Nadzór pedagogiczny od 1 września 2021 r. ma być zmieniony (stan prawny na 18 sierpnia). Według projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego - najważniejszą zmianą jest odstąpienie od ewaluacji jako formy nadzoru pedagogicznego. Zmiana dotyczy zarówno nadzoru zewnętrznego, jak i nadzoru dyrektora szkoły. Ewaluacja została zastąpiona kontrolą, która ma na celu ocenę „przebiegu procesów kształcenia i wychowania” oraz „efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki”. Bez zmian pozostaje kontrola „stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki”. Obecnie są trzy formy nadzoru pedagogicznego zewnętrznego i wewnętrznego: kontrola (3 zakresy), wspomaganie, monitorowanie. Uwaga! Na dzien publikacji materiału - 8.09.2021 r. - nie ma nowego rozporządzenia. Plan nadzoru został opracowany na podstawie projektu z 25 maja. Dnia 31 sierpnia ukazała się aktualizacja projektu z 25 maja. Aktualizacja nie wprowadza różnic, wcześniej zapowiadanych w projekcie z 25 maja, więc nadal formami nadzoru po nowemu powinna być kontrola, wspomaganie i monitorowanie. Obecnie na stronie MEiN jest informacja, że po wejściu w życie zmian w nadzorze będą tylko dwie formy nadzoru: kontrola i wspomaganie. Pojawia się pytanie, co z monitorowanie - rozporządzenie zmieniające jeszcze nie zostało opublikowane. Uwaga! Jeśli zniknie monitorowanie, to należy zrobić korektę do zamieszczonego planu nadzoru pedagogicznego - tzn. wyciąć ostatni fragment w tabeli dotyczący monitorowania. Od razu po wprowadzeniu zmian, zamieścimy na stronie internetowej aktualny, gotowy do pobrania wzór.
czytaj więcej »