Kto dla potrzeb ZFŚS jest definiowany jako członek rodziny?
Pytanie: Czy osobie, która pełni funkcję rodziny zastępczej należą się paczki dla dziecka, wczasy pod gruszą i inne świadczenia z ZFŚS?
Koniec wieloletniego przedłużania umów na czas określonych
Sąd Najwyższy uznał, że nauczyciel mający przez wiele lat umowę na czas określony może domagać się uznania, że był zatrudniony na stałe.
Klasy terapeutycznej nie tworzy się dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Pytanie: W pierwszej klasie ogólnodostępnego gimnazjum jest sześcioro uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Zgodnie z rozporządzeniem nie można dla nich utworzyć klasy specjalnej. W szkole są również uczniowie z opiniami o dostosowaniu wymagań edukacyjnych. Dyrektor szkoły chce utworzyć wspólną dla nich klasę terapeutyczną. Czy może to uczynić? Czy jest to zgodne z nowymi przepisami o pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów wymagających dostosowania wymagań edukacyjnych można utworzyć wspólną klasę terapeutyczną?
Główny księgowy w szkole powinien być zatrudniony na etat
Chcąc ograniczyć wydatki związane z funkcjonowaniem szkół i placówek oświatowych, organy prowadzące próbują optymalizować koszty utrzymania służb administracyjno-finansowych podległych podmiotów. Przepisy dają w tym zakresie różne możliwości. Na przykład zadania księgowych przejmują jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej urzędu gminy/miasta lub specjalnie powołany przez nie pracownik urzędu. Okazuje się jednak, że ze względu na niespójność regulacji prawnych zastosowanie takich rozwiązań może być problematyczne.
Dyscyplina pracy nauczycieli
Mając wiele codziennych obowiązków, dyrektorzy szkół koncentrują się głównie na ich sumiennym i terminowym wypełnianiu. Zdarza się, że w nawale pracy bagatelizują przewinienia nauczycieli i nie wyciągają konsekwencji służbowych, dając kolejną szansę na poprawę, kolejny kredyt zaufania. Często mają też opory przed wymierzaniem kar lub nie są pewni, jakimi kryteriami powinni się kierować w takich sytuacjach. Przypominamy, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel za uchybienia w obowiązkach, za co podlega odpowiedzialności służbowej i jakie kary mu grożą.
Dramatyczne dane o stanie uzębienia uczniów
Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła alarmujące dane o opiece stomatologicznej w Polsce. Aż 92% nastolatków cierpi z powodu próchnicy. Podobnie jest z małymi dziećmi - tylko 20% pięciolatków wolna jest od tej choroby.
Doraźne zastępstwo w czasie „okienka” jest dodatkowo płatne
Pytanie: Czy nauczycielowi świetlicy, który w ramach rozkładu czasu pracy ma okienko, można przydzielić zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w zastępstwie za innego, nieobecnego nauczyciela świetlicy w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy i otrzymywanego wynagrodzenia?
Dla dzieci z upośledzeniem w stopniu głębokim opracowuje się indywidualny program zajęć
Pytanie: Czy w ramach 10 godzin zajęć indywidualnych z dzieckiem głęboko upośledzonym można zaproponować jego rodzicom: 6 godzin oligofrenopedagogiem, godzinę z logopedą, godzinę z psychologiem 2 godziny rehabilitacji?
Szkoła musi uwzględniać priorytety oświatowe MEN. Metoda „Profil szkoły” ułatwia procedurę nowej ewaluacji wewnętrznej
Szkoła to skomplikowany organizm, który, aby prawidłowo funkcjonować, wymaga ciągłego sprawdzania. Zgodnie z rozporządzeniem o nadzorze pedagogicznym, każda szkoła ma obowiązek prowadzenia działań w obszarze − wspomagania, kontroli oraz ewaluacji. Ten ostatni może sprawiać trudności w związku ze zmianami w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym. Prezentujemy metodę przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej. Można ją wykorzystać już po I semestrze.
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3