WYDANIE ONLINE

ORGANIZACJA WSPARCIA DLA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI KROK PO KROKU
Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe obejmują szerokie spektrum dzieci i młodzieży, którym placówka, do której uczęszczają, powinna zapewnić wsparcie adekwatnie do ich potrzeb – na podstawie dokumentów, takich jak orzeczenia i opinie, lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów podczas bieżącej pracy. Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły. Oznacza to, że każda placówka działająca w systemie edukacji powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Powinno się to odbywać, począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnątrzszkolnym, przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby szkoły i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia w indywidualnych przypadkach.

czytaj więcej »

W aktualizacji sierpniowej nr 192 pisaliśmy na temat zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W poprzednim wydaniu (nr 193) zamieszczone były odpowiedzi ministerstwa na najczęściej pojawiające się pytania związane z tym tematem. Jak widać, temat jest wciąż aktualny i przysparza wielu wątpliwości – dziś zbieramy pytania dyrektorów. Ekspert udziela konkretnych, wyczerpujących odpowiedzi, wskazuje kierunki postępowania.

czytaj więcej »

Czy w holu szkoły pod ścianą można zainstalować wieszaki na ubrania dla uczniów, wzorem szkół skandynawskich?

czytaj więcej »