7 zasad prawidłowego stworzenia raportu z ewaluacji wewnętrznej
Raport z ewaluacji wewnętrznej stanowi punkt wyjścia i podstawę do dalszych prac podejmowanych przez szkołę, związanych z przełożeniem jej wyników na konkretne działania. Decyzje o zakresie i sposobie wdrożenia wniosków z ewaluacji podejmuje dyrektor i nauczyciele – i to od nich zależy rozwój szkoły. Aby prawidłowo przygotować raport, należy zastosować kilka zasad, które ułatwią pracę zespołowi do spraw ewaluacji, a także dyrektorowi szkoły
W tym roku o wyborze podręcznika decyduje zespół
Dyrektor szkoły ustala na podstawie propozycji zespołu nauczycieli zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. Podaje je do publicznej wiadomości – i choć nie ma na to określonego terminu, najlepiej zrobić to przed wakacjami.
Przejście do szkoły tego samego typu oraz ze szkoły niepublicznej do publicznej według nowych wytycznych
Dotychczasowe przepisy ustawy o systemie oświaty oraz aktów wykonawczych nie regulowały sytuacji uczniów, którzy chcą przejść ze szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej do szkoły publicznej albo zmienić szkołę publiczną na szkołę publiczną tego samego typu. Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało przepisy umożliwiające taką zmianę. Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2015 r.
Podsumowując rok szkolny, dyrektor musi wziąć pod uwagę zmiany w przepisach
Pamiętając o wszystkich zadaniach związanych z prawidłowym podsumowaniem roku szkolnego 2014/2015, dyrektor musi wziąć pod uwagę m.in. nowe zasady zatwierdzania podręczników. I choć przestał obowiązywać przepis upublicznienia listy podręczników w terminie do 15 czerwca, logiczne wydaje się podanie do wiadomości takiej listy przed wakacjami. O wszystkich zmianach w przepisach warto poinformować nauczycieli już na podsumowującej radzie pedagogicznej.
Organizując pomocą psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor musi zapewnić nauczycielom szkolenia
Największym problemem w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest brak kompetencji kadry dydaktycznej, która nie jest przygotowana do pracy z uczniami z autyzmem i zespołem Aspergera – tak wynika ze sprawozdania Rzecznika Praw Dziecka za 2014 rok. W związku z tym nauczyciele pracujący z takimi uczniami muszę być odpowiednio przeszkoleni. Do organizacji szkoleń zobowiązany jest dyrektor szkoły.