Weryfikacja dokumentacji szkolnej na koniec roku szkolnego – gotowe checklisty
Czerwiec oraz okres pomiędzy zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych a końcem roku szkolnego to czas intensywnych obowiązków dla dyrektorów szkół. Warto dobrze zaplanować pracę, aby znaleźć również chwilę na skorzystanie z urlopu wypoczynkowego. Jednym z kluczowych zadań do wykonania przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego jest skrupulatna kontrola prowadzenia dokumentacji szkoły związanej z działalnością dydaktyczno-wychowawczą oraz opiekuńczą.W artykule m.in.Zakres kontroli poszczególnych dokumentówDziennik w formie elektronicznejDokumentowanie kontroliSprostowanie błędów i pomyłekKontrola dokumentacji przed nowym rokiem szkolnym – checklistaDokumenty do tematuEwidencje wydawanych dokumentów szkolnych
Praktyczny przewodnik po klasyfikacji rocznej 2024/2025 - przykłady, błędy, wskazówki i checklisty
Ocena to nie tylko cyferka. Zbliżający się koniec roku szkolnego to czas wzmożonej pracy i trudnych decyzji. To właśnie w tym okresie pojawia się najwięcej pytań, dylematów i… błędów. W artykule przedstawiamy 10 przykładów z praktyki szkolnej, które ilustrują najczęstsze wyzwania i niejednoznaczności związane z ocenianiem oraz 10 błędów, których warto unikać, by zapewnić zgodność z przepisami i wysoką jakość procesu edukacyjnego. W artykule m.in.:Klasyfikacja i promowanie - 10 przykładów z praktykiCzy można obniżyć przewidywaną ocenę klasyfikacyjną?Egzamin klasyfikacyjnyZgłaszanie zastrzeżeńProcedura rozpoznawania zastrzeżeń do rocznej oceny klasyfikacyjnejPromocja do kolejnej klasyOcenianie uczniów – 10 błędówPraktyczna narzędzieChecklista: Wystawianie ocen klasyfikacyjnych – obowiązki nauczycieli i dyrektoraChecklista: Klasyfikacja roczna – obowiązki dyrektora i rady pedagogicznejQuiz: Sprawdź, czy znasz zasady oceniania i klasyfikacji – 10 pytańDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznejUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznej i końcowej klas programowo najwyższych
Checklisty kadrowo-płacowych obowiązków dyrektora przed wakacjami
Koniec roku szkolnego to dla dyrektorów placówek oświatowych czas wzmożonej pracy organizacyjnej i administracyjnej. Zanim szkoła opustoszeje na czas wakacji, trzeba dopełnić szeregu obowiązków kadrowo-płacowych, od aktualizacji dokumentacji pracowniczej po przygotowanie wypłat wynagrodzeń i świadczeń urlopowych. Artykuł przedstawia praktyczne checklisty najważniejszych zadań, które każdy dyrektor powinien zrealizować przed rozpoczęciem przerwy letniej, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie szkoły i uniknąć problemów w nowym roku szkolnym.W artykule m.in.Checklista obowiązków dyrektora w ruchu kadrowym 2025/2026Checklista zadań kadrowo-płacowych przed wakacjami10 najczęstszych błędów kadrowo-płacowych przed wakacjami – i jak ich uniknąć
Omówienie obserwowanej przez dyrektora lekcji krok po kroku
Obserwacja lekcji przez dyrektora to nie tylko obowiązek wynikający z nadzoru pedagogicznego, ale przede wszystkim szansa na konstruktywny dialog z nauczycielem, wspierający jego rozwój zawodowy. Kluczowym elementem całego procesu jest jednak omówienie zajęć – rzetelne, rzeczowe i prowadzone w atmosferze wzajemnego zaufania. Jak przeprowadzić taką rozmowę, by była merytoryczna, motywująca i nie została odebrana jako krytyka? W tym artykule przedstawiamy krok po kroku, jak przygotować i poprowadzić omówienie lekcji – od pierwszego pytania po wspólne wnioski i rekomendacje na przyszłość.W artykule m.in.Obserwacja w nadzorze pedagogicznymObserwacja w procedurze oceny pracy nauczycieliHospitacja a obserwacja Dokumentowanie obserwacjiProcedura krok po krokuInformacja zwrotna dla nauczycielaDokumenty do tematuArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – kształcenie umiejętności określonych w podstawie programowejArkusz obserwacji zajęć edukacyjnych – indywidualizacja procesu nauczaniaPraktyczne narzędzie Checklista: Etapy omówienia obserwowanej lekcji przez dyrektora szkoły
Edukacja zdrowotna zamiast WDŻ - jak zorganizować zajęcia?
Od września będzie obowiązywało nowe rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, a dotyczyć będzie organizacji zajęć edukacji zdrowotnej. Wiadomo już, że zajęcia nie będą obowiązkowe a nowe przepisy określają sposób ich organizacji, w tym liczebność grup czy termin na ewentualną rezygnację z zajęć. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2025 r. Sprawdzamy, jak prawidłowo zorganizować zajęcia z edukacji zdrowotnej w roku szkolnym 2025/2026.
Cyfrowa przemoc. Jak szkoła może chronić uczniów?
