Poradnie psychologiczno-pedagogiczne otwarte od 4 maja

Rozpoczyna się czas diagnozowania dzieci i uczniów w celu wydania opinii i orzeczeń, dlatego od 4 maja 2020 r. poradnie psychologiczno - pedagogiczne powracają do pracy stacjonarnej.

Otwarcie przedszkoli już 6 maja - informacja MEN

Od 6 maja 2020 r. przedszkola będą mogły ponownie funkcjonować, przy czym organ prowadzący może ograniczyć liczebność dzieci w grupie, a co za tym idzie, nie wszystkie dzieci będą mogły wrócić do przedszkola. Jednostka samorządu terytorialnego może także, mimo wszystko, podjąć decyzję o zamknięciu wszystkich placówek na jej terenie.

KORONAWIRUS W SZKOLE W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH - 12 PROBLEMÓW

Zapraszam do zapoznania się z II częścią materiały dotyczącego pandemii koronawirusa w oświacie w praktyce!

PLACÓWKI OŚWIATOWE W CZASIE PANDEMII KORONAWIRUSA Nadzór dyrektora w czasie kształcenia na odległość

 W placówkach oświatowych właściwie wszystko uległo zmianie i każda czynność to nowe wyzwanie, odkrywanie nowych możliwości i wytyczanie ponownie zasad i reguł. Nauczyciele pracują w systemie zdalnym, w szkole przebywają tylko ci pracownicy niepedagogiczni, których praca jest absolutnie niezbędna do zapewnienia ciągłości funkcjonowania placówki.  Inaczej też będzie wyglądał nadzór dyrektora, monitorowanie realizacji podstawy programowej czy obowiązków i zajęć przez nauczycieli. Te czynności również muszą przebiegać zdalnie. Jak zatem wywiązać się z tego zadania, jak sprawnie i rzetelnie przeprowadzić nadzór pedagogiczny nad funkcjonowaniem szkoły poza jej siedzibą?  

KORONAWIRUS W SZKOLE W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH – 14 PROBLEMÓW

Eksperci odpowiadają na pytania i problemy związane z kształceniem na odległość, wypłatą wynagrodzeń, prowadzeniem dokumentacji szkolnej. Zapoznaj się z ważnymi wskazówkami! Zapraszamy też do zadawania swoich pytań!

PLACÓWKI OŚWIATOWE W CZASIE PANDEMII KORONAWIRUSA Współpraca szkoły z rodzicami

Pandemia, która sparaliżowała naszą codzienność – bardzo mocno wpływa na nią także poprzez zamknięcie szkół. Powoduje to konieczność kształcenia na odległość, na skutek czego dzieci spędzają i będą spędzać mnóstwo czasu przy stanowisku pracy we własnym domu uczestnicząc w lekcjach on-line,wykonując zadania wskazane przez nauczycieli, przygotowując się do lekcji oraz sprawdzianów. Czas, który dotychczas dziecko spędzało w szkole i czas poświęcony na naukę w domu – obecnie został skumulowany i przeniesiony do miejsca nauki w domu ucznia. Dlatego każdy rodzic powinien sprawdzić czy miejsce do nauki dziecka na pewno jest odpowiednie do zaistniałej sytuacji i jest bezpieczne dla dziecka spędzającego wiele godzin dziennie przy biurku. W tym czasie współpraca między szkołą a rodzicami jest niezwykle istotna – rodzice, uczniowie i nauczyciele muszą wspierać się nawzajem, działać na rzecz dzieci i sprawnej nauki materiału. W końcu przecież to dla uczniów – zarówno tych najmłodszych, jak i starszych - czas stresu, wyzwań, zupełnie nowych wymagań. Warto o tym pamiętać układając współpracę.

MEN: Jak rozliczyć dotacje w okresie zawieszenia

W większości szkół i placówek rozliczenie dotacji w okresie zawieszenia odbędzie się na dotychczasowych zasadach. Problem powstał w jednostkach, w których wysokość dotacji zależy od tego, czy uczęszczają do niej uczniowie lub wychowankowie. Resort edukacji wyjaśnia, jak ten problem został rozwiązany.

MEN: Wskazówki, jak zorganizować nauczanie zdalne

Rozporządzenie w sprawie nauczania na odległość, przynosi więcej pytań niż odpowiedzi i nakłada na dyrektorów obowiązek szczegółowego opracowania zasad e-edukacji, na nauczycieli realizację zajęć z domu a na rodziców nadzór nad systematyczną nauką swoich dzieci. W związku z tym Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało poradnik ze wskazówkami dotyczącymi kształcenia na odległość.

PLACÓWKI OŚWIATOWE W CZASIE PANDEMII KORONAWIRUSA Zbiór gotowych dokumentów dla dyrektora

 Stan epidemii, zawieszenie zajęć w szkołach oraz nowe rozporządzenie w sprawie nauki zdalnej sprawiły, że nagle dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice znaleźli się w zupełnie nowej rzeczywistości. Zmiany wprowadziły wiele nowych obowiązków. Wiadomo już, że okres zawieszenia działalności dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej jednostek oświaty zostanie wydłużony do 10 kwietnia. W związku z tym przygotowane zostały nowe rozwiązania dotyczące działalności szkół i placówek. Nowe rozporządzenie zaczęło obowiązywać 25 marca 2020 r.   MEN wydało dla dyrektorów zalecenie stworzenia kilku dokumentów takich jak: WSO dostosowane do nauczania zdalnego, zasady bezpiecznego korzystania z internetu, stworzenie warunków do pracy w domu, motywowanie i wspomaganie dziecka. Spieszymy z pomocą - ekspert opracował gotowe wzory do wykorzystania. W tej części zamieszczamy dokumenty dotyczące pracy dyrektora – kolejne, dotyczące rodziców zamieścimy w drugiej broszurze: Placówki oświatowe w czasie pandemii koronawirusa. Współpraca szkoły z rodzicami.