Klasyfikacja uczniów z Ukrainy  

Opublikowano właśnie projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego kształcenia uchodźców (stan na dzień 12 marca 2022 r.) Nie wiadomo, czy regulacje w tym kształcenie będą ostateczne. Sytuacja wymaga szybkiego dostosowywania przepisów i regulacji do aktualnych realiów. Uczniowie z Ukrainy nie są już w polskich szkołach rzadkością i przybywa ich coraz więcej. Muszą mieć wystawiane oceny, muszą też być jakieś zasady klasyfikowania. Warto na bieżąco śledzić zmiany oświatowe – o wszystkich informujemy na stronie internetowej poradnika: poradnik-dyrektora.pl.

 

Bez klasyfikacji

W roku szkolnym 2021/2022 uczeń z Ukrainy uczęszczający do oddziału przygotowawczego nie będzie podlegał klasyfikacji rocznej.

Uczeń z Ukrainy nie będzie klasyfikowany, gdy rada pedagogiczna uzna, że:

  • nie zna on języka polskiego, lub
  • znajomość języka polskiego jest niewystarczająca do korzystania z nauki, lub
  • zakres realizowanych w szkole zajęć edukacyjnych uniemożliwia przeprowadzenie klasyfikacji rocznej tego ucznia.

Oznacza to, że klasyfikacji będzie podlegał uczeń z Ukrainy:

  • spoza oddziału przygotowawczego, lub
  • w sytuacji, w której rada pedagogiczna uzna inaczej niż wskazano wyżej.

DO ZASTOSOWANIA – 2 WYTYCZNE

  1. W przypadku wyłączenia klasyfikacji uczeń otrzyma zaświadczenie o uczęszczaniu do oddziału przygotowawczego. Zaświadczenie to będzie zawierało treści określone w § 6b ust. 2 znowelizowanego rozporządzenia.
  2. Konsekwentnie, w arkuszu ocen trzeba będzie wpisać stosowną adnotację – w miejscu, którym wskazywana była uchwała dotycząca promocji.

Kontynuacja nauki

Dzieci z Ukrainy będą mogły kontynuować naukę w publicznych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych. Niezbędne do tego będzie złożenie – w terminie do 30 czerwca – pisemnej deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w publicznym przedszkolu lub publicznej szkole podstawowej, do której dziecko obecnie uczęszcza. Deklarację będzie mógł złożyć:

  • rodzic,
  • inna osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem.

Oddziały z większą liczbą uczniów

W projekcie przewidziano możliwość funkcjonowania oddziałów ze zwiększoną liczebnością uczniów z Ukrainy aż do końca etapu edukacyjnego. Będzie to dotyczyło oddziału:

  • przedszkolnego,
  • klas I-III szkoły podstawowej,
  • integracyjnego lub specjalnego w przedszkolu lub w szkole,
  • grup wychowawczych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych.

Więcej dodatkowych zajęć języka polskiego

Zwiększono także liczbę godzin dodatkowych zajęć języka polskiego z 2 do 6. Zajęcia te będą mogły być prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących do 15 uczniów. Z drugiej strony uchylony zostanie limit maksymalnej tygodniowej liczby godzin dodatkowych zajęć języka polskiego oraz dodatkowych zajęć wyrównawczych z danego przedmiotu.

Nowe reguły podziału na grupy

Kolejną zmianą jest podział na grupy danego oddziału w szkole w zależności od liczebności uczniów.

obowiązkowe zajęcia z informatyki w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów

zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 30 uczniów

obowiązkowe zajęcia z języków obcych nowożytnych w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów

zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 30 uczniów. Przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego nowożytnego

obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych (nie więcej niż połowa godzin)

zajęcia mogą być prowadzone w oddziałach liczących więcej niż 34 uczniów

obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania zawodu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych

zajęcia mogą być prowadzone w oddziałach liczących więcej niż 34 uczniów

obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego

zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej (a w przypadku zespołu szkół – także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 30 uczniów). Jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub oddziale specjalnym określona zgodnie z § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia

Do podziału na grupy w oddziałach liczących odpowiednio nie więcej niż 30 lub 34 uczniów będzie wymagana zgoda organu prowadzącego.

Zatrudnienie osób niebędących nauczycielami

Możliwe stanie się również zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy w publicznej placówce oświatowo-wychowawczej oraz publicznej placówce zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Do takiego zatrudnienia będzie wymagana zgoda kuratora oświaty (art. 15 Prawa oświatowego).

DO ZAPAMIĘTANIA

Warunkiem będzie uznanie, że osoba ta posiada przygotowanie uznane przez dyrektora placówki za odpowiednie do realizacji określonych przez dyrektora placówki zadań w tym zakresie.

Pozostałe zmiany

Wśród innych zmian przewidziano nowości w zakresie warunków, jakie powinny spełniać inne lokalizacje zajęć. Do tego możliwe będzie tworzenie oddziałów przygotowawczych także w szkołach sportowych i mistrzostwa sportowego.

 

KOMENTARZ EKSPERTA 

Bożena Winczewska

 

Czy uczniów z Ukrainy wpisujemy do księgi uczniów i księgi ewidencji dzieci?

 

Dzieci z Ukrainy, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszkają, powinny być wpisane do księgi uczniów i księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu. Wobec tych uczniów, poza przepisami szczególnymi, stosuje się wszystkie przepisy prawa oświatowego w taki sam sposób, jak do uczniów obywateli polskich.

Prawo do nauki przysługuje zarówno obywatelom polskim, jak i osobom niebędącym obywatelami polskimi. Zasady kształcenia w szkołach w Polsce osób niebędących obywatelami polskimi zostały określone w przepisach ustawy Prawo oświatowe oraz rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. Osoby niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich (art. 165 ust. 1 ustawy).

Dzieci z Ukrainy zamieszkałe w obwodzie publicznej szkoły podstawowej przyjmowane są do niej na warunkach i w trybie dotyczących obywateli polskich. Ich kształcenie w szkole powinno być odpowiednio dokumentowane. Przepisy nie wprowadzają odrębnych regulacji w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania uczniów z Ukrainy.

Jeśli dziecko pochodzące z Ukrainy zostanie przyjęte do szkoły, ucznia należy wpisać do dokumentacji szkolnej w taki sam sposób, jak to się czyni w przypadku uczniów będących obywatelami polskimi. Rejestrem uczniów przyjętych do szkoły jest księga uczniów. Wpisów w księdze uczniów należy dokonywać chronologicznie według dat rozpoczęcia przez uczniów nauki w szkole.

Nauka jest obowiązkowa do 18 roku życia. Obowiązek ten dotyczy także dzieci niemających obywatelstwa polskiego. Kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie publicznej szkoły podstawowej należy do obowiązków dyrektora szkoły. Z realizacją tego obowiązku związane jest prowadzenie księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu zamieszkałych w obwodzie szkoły.