Internet i urządzenia elektroniczne stały się nieodzownym elementem życia każdego młodego człowieka. Zdecydowana większość nastolatków nie potrafi sobie wyobrazić bez nich codziennego funkcjonowania. Czując się bardzo pewnie w wirtualnej rzeczywistości, dostrzegają w nowoczesnych technologiach nie tylko korzyści ułatwiające im życie, ale także możliwości łatwego dokuczania, poniżania, obrażania innych. Zjawisko to określane jest jako przemoc w sieci. Staje się ono coraz poważniejszym problemem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W związku z tym, że wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwija się ono dynamicznie i przybiera na sile, każda szkoła w trosce o bezpieczeństwo swoich uczniów powinna dostrzec problem, podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy ten problem się pojawi. W artykule m.in.Formy cyberprzemocyWykorzystywanie czyjegoś wizerunku Sprawcy i ofiary cyberprzemocyZapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieżyUjawnienia cyberprzemocy w szkole – sposób postępowaniaProcedury i działania interwencyjnePraktyczne narzędzie:Cyberprzemoc – jak jej zapobiegać i w jaki sposób na nią reagować? Scenariusz zajęć
Dzieci z grupy ryzyka dysleksji i uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem nie tylko przekazywania wiedzy, ale także dostrzegania i odpowiadania na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Jednym z ostatnio coraz częściej spotykanych, a zarazem często niezrozumianych zaburzeń jest dysleksja – specyficzne trudności w uczeniu się, które mogą znacząco wpływać na wyniki ucznia, jego samoocenę oraz motywację do nauki. Właściwe rozpoznanie i zrozumienie dysleksji to pierwszy krok do skutecznego wsparcia dziecka w procesie edukacyjnym. Artykuł ten ma na celu dostarczenie praktycznych wskazówek, jak diagnozować i wspierać uczniów z dysleksją oraz jak organizować pracę szkoły i zespołu nauczycieli, by edukacja była bardziej dostępna i skuteczna.W artykule m.in.Formy wsparcia ucznia z dysleksjąDiagnoza i opinia poradniWczesne rozpoznanie symptomówDostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z dysleksjąZwolnienie z drugiego języka obcegoDokumenty do tematuDecyzja w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcegoPraktyczna narzędziaPrzykłady dostosowania wymagań edukacyjnych dla ucznia z trudnościami szkolnymi z wybranych przedmiotów
Ruch kadrowy 2025 - z udziałem nauczycieli religii
Przed rokiem szkolnym 2025/2026 można w większym stopniu niż w poprzednich latach szkolnych zaobserwować malejącą liczbę godzin dla nauczycieli. Dotyczy to w szczególności katechetów, w przypadku których w wyniku zmian w przepisach dojdzie do zmniejszenia liczby zajęć religii. W artykule wyjaśniamy, jak wykonać poszczególne czynności w ruchu kadrowym 2025, by zminimalizować ryzyko sporu sądowego z nauczycielami.W artykule m.in.5 czynności w ruchu kadrowym nauczycieliJakie możliwości ma pracodawca wobec nauczycieliOświadczenie o wypowiedzeniu stosunku pracyWypowiedzenie umowy o pracę nauczycielaKiedy dokonać wypowiedzeniaPrzeniesienie służbowe – w jakich przypadkachDokumenty do tematuWypowiedzenie warunków umowy o pracęWypowiedzenie stosunku pracy
Wycieczka, wyjście z uczniami i zielona szkoła w praktyce
Po dwóch latach izolacji, kwarantann, zawieszonych zajęć i nauki zdalnej w końcu wróciliśmy do normalności, a co za tym idzie - szkoły mogą organizować już wyjścia, wycieczki i zielone szkoły. Maj i czerwiec to najlepszy okres na klasowy wyjazd. Przypominamy najważniejsze zasady, wytyczne, reguły dotyczące organizacji wycieczek szkolnych. Artykuł składa się z 15 konkretnych pytań i problemów szkolnych – autorzy porządkują przepisy i rozwiewają wątpliwości m.in. na temat tego, ilu opiekunów wymaganych jest podczas wycieczki, czy potrzebne jest ubezpieczenie NNW, czy można organizować wycieczki w upały, czy uczeń sam może dojechać na miejsce imprezy, co należy kwalifikować jako wyjścia, a co jako wycieczkę szkolną? W artykule m.in.Zgłaszanie wycieczki zagranicznej organizowanej przez szkołęZgoda rodziców na wyjście z klasą poza teren szkołyUczeń ze spektrum autyzmu a uczestnictwo w wycieczkach szkolnychLiczba opiekunów na wycieczce lub wyjściu poza teren szkołyWycieczka w wysokie temperaturyKurs kierownika wypoczynkuDokumenty do tematu m.in.Zgoda na udział w wycieczce – język polskiZgoda na udział w wycieczce – język ukraińskiInstrukcja tworzenia regulaminu wycieczkiRegulamin zachowania się uczniów w czasie wycieczki szkolnej
Zmiana tożsamości ucznia - zadania i obowiązki szkoły
W tym roku szkolnym w klasie pierwszej jest niepełnoletnia uczennica, która wystąpiła z prośbą do nauczycieli uczących, aby zwracać się do niej w formie męskiej. Po rozmowie z rodzicami zasięgnięto informacji, iż uczennica jest w trakcie diagnozy u neuropsychiatry, psychiatry, seksuologa. W szkole jednak nie mamy dokumentów, które potwierdziłyby, że badania są w toku. Prośba uczennicy została złożona bez wiedzy rodziców. Jakie powinno być stanowisko szkoły zgodne z obowiązującym prawem dotyczącym zwracania się do uczennicy (bez oficjalnej zmiany płci) w formie męskiej?