Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, próby samobójcze - zadania szkoły, procedury postępowania
Jednym ze wskazań do zapewnienia dzieciom i młodzieży odpowiedniego wsparcia mogą być potrzeby wynikające z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Często to właśnie nauczyciel jest pierwszą osobą, która uzyskuje informację o ekstremalnych przeżyciach dziecka. To trudne zadanie, do którego nauczyciele nie zawsze czują się kompetentnie przygotowani i najczęściej oczekują wsparcia specjalistów – psychologów, pedagogów szkolnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W kontekście nieprzewidywalności wystąpienia zdarzeń kryzysowych z jednej strony, a prawdopodobieństwa wystąpienia z drugiej – należy założyć, że prędzej czy później w każdej placówce może pojawić się uczeń wymagający wsparcia z uwagi na traumatyczne doświadczenie. W artykule m.in.Sytuacja kryzysowa, czyli jaka?Jaka może być reakcja na stres?Na co zwrócić uwagę przy ocenie funkcjonowania dziecka po sytuacji kryzysowej?Jak wesprzeć dziecko z doświadczeniem traumy?Jakie zadania spoczywają na szkole?Na czym polega interwencja kryzysowa?Co zrobić, gdy dziecko mówi o samobójstwie?Praktyczne narzędzie Zrozumieć małego Robinsona – warsztat dla nauczycieli pracujących z dziećmi z traumą porzucenia
Profil szkoły na Facebooku a RODO
Czy szkoła może korzystać z powszechnie dostępnych usług świadczonych drogą elektroniczną, w tym z portali społecznościowych takich jak Facebook? Jak wygląda kwestia umieszczanie wizerunku uczniów czy nauczycieli w kontekście RODO?
Nauczanie indywidualne dla dwóch uczniów stacjonarnie w szkole
Czy dyrektor szkoły może zorganizować nauczanie indywidualne jednocześnie dla 2 uczniów kl. VIII w odrębnym pomieszczeniu w szkole? Rodzice obu uczniów zgadzają się na takie rozwiązanie.
Decyzja o cofnięciu edukacji domowej po niezdanych egzaminach klasyfikacyjnych
Zgodnie z prawem dyrektor powinien cofnąć zgodę na nauczanie domowe uczniowi, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego. Czy to oznacza, że jeśli uczeń przystąpi do egzaminu np. w grudniu i go nie zda - wraca do nauki realizowanej w szkole? Co w takim przypadku z zajęciami z danego przedmiotu?
Zmiany w organizacji nauczania indywidualnego w szkole krok po kroku
Od 7 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy pozwalające na prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego stacjonarnie na terenie szkoły. Nowe przepisy to krok w stronę lepszego dostosowania edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów. Ich realizacja wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i współpracy wszystkich zaangażowanych stron: szkół, rodziców oraz organów prowadzących. W artykule szczegółowo wyjaśniamy, jak skutecznie i zgodnie z prawem zorganizować indywidualne nauczanie na terenie szkoły.W artykule m.in.Objęcie ucznia nauczaniem indywidualnymSpełnienie warunków, by zorganizować indywidualne nauczanie w szkoleDecyzja dyrektora o prowadzeniu zajęć w szkolePrzygotowanie pomieszczeń do prowadzenia zajęćWyznaczenie nauczycieli prowadzących zajęciaDokumenty do tematuWniosek rodziców o indywidualne nauczanie na terenie szkołyPraktyczna narzędzieNauczanie indywidualne w szkole w praktyce - 5 faktów
Obserwacja prowadzonej przez nauczyciela lekcji
Celem nadrzędnym nadzoru pedagogicznego jest inspirowanie i intensyfikowanie w szkole procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy nauczycieli ukierunkowane na rozwój uczniów. Wnioski z podjętych działań kontrolnych mają służyć m.in. organizacji wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań. O tym, jaki obszar działania szkoły zostanie poddany obserwacji w ramach działań kontrolnych, decyduje dyrektor.