Dodatek funkcyjny za wychowawstwo dla nauczyciela logopedy
Czy nauczyciel logopeda mający łączone pensum 16 h logopedii i 7,5 h z wychowania przedszkolnego jest uprawniony do dodatku funkcyjnego za wychowawstwo? Czy dodatek takowy przysługuje również nauczycielowi współorganizującemu kształcenie w grupie przedszkolnej?
Oddziały przygotowawcze w szkole krok po kroku
Od kiedy do polskich placówek oświatowych uczęszczają uczniowie z Ukrainy, co chwilę słyszy się o oddziałach przygotowawczych. Wojna w Ukrainie i napływ uchodźców sprawiły, że wiele samorządów sięgnęło po tę formę kształcenia, choć oddziały te funkcjonują w polskim systemie oświaty od kilku lat. Utworzenie oddziału przygotowawczego ułatwia dostosowanie procesu i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości edukacyjnych dzieci i uczniów z Ukrainy. Dla większości dyrektorów szkół jest to jednak coś zupełnie nowego. Warto więc prześledzić konkretne regulacje prawne – jak stworzyć taki oddział, jakie przepisy normują jego funkcjonowanie, jak odbywa się w nich nauka.W artykule m.in. Zmiany w zasadach tworzenia i funkcjonowania oddziałów przygotowawczych Czy uczeń z Ukrainy musi być zapisany do oddziału przygotowawczego Procedura tworzenia oddziału przygotowawczego i zadania dyrektora szkoły Zmiany w statucie w związku z utworzeniem oddziału przygotowawczego Zasady organizacji nauki w oddziale przygotowawczym Kwalifikacje i wynagrodzenie nauczycieli Dokumenty do tematu Zapisy o organizacji oddziału przygotowawczego w statucie szkoły Uchwała rady pedagogicznej w sprawie zmian statutu szkoły
LISTA KONTROLNA DYREKTORA - WRZESIEŃ 2022
Zadania dyrektora szkoły na początku roku szkolnego
Nowości w kształceniu uczniów z Ukrainy od września 2022
Obowiązuje już znowelizowane rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Część regulacji została zachowana taka sama jak w poprzednim roku szkolnym, część zmieniona lub doprecyzowana. Szczegóły nowych przepisów zostały zebrane, omówione i uporządkowane w tabelach.
Zmiany w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców od 1 września
1. Jedną z ważniejszych zmian dla systemu oświaty od 1 września 2022 r. jest umożliwienie organizowania dodatkowej nauki języka polskiego dla uczniów przybyłych do Polski w grupach międzyszkolnych. Takie rozwiązanie ma ułatwić organom prowadzącym organizację pracy szkół. Procedura ma wyglądać następująco:
AKTAULIZACJA SPECJALNA - 60 PYTAŃ, ODPOWIEDZI, DOKUMENTÓW
Lato w pełni, więc z wielką przyjemnością oddaję w Państwa ręce specjalne wydanie wakacyjne, w pytaniach i odpowiedziach. W numerze znajdą Państwo 60 problemów z życia szkoły z konkretnymi rozwiązaniami, praktyczne wskazówki i porady ekspertów oświatowych, dokumenty do tematów, zgodne z obowiązującą podstawą prawnąoraz wytyczne postępowania i procedury krok po kroku. W wakacyjnym wydaniu specjalnym: Podział na 8 działów – obywatele Ukrainy, organizacja pracy szkoły, kształcenie i wychowanie, nadzór i kontrola, finanse i rachunkowość, bezpieczeństwo i opieka, kadry i płace, dokumenty szkolne Praktyczne, narzędziowe porady – eksperci oświatowi, wieloletni praktycy udzielaj odpowiedzi na pytania i problemy dyrektorów Tematy związane z obywatelami Ukrainy w oświacie – konkretne wskazówki postępowania, zadania przed nowym rokiem szkolnym, nowe wytyczne Dokumenty szkolne – niezbędne, gotowe do wykorzystania
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty - 10 ważnych zmian
Ostatnio słyszymy ciągle o zmianie przepisów – Karta Nauczyciela, Kodeks Pracy, teraz ustawa o systemie oświaty. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty wynika z konieczności przygotowania rozwiązań dotyczących organizacji i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w latach szkolnych 2022/2023–2023/2024. W tych latach egzaminy zdawać będą uczniowie i absolwenci, którzy dużą część swego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, tj. realizowali zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Sprawdzamy, jakie specjalne regulacje przewiduje nowelizacja.
