Nie trzeba informować rodziców uczniów o proponowanych ocenach za I semestr
Pytanie: Czy o proponowanych ocenach z poszczególnych przedmiotów za I semestr należy informować wcześniej rodziców, na przykład na miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym? Czy takie informacje przekazuje się tylko przed klasyfikacją roczną?
Kontrola zarządcza – obowiązki dyrektora szkoły i sankcje za ich niewykonanie
Szczegółowy zakres obowiązków dyrektora w związku z prowadzeniem w szkole kontroli zarządczej nie jest uniwersalny. Ustawa o finansach publicznych obarcza go odpowiedzialnością za prowadzenie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, a jednocześnie to właśnie w jego kompetencjach jest ostateczna decyzja, w jaki sposób kontrola ta będzie w praktyce realizowana. Jednak ani ustawa o finansach, ani standardy kontroli zarządczej nie wskazują szczegółowo obowiązków wykonywanych przez dyrektora osobiście. Sprawdzamy, jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze szkoły w zakresie kontroli zarządczej, z czyjej pomocy może korzystać i jakie konsekwencje poniesie za jej niewłaściwe prowadzenie.
Kara administracyjna nie nakłoni ucznia z zaburzeniami lękowymi do powrotu do szkoły
Pytanie: Uczeń klasy VI z zaburzeniami lękowymi nie realizuje obowiązku szkolnego. W klasie V był objęty nauczaniem indywidualnym z uwagi na stan zdrowia utrudniający uczęszczanie do szkoły (zaburzenia depresyjno-lękowe, fobia szkolna). W tym roku nie jest już objęty nauczaniem indywidualnym, czyli powinien uczęszczać na zajęcia. Niestety już w połowie września rozpoczęły się problemy z frekwencją. Matka ustaliła ponowny kontakt z lekarzem psychiatrą, ale termin wizyty jest dosyć odległy. Wszelkie rozmowy z rodzicami na temat postępowania wychowawczego wobec syna nie przynoszą efektów. Chłopiec nie chce uczestniczyć w zajęciach terapeutycznych. Czy w tej sytuacji należy zastosować procedurę administracyjną realizacji obowiązku szkolnego w przypadku przekroczenia 50% nieusprawiedliwionej obecności?
Dzieci w szkole muzycznej nie powinny czekać na zajęcia bez opieki
Pytanie: W szkole muzycznej I stopnia wydział oświaty urzędu miasta nie zapewnia środków finansowych na zajęcia pozalekcyjne. Uczeń, który kończy zajęcia ogólnokształcące o godz. 14.00 i następnie przebywa na terenie budynku (najczęściej przebywa na korytarzu), oczekując na lekcję indywidualną nauki gry na instrumencie do godz. 17.00, nie ma zapewnionej opieki nauczyciela. Czy przerwa między godz. 14.00 a 17.00 jest traktowana jako przerwa w zajęciach?
Dyrektor musi ocenić dorobek nauczyciela, nawet gdy nie dotrzymał on terminu złożenia sprawozdania
Pytanie: Nauczyciel zakończył w terminie, czyli 31 maja bieżącego roku, staż na stopień nauczyciela mianowanego. W świetle obowiązujących przepisów w ciągu 30 dni powinien dostarczyć dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Co powinien zrobić dyrektor, jeśli nauczyciel nie dopełnił tego obowiązku i sprawozdanie złożył 9 listopada? Przepisy jednoznacznie nie określają, jak dalej ma przebiegać procedura awansu.
Dla dzieci z upośledzeniem w stopniu głębokim opracowuje się indywidualny program zajęć
Pytanie: Czy w ramach 10 godzin zajęć indywidualnych z dzieckiem głęboko upośledzonym można zaproponować jego rodzicom: 6 godzin oligofrenopedagogiem, godzinę z logopedą, godzinę z psychologiem 2 godziny rehabilitacji??
Będą zmiany w Kodeksie karnym chroniące dzieci przed przestępstwami na tle seksualnym
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny i niektórych innych ustaw przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Projekt zmienia zakres karalności za przestępstwa rozpowszechniania pornografii z udziałem małoletnich.
3 zasady przyznawania paczek i bonów na święta
Zbliżają się święta, a wraz z nimi prezenty ‑ także ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Kto i na jaki prezent może liczyć zależy od zapisów regulaminu ZFŚS w szkole. Są jednak 3 zasady przyznawania świadczeń świątecznych, które dyrektor szkoły musi stosować, niezależnie od zapisów regulaminu.
Funkcjonariusz publiczny w szkole podlega specjalnej
Celem wprowadzenia dodatkowej ochrony dla nauczycieli była próba ograniczenia coraz częstszych słownych i czynnych napaści, do jakich dochodziło w szkołach, także podczas zajęć lekcyjnych. Jednak zarówno dyrektorzy szkół, jaki nauczyciele nie zawsze umieją skorzystać z przysługujących im praw w razie napaści i agresji w czasie pełnienia obowiązków służbowych. Sprawdzamy, jak przepisy prawa powinny być realizowane w praktyce.