Zajęcia logopedyczne w szkole

Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia?

Szkolne procedury dotyczące cyberbezpieczeństwa

Czy każda szkoła/przedszkole musi mieć oficjalnie przyjętą politykę lub procedury dotyczące cyberbezpieczeństwa np. instrukcję postepowania w razie incydentów?

Religia i edukacja zdrowotna w roku szkolnym 2025/2026

Czy w roku szkolnym 2025/2026 zmiany dotyczące zmniejszenia liczby godzin religii (z 2 na 1 godzinę tygodniowo) oraz wprowadzenia nowego przedmiotu edukacja zdrowotna zamiast wychowania do życia w rodzinie obowiązują w oddziałach rozpoczynających naukę w szkole (np. w klasach pierwszych liceum ogólnokształcącego) czy będą też dotyczyły klas programowo wyższych? Czy może w starszych rocznikach wygaszane będą obowiązujące wcześniej przedmioty i ich godziny?

Podział uczniów w klasie

Do klasy drugiej liczącej 25 osób w marcu tego roku został zapisany jeden uczeń z naszego obwodu szkoły, który będzie uczęszczał od września 2025 r. Czy dyrektor musi podzielić oddział, jeśli w klasie trzeciej będzie 26 osób?

Opiniowanie przez radę rodziców projektu planu finansowego

Rada rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły. Dyrektor przekazał projekt, rada rodziców jednak zwraca się do niego z prośbą o wskazanie wpływów a nie tylko wydatków. Czy dyrektor ma obowiązek przekazać te informacje?

Oddelegowanie nauczyciela do komisji na egzaminie maturalnym

Nauczyciel jest zatrudniony w danej szkole na pełny etat. W kolejnej szkole jest zatrudniony na część etatu. Czy szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony na pełen etat, może oddelegować tego nauczyciela do drugiej szkoły, w której również pracuje na część etatu, na egzamin maturalny? 

Ocena za staranne prowadzenie zeszytów

W przedmiotowym systemie oceniania (PZO) jest zapis, że obowiązkiem ucznia jest posiadanie zeszytu przedmiotowego, który ma być prowadzony w sposób estetyczny, powinien zawierać wszystkie, poprawne pod względem merytorycznym notatki. Zeszyt nie podlega ocenie 1-6. Po sprawdzeniu, czy uczniowie faktycznie tak robią, okazało się, że część uczniów ma zeszyt bez kompletu notatek i prowadzą go w sposób wysoce nieestetyczny. Proszę o informację jak w takiej sytuacji postąpić. Czy można wpisać takim uczniom uwagę negatywną za wypełnianie w sposób niewłaściwy, niepełny swoich obowiązków ? Czy też wstrzymać się od takiego zapisu? W statucie szkoły zapisano, że uczeń ma stosować się do ustaleń PZO. W zapisach statutowych nie ma jednak konkretnego zapisu w obowiązkach ucznia, że ten zeszyt na przedmiotach powinien mieć i, że powinien on być prowadzony estetycznie i z pełnymi notatkami. Jak zmotywować uczniów? A może z takich zeszytów zrezygnować ? Czy może dać dowolność uczniom w tym zakresie?

Hybrydowa forma zajęć nauczania indywidualnego

Czy możliwe jest realizowanie części zajęć nauczania indywidualnego w domu, a części w szkole?

Procedury postępowania w przypadku prób samobójczych i samobójstw uczniów

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, szkoły mają obowiązek określenia odpowiednich procedur w ramach standardów ochrony małoletnich. Pozostałe przepisy nie nakładają na szkołę obowiązku ich tworzenia. Są one opracowywane, gdy dyrektor uzna, że ich wprowadzenie i stosowanie w konkretnych sytuacjach będzie konieczne lub pomocne. Zważywszy jednak na to, że problem myśli i prób samobójczych jest coraz bardziej powszechny wśród coraz młodszych dzieci, warto być bardzo czujnym i podjąć odpowiednie kroki zapobiegawcze z wyprzedzeniem. W artykule m.in.Przyczyny samobójstw wśród dzieci i młodzieżyGdy nastolatek mówi o samobójstwieDiagnoza ryzyka zachowań samobójczych zachowanieProcedury na wypadek sytuacji nieprzewidzianych i kryzysowychOdpowiedzialność dyrektora szkołyDziałania postwencyjne w szkole po śmierci samobójczej uczniaCzy próbę samobójczą ucznia należy zgłaszać do jakiegoś organu?Praktyczna narzędzieMEN: Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym

Monitoring wizyjny w placówce oświatowej krok po kroku

Bezpieczeństwa w placówce oświatowej nigdy za wiele. W tym wydaniu piszemy również na temat prób samobójczych i samobójstw uczniów. Jednym ze sposób na uniknięcie takich tragedii jest właśnie wprowadzenie w szkole monitoringu. Jednak – o czym trzeba pamiętać – z założenia kamery nie mogą być w każdym pomieszczeniu. Gdzie można je zamieszczać, a gdzie nie i jakie są wyjątki? Prezentujemy przepisy, obowiązki, postępowanie i przykłady z praktyki dotyczące wprowadzania i działania monitoringu.W artykule m.in.Podstawa prawna i zasady wprowadzenia monitoringuPomieszczania objęte monitoringiemMonitoring wizyjny w sali lekcyjnejMonitoring wizyjny w pomieszczaniach higienicznosanitarnychMonitoring w celu kontroli dyżurów międzylekcyjnychObowiązkowe uzgodnienia i konsultacjeFunkcjonowanie monitoringu a ustawa Kamilka