Zmiany w Karcie Nauczyciela od 1 września 2022 r. - część II
Nowe przepisy Karty Nauczyciela wpłyną nie tylko na awans zawodowy, ale także na zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz oczywiście wynagrodzenie. Dodatkowo nowelizacja ma przynieść swoisty powrót tzw. godzin karcianych. Sprawdź, jak zatrudniać nauczycieli od 1 września 2022 r. zgodnie z planowanymi zmianami w Karcie Nauczyciela. Przekonaj się także, kiedy nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego straci pracę bez wypowiedzenia. W zeszłym miesiącu pisaliśmy na temat zmian w Karcie Nauczyciela, dotyczących nowej ścieżki awansu zawodowego. W tym wydaniu część II – na temat oceny pracy nauczycieli, oraz nowych zasad zatrudniania i zwalniania nauczycieli. W dzisiejszym wydaniu – II część zmian w KN:• Ocena pracy nauczycieli• Nowe zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli • Wynagrodzenie nauczycieliW poprzednim wydaniu, nr 206 - I część z cyklu o zmianach w KN:• Nowa ścieżka awansu zawodowego nauczycieli.W artykule m.in.:Podmioty uprawnione do złożenia wniosku o ocenę pracy nauczyciela Obowiązkowa ocena pracy nauczyciela Termin na dokonanie oceny pracy nauczycieliOpinia mentora o pracy nauczycielaNowe okoliczności, w których nauczyciel straci pracęWynagrodzenie nauczycieli
RAPORT SPECJALNY: ZEBRANIE PODSUMOWUJĄCE RADY PEDAGOGICZNEJ (2021/2022)
Przepisy ustawy Prawo oświatowe wymagają zorganizowania zebrania rady pedagogicznej, m.in. po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych (czerwiec). Cel zebrania jest niezmienny – podsumowanie działalności szkoły (placówki) w danym roku szkolnym. Każde podsumowanie ma w sobie potencjał. Pozwala spojrzeć z dystansem na codzienne sprawy, zastanowić się nad efektami pracy, zaplanować niezbędne zmiany. Jest szansą na rozwój. Przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące podsumowania nadzoru pedagogicznego oraz zebrania rady pedagogicznej. Ekspert krok po kroku podaje wytyczne, przepisy, postępowanie, elementy rady.W artykule m.in.Termin przeprowadzenia zebraniaWnioski z nadzoru pedagogicznegoZawiadomienie o zebraniuPorządek zebrania rady pedagogicznejProtokołowanie zebraniaUdostępnianie protokołów zebrania rady pedagogicznejOsoby „trzecie” podczas zebrania radyDokumenty do tematuPrzykładowy dokument „Informacje o działalności szkoły w roku szkolnym 2021/2022”
Zmiany w Karcie Nauczyciela od 1 września 2022 r. - część I
Ministerstwo Edukacji i Nauki po raz drugi próbuje zrewolucjonizować zasady dokonywania oceny pracy oraz awansu zawodowego nauczycieli. Poprzednio wprowadzone zmiany obowiązywały jedynie przez jeden rok szkolny i w tym czasie były kilkakrotnie nowelizowane. Grupa nauczycieli kontraktowych z 2019 r. do dziś odczuwa negatywne skutki tych regulacji. Tym razem projekt nowelizacji Karty Nauczyciela ( tj. projekt ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) przewiduje szereg przepisów przejściowych, które mają w łagodny sposób wprowadzić nauczycieli już zatrudnionych w szkole w nowy system awansu zawodowego. Nowe przepisy wpłyną także na zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz oczywiście wynagrodzenie. Dodatkowo nowelizacja ma przynieść swoisty powrót tzw. godzin karcianych. Sprawdź, jakie regulacje przewiduje najnowszy projekt nowelizacji Karty Nauczyciela, którego regulacje mają wejść w życie już 1 września 2022 r. W dzisiejszym wydaniu I część z cyklu o zmianach w KN: Nowa ścieżka awansu zawodowego nauczycieli. W kolejnym wydaniu, nr 207: Ocena pracy nauczycieli Nowe zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli W artykule m.in.:Przygotowanie do zawodu nauczyciela zamiast stażu na mianowanegoMentor zamiast opiekuna stażuSkutki negatywnej oceny pracyObowiązkowe przeprowadzenie zajęć przed komisjąPozytywna opinia komisji warunkiem dopuszczenia do egzaminuEtapy uzyskiwania stopnia nauczyciela mianowanego oraz skutki ich niezaliczeniaWarunki nadania stopnia dyplomowanego od 1 września 2022 r.Nowy skład komisji na dyplomowanego
- « pierwsza
- «
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- »
- ostatnia »