POMOCNIK DYREKTORA NA KWIECIEŃ: PROCEDURA KONTROLI TRZEŹWOŚCI PRACOWNIKA SZKOŁY
W życie weszły już nowe przepisy dotyczące kontroli trzeźwości pracownika. Nowe rozporządzenie reguluje szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli trzeźwości przez pracodawcę, w tym również dyrektora szkoły. Zmiany dotyczą też kontroli przeprowadzanej przez Policję.
Nowe zasady urlopu rodzicielskiego
Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy, w której przewidziano m.in. dłuższy wymiar urlopu rodzicielskiego. Nowelizacja ma na celu implementację unijnej dyrektywy work-life balance. Sprawdzamy, na jakich zasadach będzie przysługiwał urlop rodzicielski dla pracownika szkoły w Kodeksie pracy 2023 r.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli i pracowników niepedagogicznych - 15 pytań i odpowiedzi
Ile pracownik musi przepracować, aby mieć prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Jak wygląda procedura ustalania prawa do 13tki? Które składniki należy wliczyć, a które nie do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy okres urlopu wypoczynkowego wpływa na prawo do 13tki? Co można uznać za efektywnie przepracowany czas pracy? Czy zatrudnienie po 1 września przesądza o prawie do dodatkowego wynagrodzenia? Czy należy się 13tka po zmarłym pracowniku? Odpowiedzi na te, oraz wiele innych pytań w artykule. Zbieramy w nim najczęstsze problemy i wątpliwości naszych Czytelników oraz porządkujemy przepisy i poszczególne wymogi. W artykule m.in.Procedura obliczania prawa do trzynastkiWysokość trzynastki za 2022 rokuSkładniki wliczane i niewliczane do podstawy trzynastkiTrzynastka dla nauczyciela w praktyceTrzynastka dla pracownika niepedagogicznego w praktyceDokumenty do tematuWzór informacji o braku prawa do trzynastkiWzór informacji o przyznaniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego
Arkusz organizacji pracy szkoły 20223/2024 w teorii i praktyce
Sama zawartość arkusza organizacji nie powinna stanowić dla dyrektora problemu, gdyż jego treść jest dokładnie określona w przepisach oświatowych, ponadto najczęściej arkusze organizacyjne mają postać elektroniczną dostosowaną do specyfiki szkoły. Dużo więcej wątpliwości stanowi przygotowanie i wprowadzenie danych dotyczących pracy szkoły w kolejnym roku szkolnym, ustalenie liczby etatów, dobór nauczycieli do zwolnienia oraz harmonogram poszczególnych prac. Materiał wskazuje przepisy prawne oraz praktyczne komentarze, wskazówki ekspertów dotyczące opracowania i opiniowania arkusza organizacji. W artykule m.in.Ograniczenie zatrudnienia i zwolnienieLiczba etatów dla pedagogów specjalnychProcedura opiniowania i zatwierdzania arkuszaTerminy związane z opracowaniem arkusza organizacjiObowiązek wstępnych konsultacjiDokumenty do tematuPismo przekazujące projekt arkusza organizacyjnego organizacji związkowejPismo przekazujące projekt arkusza organizacyjnego organowi prowadzącemu
Światowy Dzień Zespołu Downa - terapia dziecka
Terapia dziecka z zespołem Downa to doświadczenie, z którym spotyka się wielu logopedów, bowiem każdego roku rozpoznanie tej nieprawidłowości chromosomalnej dotyczy 1 na 750 noworodków. W przypadku osób z trisomią 21 niezwykle ważna jest systematyczna terapia logopedyczna już od pierwszych dni życia - im wcześniej zacznie się pracę nad ogólnym rozwojem dziecka (w tym mowy i komunikacji), tym lepszych rezultatów możemy oczekiwać. Najbardziej intensywnym, a zarazem efektywnym rozwojem językowym osób z zespołem Downa, cechuje się okres do około 15.-16. r.ż. (czyli do okresu dojrzewania biologicznego).
Wydawanie i rejestrowanie zarządzeń dyrektora
W szkole dyrektor wydawał zarządzenia m.in. 1. dotyczące innej organizacji zajęć w danym dniu, organizacji nauki zdalnej, oraz 2. w sprawie wysokości opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych, powołania komisji przetargowej itp. W pierwszym przypadku zarządzenie jest podawane do wiadomości pracownikom, którzy potwierdzają podpisem zapoznanie się z nim. Takie zarządzenia są numerowane „w roku szkolnym”. Drugi przypadek to zarządzenia, które nie są potwierdzane podpisem pracowników i numerowane są „w roku kalendarzowym”. Czy to dobra praktyka? Powinien istnieć jeden czy dwa rejestry?
Nowości i zmiany w prawie oświatowym od 1 stycznia 2023
Zapraszam do zapoznania się z omówieniem nowych przepisów i zmian, które obowiązują w prawie oświatowym od początku roku. Zmiany te implikują nowe obowiązki i zadania dyrektora oraz pracowników szkoły - warto je uważnie prześledzić!I. PRAGMATYKA ZADOWOWA NAUCZYCIELI
UŻYWANIE TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH W SZKOLE
Każdy dyrektor może wprowadzić konkretne zasady, procedury i wytyczne dotyczące korzystania w placówce oświatowej z telefonu komórkowego. Jakie to zasady? Szczegóły w artykule.
SPECJALNE POTRZEBY UCZNIÓW: Dzieci i uczniowie uzdolnieni. Część I: Rozpoznawania potrzeb i organizacja pracy
Uczniom z orzeczeniem szkoła musi zapewnić realizację zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, dopasować program kształcenia do ich możliwości. Jednak szczególne zasady pracy dotyczą też uczniów szczególnie uzdolnionych. Zdiagnozowanie ich to zadanie nauczycieli, wychowawców w przedszkolu i szkole. Wiedząc, na co należy zwracać uwagę łatwiej jest takie dziecko “wyłapać” i pomóc mu rozwijać swoje zainteresowania. Szczególne programy, tok nauki, dodatkowe zajęcia i materiały pozwolą rozwinąć uzdolnienia i pasje. W artykule m.in.:Rozpoznawanie uzdolnień i zainteresowań„Uzdolniony” czyli jaki?Narzędzia i etapy rozpoznawania uzdolnieńJak pracować z dzieckiem zdolnym?Wskazówki do organizacji pracy z uczniem zdolnymDokumenty do tematu:Arkusz obserwacji wstępnejArkusz nominacjiRozpoznanie w zakresie szczególnych uzdolnień
Wprowadzono minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego w szkołach
Komputery stacjonarne, laptopy i tablety, w które będą wyposażane szkoły, będą musiały spełniać określone wymagania techniczne. W życie weszło rozporządzenie precyzujące te wymagania. Wymogi będą stosowane do sprzętu po 31 sierpnia 2023 roku, więc od przyszłego roku szkolnego.
- « pierwsza
- «
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- »
- ostatnia »