowiedniej pomocy. Dlatego niezwykle ważne jest, by nauczyciele mieli wiedzę o tym jakie symptomy mogą świadczyć o potrzebie diagnozy i dostosowaniu metod i form pracy do specyficznych potrzeb ucznia obciążonego trudnościami w uczeniu się. W tym wydaniu rozpoczynamy ważny i potrzebny cykl – Uczeń z dysfunkcjami.W artykule m.in.Specyficzne trudności w uczeniu się - czyli co?Czym jest dysleksja?Przyczyny dysleksjiRodzaje dysleksjiDiagnozowanie dysleksjiDyslektyk w szkoleUprawnienia podczas egzaminów zewnętrznych

Interwencja kryzysowa w szkole

Ciężko obecnie znaleźć placówkę oświatową, która nie miałby do czynienie z sytuacjami kryzysowymi wśród uczniów, próbami samobójczymi i faktycznymi samobójstwami. We wszystkich tych sytuacjach podstawową rolę odgrywają kadra pedagogiczna i czas reakcji. Każdy nauczyciel, pedagog szkolny ale też uczniowie, powinni znać postępowanie na wypadek sytuacji kryzysowych i wiedzieć na czym taka interwencja kryzysowa polega. W artykule porządkujemy te zagadnienia. W artykule m.in.Czym jest interwencja kryzysowa?Jak rozpoznać kryzys?Fazy i objawy kryzysuModele interwencji kryzysowejZadania i rola kadryReguły rówieśniczej interwencji kryzysowejDziałania postwencyjneKontakt placówki z mediamiProcedura postępowania na wypadek próby samobójczej i samobójstwa ucznia  

Nowe przepisy, nowe wątpliwości - rozwiewamy dylematy po zmianach w prawie oświatowym 2025

Jak rozliczać godziny ponadwymiarowe od 1 września 2025 r. Co zrobić w przypadku uśrednienia pensum? Jak zatrudnić nauczyciela początkującego? Kogo zatrudnić na stanowisku pedagoga specjalnego? Co jest potrzebne do przedłużenia kadencji dyrektora? To najczęstsze wątpliwości dotyczące nowych przepisów zgłaszane przez naszych Czytelników. W artykule staramy się rozwiać te dylematy, przedstawiając praktyczne rozwiązania dla szkół i placówek oświatowych.W artykule m.in.: Kiedy płaci się za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe? Jak rozstrzygać typowe sytuacje: wycieczka, szkolenie, nagła absencja w nauczaniu indywidualnym? Jak szybko sprawdzić, czy opłacić „niezrealizowane” godziny ponadwymiarowe? Czy wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe można wypłacić wcześniej? Czym są „niepełne tygodnie” i kiedy obniża się pensum o 1/5? Na czym polega pensum uśrednione? Jakie są nowe limity doraźnych zastępstw? Czy emeryt będzie mógł skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Jak po 1 września 2025 r. zatrudnia się nauczyciela początkującego? Co jest potrzebne do przedłużenia kadencji dyrektora bez konkursu Jak postąpić przy rezygnacji rodziców z „edukacji zdrowotnej”.

Morze możliwości, czyli o tym, skąd można pozyskać dodatkowe zasoby dla szkoły i dlaczego warto

Konferencja „Siła Dyrektora”, której częścią jest to opracowanie, ma stanowić formę wsparcia pracy i źródło wzmocnienia. Autorka „odkrywa” kilka kart swojego wystąpienia i zaprasza Państwa do przeglądu możliwości, które nie wiążą się ze skomplikowanymi urzędowymi procedurami, lecz oferują realne szanse, w centrum których stoi młody człowiek. Mając na względzie nieustanny brak czasu i tempo, w jakim funkcjonuje każdy dyrektor, autorka przedstawia proste tabele - fiszki, prezentujące wybrane konkursy grantowe na rok 2025. Liczymy, że ta przystępna forma zatrzyma Państwa uwagę, a może nawet zainspiruje do działania.W artykule m.in.Od problemu do projektuKonkursy dla szkółWskazówki i praktyczne poradyZaangażowanie nauczycieliWielka rola małych grantów

Design thinking w oświacie - od teorii do praktyki

W Fundacji Szkoła z Klasą od lat korzystamy z design thinking w codziennej pracy naszego zespołu. Do jej przetestowania zapraszamy również osoby uczestniczące w naszych programach: nauczycielki, nauczycieli oraz dyrekcję. Stworzyliśmy szereg autorskich narzędzi, które wspierają wdrażanie poszczególnych etapów DT - persony do opisania przedstawicieli grup docelowych, narzędzia badania potrzeb, metody wspierające generowanie pomysłów, czy ich filtrowanie i ostateczny wybór rozwiązania do wdrożenia. Skuteczność design thinking potwierdzają setki projektów edukacyjnych przeprowadzonych zgodnie z metodą, zmiany w podejściu do współpracy w radach pedagogicznych, budowanie świadomych szkolnych społeczności, które na co dzień obserwujemy w naszych programach.W artykule m.in.Co to jest design thinking?Dlaczego warto sięgnąć po design thinking w szkole?Etapy design thinking według Fundacji Szkoła z KlasąWyzwania i praktyczne wskazówkiDesign thinking to filozofia działaniaO design thinking w pigułce

AUTENTYCZNIE I Z KLASĄ W KONTAKTACH ZAWODOWYCH - W OPARCIU O SAVOIR-VIVRE, ASPEKTY PODNOSZĄCE JAKOŚĆ KOMUNIKACJI I WIZERUNKU

Autentyczność w zarządzaniu szkołą nie polega na „luzie”, lecz na uważności i szacunku wobec nauczycieli, uczniów i rodziców. Ten artykuł łączy praktyczny savoir-vivre z nowoczesną komunikacją: od rozmów telefonicznych i e-maili, przez spotkania z radą pedagogiczną i rodzicami, po etykietę stołu podczas uroczystości. Podpowiadam, jak unikać nadużywanych zwrotów, jak prowadzić spotkania krok po kroku, a także jak dawać i przyjmować komplementy, by wzmacniały autorytet dyrektora oraz wizerunek szkoły — autentycznie i z klasą.W artykule m.in.Telefoniczny savoir-vivre – co jest ważne?Najbardziej nadużywane w mowie i piśmie słowa, zwroty - pozornie niewinneEmail - co zmieniło się w komunikacji za pomocą emaila?Spotkania bezpośrednie krok po krokuKomplementy w pracy i biznesie - jak dawać i przyjmować?Najczęstsze błędy w komplementowaniuEtykieta stołu