WYDANIE BIEŻĄCE

Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, próby samobójcze - zadania szkoły, procedury postępowania
Jednym ze wskazań do zapewnienia dzieciom i młodzieży odpowiedniego wsparcia mogą być potrzeby wynikające z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Często to właśnie nauczyciel jest pierwszą osobą, która uzyskuje informację o ekstremalnych przeżyciach dziecka. To trudne zadanie, do którego nauczyciele nie zawsze czują się kompetentnie przygotowani i najczęściej oczekują wsparcia specjalistów – psychologów, pedagogów szkolnych lub z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W kontekście nieprzewidywalności wystąpienia zdarzeń kryzysowych z jednej strony, a prawdopodobieństwa wystąpienia z drugiej – należy założyć, że prędzej czy później w każdej placówce może pojawić się uczeń wymagający wsparcia z uwagi na traumatyczne doświadczenie. W artykule m.in.Sytuacja kryzysowa, czyli jaka?Jaka może być reakcja na stres?Na co zwrócić uwagę przy ocenie funkcjonowania dziecka po sytuacji kryzysowej?Jak wesprzeć dziecko z doświadczeniem traumy?Jakie zadania spoczywają na szkole?Na czym polega interwencja kryzysowa?Co zrobić, gdy dziecko mówi o samobójstwie?Praktyczne narzędzie Zrozumieć małego Robinsona – warsztat dla nauczycieli pracujących z dziećmi z traumą porzucenia

czytaj więcej »

Od 15 sierpnia 2024 r. każde przedszkole, szkoła i placówka mają obowiązek stosowania standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem. Wprowadzenie standardów ma na celu ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą oraz zapewnienie im bezpiecznych warunków nauki i rozwoju. Zbieramy zasady, wskazówki, wytyczne i praktyczne przykłady dotyczące wprowadzania i przestrzegania standardów ochrony małoletnich w placówkach oświatowych. W artykule m.in.Obowiązek wprowadzenia standardówCztery zasady postępowaniaNajważniejsze zadania szkołyCzy osoba prowadząca zajęcia w formie online powinna być zweryfikowana w KRK?Czy szkoła może zakazać rodzicom całkowitego wstępu do szkoły?Dokumenty do tematuRejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnichPraktyczne narzędzieProtokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego

czytaj więcej »

Jak powinno wyglądać śródroczne podsumowanie osiągnięć uczniów? Jaki jest termin wystawiania ocen śródrocznych? Jak klasyfikować ucznia, który przeszedł na nauczanie domowe? Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych? Czy ocenę śródroczną należy ustalić za pomocą średniej ważonej? To tylko niektóre z pytań, które pojawiają się w związku z śródroczną klasyfikacją uczniów. Zbieramy je i rozwiewamy wątpliwości.W artykule m.in.Czy negatywna ocena śródroczna przesądzają o promocji ucznia do kolejne klasy?Kiedy można przeprowadzić egzaminy klasyfikacyjne śródroczne?Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych?Czy można zgłaszać zastrzeżenia do ocen śródrocznych?Czy ocena śródroczna z przedmiotu może być niższa od prognozowanej?Dokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników śródrocznej klasyfikacji uczniówWyniki klasyfikacji śródrocznej danej klasy

czytaj więcej »

Od 7 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy pozwalające na prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego stacjonarnie na terenie szkoły. Nowe przepisy to krok w stronę lepszego dostosowania edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów. Ich realizacja wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i współpracy wszystkich zaangażowanych stron: szkół, rodziców oraz organów prowadzących. W artykule szczegółowo wyjaśniamy, jak skutecznie i zgodnie z prawem zorganizować indywidualne nauczanie na terenie szkoły.W artykule m.in.Objęcie ucznia nauczaniem indywidualnymSpełnienie warunków, by zorganizować indywidualne nauczanie w szkoleDecyzja dyrektora o prowadzeniu zajęć w szkolePrzygotowanie pomieszczeń do prowadzenia zajęćWyznaczenie nauczycieli prowadzących zajęciaDokumenty do tematuWniosek rodziców o indywidualne nauczanie na terenie szkołyPraktyczna narzędzieNauczanie indywidualne w szkole w praktyce - 5 faktów

czytaj więcej »

Celem nadrzędnym nadzoru pedagogicznego jest inspirowanie i intensyfikowanie w szkole procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy nauczycieli ukierunkowane na rozwój uczniów. Wnioski z podjętych działań kontrolnych mają służyć m.in. organizacji wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań. O tym, jaki obszar działania szkoły zostanie poddany obserwacji w ramach działań kontrolnych, decyduje dyrektor.

czytaj więcej »

Dyrektor ma obowiązek wprowadzić regulaminy zarządzeniem. Czy może wprowadzić kilka regulaminów jednym zarządzeniem?

czytaj więcej »

Czy szkoła może korzystać z powszechnie dostępnych usług świadczonych drogą elektroniczną, w tym z portali społecznościowych takich jak Facebook? Jak wygląda kwestia umieszczanie wizerunku uczniów czy nauczycieli w kontekście RODO?

czytaj więcej »

Zgodnie z prawem dyrektor powinien cofnąć zgodę na nauczanie domowe uczniowi, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego. Czy to oznacza, że jeśli uczeń przystąpi do egzaminu np. w grudniu i go nie zda - wraca do nauki realizowanej w szkole? Co w takim przypadku z zajęciami z danego przedmiotu?

czytaj więcej »

Czy dyrektor szkoły może zorganizować nauczanie indywidualne jednocześnie dla 2 uczniów kl. VIII w odrębnym pomieszczeniu w szkole? Rodzice obu uczniów zgadzają się na takie rozwiązanie.

czytaj więcej »

Czy bez biura podróży rodzic może zorganizować wycieczkę klasową? Kierownikiem wycieczki będzie wychowawca klasy. Rodzic ma doświadczenie w organizacji wyjazdów dla grup, chce pomóc wychowawcy, a tym samym zmniejszyć koszty wyjazdu.

czytaj więcej »

Mam pytanie odnośnie wyjazdu z uczniami (szkoły ponadpodstawowej) na lodowisko. Czy podczas wycieczki na lodowisko, uczniowie obowiązkowo muszą mieć założone kaski ochronne? W regulaminach lodowisk nie zawsze są zapisy dotyczące obowiązku noszenia kasku.

czytaj więcej »

W trakcie kontroli prawidłowości pobrania dotacji w 2023 r. przez szkołę niepubliczną okazało się, że w miesięcznych informacjach składanych do gminy dyrektor szkoły kilku uczniów zamiast w oddziałach specjalnych, wykazywał w oddziałach ogólnodostępnych. Czy w protokole kontroli wystarczy wykazać te nieprawidłowości i wskazać kwotę dotacji pobranej w nadmiernej wysokości?

czytaj więcej »

W jakich przypadkach oraz do kiedy pracownik szkoły może złożyć wniosek o urlop okolicznościowy?

czytaj więcej »

Ile dni opieki nad dzieckiem w wieku do lat 14 ma pracownik szkoły, który został zatrudniony od września?   

czytaj więcej »

Czy nauczyciel, który ma łączony etat w szkole i przedszkolu powinien być w pracy w przedszkolu, gdy w szkole wypada dzień wolny od zajęć?

czytaj więcej »