Wychowanie do życia w rodzinie na świadectwie
MEN publikuje projekt nowelizacji rozporządzenia regulującego zasady prowadzenia zajęć z wychowania do życia w rodzinie. Poza zmianami dostosowawczymi należy zwrócić uwagę na wprowadzenie obowiązku odnotowywania faktu uczęszczania na te zajęcia w świadectwach szkolnych.
Udostępnianie przez szkołę informacji o jej funkcjonowaniu
Przeprowadzono zapytanie o cenę dotyczącą ubezpieczenia majątku szkoły. Wygrała firma z najniższą ceną - składka około 4000 zł. Składający ofertę podpisali, że zapoznali się z zapytaniem ofertowym i nie wnoszą zastrzeżeń oraz zdobyli informacje niezbędne do właściwego wykonania zamówienia oraz że zawarte w zapytaniu ofertowym istotne postanowienia umowy zostały przez składających oferty zaakceptowane i zobowiązali się – w przypadku wybrania oferty – do zawarcia umowy. Składający ofertę spełnili warunki przesłane w zapytaniu ofertowym. Obecnie agent ubezpieczeniowy, który składał ofertę, żąda na podstawie art. 61 Konstytucji RP oraz ustawy z 2002 r. (każdy obywatel ma prawo dostępu do informacji publicznej), wglądu w dokumentację ubezpieczeniową nie tylko z zapytania ofertowego, ale również chce sprawdzić zawarte polisy. Jaką dokumentację musimy udostępnić?
Program „Bezpieczna+” - priorytety działania
Rada Ministrów przyjęła harmonogram realizacji zadań wynikający z Rządowego programu „Bezpieczna+” w 2017 r. W najbliższym roku szkolnym kontynuowane będą zadania z lat ubiegłych, ale wyznaczono dla szkół inne priorytety działania.
Program naprawczy w placówce niepublicznej
Jakie konsekwencje ponosi placówka, jeżeli otrzyma niski poziom z ewaluacji problemowej? Czy kurator daje polecenie opracowania programu naprawczego w placówce niepublicznej?
Planowane zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa
Obowiązkowi w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa będą podlegać uczniowie 8-letnich szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia, z wyjątkiem uczniów szkół dla dorosłych. Przepis ten ma wejść w życie 1 września 2017 r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Część I: zadania dyrektora i nauczycieli
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowym zadaniem przedszkoli, szkół i placówek. Wsparcie w tym zakresie powinno być udzielane nie tylko uczniom, ale również ich rodzicom oraz nauczycielom. Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor placówki. Odpowiada on również za efekty udzielanego wsparcia. Działania w tym zakresie powinny mieć charakter spójnych, systemowych rozwiązań, które łączą cele wynikające z zadań szkoły i oceny jakości jej pracy, systematycznego rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, oczekiwań rodziców, a także bieżących problemów.
Nowe warunki przyznania dotacji na podręczniki
Od 1 kwietnia br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 marca 2017 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Zawiera ono wzory i terminy składania wniosków o udzielenie dotacji na podręczniki.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego - zasady wdrażania
Reforma oświaty wniosła liczne zmiany w przepisach, nową strukturę szkolnictwa, nowe wymagania. Zmiany będą wprowadzane sukcesywnie co powoduje, że w okresie przejściowym obowiązywać będą jeszcze niektóre dotychczasowe rozporządzenia oraz wejdą w życie nowe. Dyrektorzy szkół mają wyjątkowo trudne zadanie, bowiem muszą pogodzić „dwa światy”. Jedną z nowych regulacji jest nowa podstawa programowa. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące nowej podstawy programowej, harmonogramu wdrażania, bezpłatnych podręczników i materiałów dla uczniów oraz zadania dyrektora w związku z ze zmianami w tym zakresie.