WYDANIE ONLINE

Uczeń z depresją - postępowanie, wytyczne
Niewątpliwie należy bić na alarm. Depresja wśród uczniów (i to coraz młodszych) to coraz częstszy problem, w ostatnich latach ogromnie spotęgowany problemami, które w młodych ludziach wywołują poczucie lęku i niepewności: pandemia i związany z nią przymus izolacji, wojna tuż obok naszego kraju, zmiany klimatyczne. Depresja jest niezwykle zróżnicowana w zakresie przebiegu i sposobu udzielania pomocy. Nie jest łatwo rozpoznać depresję, odróżnić ja od smutku, nakłonić rodziców do poinformowania szkoły o chorobie, nie jest łatwo pracować z dziećmi z depresją, aby pomóc i nie zaszkodzić. Jakie zadania i obowiązki spoczywają na szkole, jak rozpoznać depresję i pomóc dziecku - omawiamy w artykule. W artykule m.in.Przyczyny i objawy depresji u dzieci i nastolatkówZadania szkoły i rodziców – etapy postępowaniaPostępowanie z uczniem z depresją - wskazówki dla nauczycieliRola i oddziaływanie klasyPróba samobójczaDokumenty do tematuPrewencja i pomoc w depresji. Scenariusz zajęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowychPraktyczne narzędziaPytania, które można skierować do dziecka z podejrzeniem depresjiGdzie szukać pomocy specjalisty?

czytaj więcej »

Pytanie: Chcemy zmienić zasady oceniania zachowania (zrezygnować z punktowych zasad oceniania)? Czy musimy zasięgnąć opinii rady rodziców, czy jest to wyłącznie decyzja rady pedagogicznej? Jakie kroki należy podjąć w sytuacji zmiany zasad oceniania? W jakich terminach należy tego dokonać - czy taka zmiana jest możliwa a trakcie roku szkolnego?

czytaj więcej »

Pytanie: W szkole obserwujemy dużą liczbę stopni z niektórych przedmiotów. Powoduje to zbyt duże obciążenie ucznia. Czy w statucie szkoły można zawrzeć zapis o ograniczeniu liczby ocen z przedmiotu, np. w klasach w których przedmiot jest realizowany na poziomie podstawowym – żeby to było przykładowo, nie więcej niż pięć ocen, a na poziomie rozszerzonym osiem ocen?

czytaj więcej »

Pytanie: Od września uczennicą liceum jest dziewczynka niepełnosprawna ruchowo. Jej klasa uczy się w jednej sali lekcyjnej, żeby ograniczyć potrzebę przemieszczania się po szkole (dwa piętra, brak windy). Mamy problem ze zorganizowaniem lekcji informatyki, ponieważ pracownia mieści się na drugim piętrze i dla tej uczennicy dostęp jest praktycznie niemożliwy. Jakie są możliwości zorganizowania lekcji informatyki? Czy można uczennicę zwolnić z tych zajęć?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy nauczyciel specjalista realizuje dyżury w czasie przerw międzylekcyjnych?

czytaj więcej »

Pytanie: Nauczyciel skorzystał z dofinansowania w czasie nauki zdalnej, za które kupił tablet. Czy w związku z tym może skorzystać z bonu na laptop dla nauczyciela?

czytaj więcej »

Na szkołach spoczywa wiele zadań i aby dobrze je wykonać - najlepiej rozdzielić je pomiędzy nauczycieli. W tym celu szkoły korzystają z  uprawnienia do tworzenia zespołów nauczycielskich. Szczególnie w dużych placówkach nie ma możliwości, by wszyscy zajmowali się wszystkim. W artykule wyjaśniamy m.in. jakie korzyści przynosi praca zespołowa, jak krok po kroku utworzyć zespół przedmiotowy i zadaniowy, jak powołać przewodniczącego zespołu, jakie rodzaje zespołów można zorganizować w szkole? W artykule m.in.Podstawy prawne tworzenia zespołów w szkołachPodsumowanie pracy zespołuProcedura powołania zespołuProcedura powołania przewodniczącego zespołuOrganizacja pracy zespołuRodzaje zespołów nauczycielskichDokumenty do tematuUchwała rady pedagogicznej w sprawiepowołania przewodniczących zespołów działających w szkole

czytaj więcej »

Uczniowie z Ukrainy w ubiegłym roku szkolnym posiadali status UKR. Jednak na wakacje wyjeżdżali do domów rodzinnych. Ich status mógł się zmienić (mogli utracić UKR). Czy dyrektor ma prawo (obowiązek) wystąpić do organu nadającego PESEL o weryfikację uprawnień UKR? Czy szkoła ma polegać wyłącznie na informacji od rodziców?

czytaj więcej »

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, konieczność ciągłego dostosowywania się do zachodzących zmian, nadmiar informacji, odroczone skutki izolacji w czasie pandemii, zaburzone relacje w rodzinie i wiele innych czynników powoduje, że bezpieczeństwo psychiczne i zdrowotne dzieci i młodzieży wciąż ma wysoki priorytet. Program wychowawczo-profilaktyczny co do zasady jest zestawem oddziaływań nie tylko na ucznia, ale także na nauczyciela, rodzica, a nawet na środowisko lokalne. Przedstawiamy wskazówki do opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2023/2024.W artykule m.in.Podstawa prawna programuWskazówki do opracowania programu na rok szkolny 2023/2024Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny – fragmenty z komentarzemPrzykładowy harmonogram działańPraktyczne narzędzieOpracowanie programu w oparciu o poradnikiDokumenty do tematuPrzykładowy program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2023/2024

czytaj więcej »

Na początku nowego roku szkolnego obowiązkiem każdego dyrektora i nauczyciela jest dokładne prześledzenie przepisów. Jak co roku, wrzesień to czas w którym wchodzi w życie wiele nowych regulacji, a na kadrze pedagogicznej spoczywają nowe obowiązki. Co się zmieni, które przepisy już nie obowiązują, a które nadal są aktualne w roku szkolnym 2023/2024; jakie nowe zadania przewidział ustawodawca? Szczegóły zbieramy w praktycznych tabelach, z podziałem na tematykę.

czytaj więcej »